Stockholm-Gävle på ca: 1,5 tim, buss kanske 1,9 tim ?

Startat av Fredde, 10 november 2007, 18:54:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Hittade en tidtabell för Swebus express fr 1999-01-25 till 1999-06-13 det var ju då trafiken Gävle-Stockholm avreglerades för busstrafiken (SJ hade monopol tidigare) Trafiken enligt tidtabellen gick Dagl på sträckan Gävle-Stockholm from kl. 04:55 till 21:55 med en timmes trafik samt Stockholm-Gävle Dagl kl. 05:15-22:15.. Dom trodde att dom skulle ta många resande fr SJ dock så utblev detta totalt och trafiken minskades avsevärt ef bara någon månad (har för mig till 6 turer Dagl) restiden var enligt denna tidtabell 2,5 tim med stopp i Uppsala samt Tierp Kyrkbyn (hpl på E4) å priset var då 1999, 150kr enkel resa, hade man kört med det konceptet "RödExpress" 90kr enkel å 99kr T.O.R så hade säkert resande vart mycket högre.. "Röd Express" var ett koncept på Stockholm-Dalarna..  Forstår det vart lite svårt å locka folk till detta resande...

Vet någon om dom kommer våga satsa något på denna sträcka from nya tidtabellen i början av dec, det man kunnat sett nu under dec är att dom kör med mycket billiga resor på dom ca 2 avgångar dom har per dag..

SGS-bussen kör många mer turer per dag med start antingen i Hofors el Sandviken dock har dom inget stopp i Uppsala..

Borde finnas mycket bra läge nu med nya E4 att konkurera med tåget då restiden inte är något större (typ bara 20 min mer med buss) Sj har normala priser på mellan ca 200-500kr om resa "direkt" ofta så kostar x2 runt 400kr enkel..

Någon som vet något vad som är i görningen?

Vad jag hört så ska Swebus ha fått trafiktillsånd på sträckan Gävle-Arlanda med.. Det vore något... i dags läget är det bara SJ samt UL på tågsidan el Ybussen med en tur per dag som gör denna sträcka dock är alla av dom dyra för dessa ynka 13mil.. 

//Fredde

jocke

Swebus express stannar inte i uppsala längre pga nya E4an. Iaf inte linje 897. Därför är den för mig totalt världelös att åka söderut med. Vet inte hur de är med Björklinge nu när hela sträckan är invigd.

Att sedan försöka ta resande från det ganska nyligen startade upptåget på sträckan Gävle - U.väsby anser jag inte vara lätt.

Värdekort på upptåget, 20 resor för 640:- zonfritt är oslagbart. Det tar 1.05-1.10 med upptåget. Det är väl ungefär vad det tar med buss. Så även om bussen kommer börja stanna i uppsala igen så låter de inte som att de kommer bli något bra.

Med nya E4an är de också väldigt långt från avfart uppsala till centrala uppsala. Tåget som stannar mitt i centrum har där ytterligare en fördel.

Jag kommer iaf inte att gå tillbaka till buss även om den börjar stanna i uppsala igen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Marcus Li

Jag håller med om att UL:s 20-resorskort på upptåget är fantastiskt, men riktigt så bra är det inte... Gävle-Arlanda tar ca 1tim 30 min plus att man måste betala sl-taxa och spärravgift på Arlanda om man kliver av där.

Trots det ett smått otroligt pris... t.ex Gävle-Knivsta 32 kr...

Fredde

Kolla denna sida, så ser du priser för UL-tåget. det du uppger är fantasi bara

http://www.ul.se/Upptaget/biljetter/Knivsta/

Knivsta – Gävle: 160 kr.

//Fredde

Bussmicke

Inte då, jag utgår från att han har dividerat antalet resdagar på 20-kortet med priset.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marcus Li

Citat från: Fredde skrivet 10 november 2007, 21:24:38 PM
Kolla denna sida, så ser du priser för UL-tåget. det du uppger är fantasi bara

http://www.ul.se/Upptaget/biljetter/Knivsta/

Knivsta – Gävle: 160 kr.

//Fredde

160 kr för en enkelbiljett, men jag skrev 32 kr/resa med ett 20-resorskort. Det är billigt...

Fredde

Det förutsätter att man har det som ett jobb el någe för inte annars har man ärende till detta ställe...Bara 20ggr till arlanda kostar som ex 3200kr.. Kort är till för pendlare å inte spontanresande.. jag vet inte i januari hur många ggr jag ska utomlands tex... Ska jag även ha åter resa är priset 6400 kr..

//Fredde

Marcus Li

Citat från: Fredde skrivet 10 november 2007, 21:40:21 PM
Ska man till arlanda 3 ggr per år är det inte billigt

Det var i och för sig inte jag som förespråkade Upptåget till Arlanda. Om man åker enstaka gånger och bokar i någolunda tid är SJ:s biljetter lika billiga/dyra plus att det går snabbare. Å andra sidan tror jag inte att en eventuell busslinje skulle vara många kronor billigare.

Axel

Citat från: jocke skrivet 10 november 2007, 19:28:32 PM
Swebus express stannar inte i uppsala längre pga nya E4an. Iaf inte linje 897. Därför är den för mig totalt världelös att åka söderut med. Vet inte hur de är med Björklinge nu när hela sträckan är invigd.

Björklinge som har en sådan fin busskur med femsex hållplatstavlor ovanpå. Finns dom kvar nu, när E4 inte går här längre?

jocke

Citat från: Fredde skrivet 10 november 2007, 21:36:37 PM
Det förutsätter att man har det som ett jobb el någe för inte annars har man ärende till detta ställe...Bara 20ggr till arlanda kostar som ex 3200kr.. Kort är till för pendlare å inte spontanresande.. jag vet inte i januari hur många ggr jag ska utomlands tex... Ska jag även ha åter resa är priset 6400 kr..

//Fredde

Jag har inget jobb i knivsta eler uppsala. Däremot bor min familj där medans jag bor i Gävle.

Jag åker hem kanske 2 gånger / månad. dvs 4 resor / månad. Jag tjänar på att ha kortet ändå, än att betala varje resa styckpris.

Sen att säga att det är dyrare till arlanda förstår jag inte poängen med. Det var swebus express vi jämförde med, och dom stannar inte ens i närheten av arlanda. Så vi kan väl lämna Arlanda som objekt eftersom allt som går dit är dyrare vad de än är.

Priset för en resa med upptåget, Uppsala - Gävle är 32:-. Det slår varken SJ eller Swebus express.
Jag förändrar era liv med detta inlägg