Örebro 1994 (del 2 av 3)

Startat av Ebermark, 12 februari 2014, 20:58:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Fortsätter bildserien från Örebro. Först ut ikväll blir Näckrosbuss 3121 (T-buss 28), en Scania CN112 från 1987 som här ankommer Järntorget.


Därefter en bild på Näckrosbuss 3123 (T-buss 32), en Scania CN113 från 1989.


Systerbussen 3128 (T-Buss 37), också det en CN113 från 1989


Slutligen två bilder på Neoplan N4014 från 1992. Dessa bussar var några av de första låggolvsbussarna till Sverige. Linköping och Halmstad köpte likadana bussar och Uppsala hade redan köpt samma modell (inte exakt likadan) något år tidigare. Totalt levererades fyra stycken till Örebro. De flyttades 1995 (möjligen 1996) först till Linköping och sedan kort därefter vidare till Norrköping.
Första bilden visar Näckrosbuss 3136 (T-buss 41).


Näckrosbuss 3137 (T-buss 42)


Det var allt för nu. Del tre kommer någon av de närmaste dagarna.

Resenären

Härliga bildet. Köpet av Neoplan (där T-buss och LiTA hade ett inköpssamarbete) handlade mycket om att visa att det var dags för Scania och Volvo att tänka om. På bilden med vagn 42 står en av de 1991 levererade höggolvade B10M nr 52-61 som ersatte B58-orna från 1977/78/79 och höjdskillnaden är påtaglig. De försvann också redan under slutet av 90-talet.

Resenären

Första bilden i den här serien visar vagn 28 som tillsammans med syskonen 26 och 27 levererades 1987 med tryckackumulator - TAD. Syntes de första åren inte så mycket i trafiken. Har för mig att den där TAD-utrustningen sedan monterades bort och vagnarna syntes mer i trafiken. Vagnarna 32-37 var de nyaste då T-buss bildats och också de första att få Länstrafik-lackering, kanske därav designmissen på vagn 32.