Vid Järbo Lanthandel i Färgelanda kommun.....

Startat av Kent Skoog, 10 november 2007, 16:46:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

.....finns dessa två K-märkta varuautomater. Där kan man fortfarande handla dricka och godis.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Kent Skoog skrivet 10 november 2007, 16:46:41 PM
.....finns dessa två K-märkta varuautomater. Där kan man fortfarande handla dricka och godis.



Otroligt. Men hur gör man med priserna. Har man gjort om automaterna så att de kan ta emot 5- och 10-kronorsmynt. För en enkrona får man ju i dag knappt ens en "femöres" kola. Och "e' flaska dreck" kostar ju minst 15 kronor. Hos F L i Gölingstorp fick man en Banancider för 50 öre. Man betalade en 50-öring och så låg flaskan och en tioöring i facket när man öppnade det. Dessutom fick man 5 öre i pant när man lämnade in flaskan.
- Varför geck du inte i affärn å köpte 'na i stället?, sa den lätt irriterade handlaren som nu fick besväret att gå ut och fylla facket igen.
Han kunde ju inte förstå att det inte var tillnärmelsevis lika roligt.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Kent Skoog skrivet 10 november 2007, 16:46:41 PM
.....finns dessa två K-märkta varuautomater. Där kan man fortfarande handla dricka och godis.



.. och för den tillnärmelsevis inte känner till det så ligger Färgelanda bara 11,5 mil från Göteborg men ändå så är det som att komma till en annan planet... ::)

/B

Peter Öden

Hej !

Det var väl länge sedan man kunde köpa något i dessa automater ?

Järbo Lanthandel finns även i Gästrikland, några mil från Sandviken !

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 11 november 2007, 08:41:11 AM
Hej !

Det var väl länge sedan man kunde köpa något i dessa automater ?

Mvh Peter Ö

Enligt vad Kent skrev så kan man fortfarande handla i dessa automater. Därav min fråga och min utläggning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kent Skoog

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 november 2007, 09:03:46 AM
Enligt vad Kent skrev så kan man fortfarande handla i dessa automater. Därav min fråga och min utläggning.

Dessvärre kollade jag inte hur man betalar, vilket jag naturligtvis ångrar så här i efterhand. Omslagen på varorna och en presentation om Järbo som jag läste nyligen tyder på att det bara är att åka dit och handla. Om någon som passerar Järbo vill kolla, åk mot Järbo kyrka (skyltat från länsvägen), efter bara några hundra meter dyker lanthandeln upp på höger sida.

frigge

Jag har mekat en del med såna där automater, och att ställa om betalningen är en barnlek så länge man inte ska justera växelmynt tillbaka faktiskt. Man lossar två skruvar till ett par armar som mäter mynten, stoppar i ett mynt av det nya prisets valör och spänner skruvarna igen.

Nackdelen med en sån automat är alla herrar över sextio som tror att de är de första som berättar att man kan öppna två luckor samtidigt om man har rätt teknik. Kan bli lite tröttande efter den femtionde herren ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: frigge skrivet 11 november 2007, 12:58:13 PM
Jag har mekat en del med såna där automater, och att ställa om betalningen är en barnlek så länge man inte ska justera växelmynt tillbaka faktiskt. Man lossar två skruvar till ett par armar som mäter mynten, stoppar i ett mynt av det nya prisets valör och spänner skruvarna igen.

Nackdelen med en sån automat är alla herrar över sextio som tror att de är de första som berättar att man kan öppna två luckor samtidigt om man har rätt teknik. Kan bli lite tröttande efter den femtionde herren ;)

Jag är en herre över 60 och kan intyga att det kunde man. Men man var tvungen att kontrollera att handlaren var upptagen med något annat så att han just då inte hade utblick över automaten.
Du menar alltså att det också är en barnlek att ställa om dem för 10-kronorsmynt. Klarar den även av flera mynt samtidigt. Det vill jag minnas att de här automaterna inte gjorde. Vilket innebar problem redan på 1960-talet, eftersom 1-kronan var det största myntet då. Ja, det fanns 2-kronor i och för sig men då var mycket ovanliga.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 november 2007, 13:19:49 PM
Jag är en herre över 60 och kan intyga att det kunde man. Men man var tvungen att kontrollera att handlaren var upptagen med något annat så att han just då inte hade utblick över automaten.
Du menar alltså att det också är en barnlek att ställa om dem för 10-kronorsmynt. Klarar den även av flera mynt samtidigt. Det vill jag minnas att de här automaterna inte gjorde. Vilket innebar problem redan på 1960-talet, eftersom 1-kronan var det största myntet då. Ja, det fanns 2-kronor i och för sig men då var mycket ovanliga.


Jo, eftersom jag har gått och tömt spelautomaterna i "Spelhuset" på Liseberg kan jag förtälja att de flesta gamla "hederliga" flipperspel har en fjäder som är anpassad till myntets vikt.  Sent på säsongen blir denna fjäder lite "slapp" om man uttrycker sig lite fint varför närapå allt möjligt som är runt och med lite massa kan få igång dessa.

Har bl.a hittat gamla polska 20-zloty-mynt med en diameter och massa mycket lika en svenska 5-krona men på den tiden enbart värda ca 20 öre.  Annat man hittat är mellanläggsbrickor mm. 

Dock inte mynt från f.d DDR eftersom dessa var av aluminium och enligt ryktet även ihåliga!  Ja, detta var på den tiden det fanns ett land som både kallade sig demokratiskt och för republik.  Det förra med en mycket stor nya brunkol dock!
8)

/Bengt

frigge

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 november 2007, 13:19:49 PM
Jag är en herre över 60 och kan intyga att det kunde man. Men man var tvungen att kontrollera att handlaren var upptagen med något annat så att han just då inte hade utblick över automaten.
Du menar alltså att det också är en barnlek att ställa om dem för 10-kronorsmynt. Klarar den även av flera mynt samtidigt. Det vill jag minnas att de här automaterna inte gjorde. Vilket innebar problem redan på 1960-talet, eftersom 1-kronan var det största myntet då. Ja, det fanns 2-kronor i och för sig men då var mycket ovanliga.




Det stämmer att man bara kan köra ett mynt som betalning, åtminstone i de manickerna jag pysslat med. Man kan behöva såga upp en lite bredare myntspringa också för att få in en tia i somliga modeller, men själva mekaniken är genialt enkel. Betydligt mer genial än mekaniken som gör att det går att öppna två luckor samtidigt ;)