Örebro 1994 (del 1 av 3)

Startat av Ebermark, 09 februari 2014, 20:35:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Några bilder från Örebro i februari 1994. Näckrosbuss hade bildats  bara en månad innan mina bilder togs och många av bussarna var fortfarande märkta med T-Buss.

Först ut en bild på Näckrosbuss 3107 (fd T-buss 14), en Scania CR112 från 1980.


Näckrosbuss 3115 (ex T-buss 22), en något nyare CR112:a (1982)


Parkerad i väntan på nästa uppdrag står Näckrosbuss 3132 (fd T-buss 4), också detta en Scania CR112, men denna från 1979.


Slutligen i denna första del, en bild från Järntorget där tre bussar står redo för avgång. Linje 14 körs med Näckrosbuss 3200 (fd T-buss 30), en Volvo B10M/Säffle från 1983. Bakom 3200 står Näckrosbuss 3133 (T-buss 5), en CR112 från 1979. Med baken mot kameran, på linje 31, står Näckrosbuss 3170 (T-buss 38), en Scania/Ajokki Express från 1991.


Återkommer med nästa del i bildserien inom den närmaste tiden!

bisquit

Ja 3170 m.fl syskon var roliga. Dem slutade sina dagar som bonnbussar På diverse linjer runtom Örebro.. På slutet var dem riktigt slitna med ändå gedigna bussar av hög kvalitet. Med dörrställningen 2+1+1. :)
Det var iaf roligare förr när man hade speciallackade bussar som gick på specifika linjer..

Resenären

Ja fast i Örebro var det väl bara linje 31 som hade speciallackade bussar, sist i raden denna T-buss 38 som föregicks av T-buss/ÖTAB 10 en B10M från 1979 med dörrställning 1-1-1. Minnet sviker men möjligen var också vagn 86 (B58 från 1977 med dörrställning 2-1-1) som nästan gick fast på 31:an också lackad för Marieberg Köpcentrum. Det fanns också en och annan reklamlackad vagn som inte var destinerade till särskild linje, bland annat syskonet till 38, 39 (som var lackad för Länsförsäkringar) och vagn 3  syskon till vagn 5 i serien ovan (Scania CR112 från 1979) - den var länge reklammålad för BOB och blev sedan den enda 112-an i serien med vikdörrar (vagnarna 94-98, 1-5 och 11-18 levererade 1978, -79, resp -80)) som fick Länstrafiklackering.

Christer K

Citat från: Resenären skrivet 11 februari 2014, 17:54:51 PM
Ja fast i Örebro var det väl bara linje 31 som hade speciallackade bussar, sist i raden denna T-buss 38 som föregicks av T-buss/ÖTAB 10 en B10M från 1979 med dörrställning 1-1-1. Minnet sviker men möjligen var också vagn 86 (B58 från 1977 med dörrställning 2-1-1) som nästan gick fast på 31:an också lackad för Marieberg Köpcentrum. Det fanns också en och annan reklamlackad vagn som inte var destinerade till särskild linje, bland annat syskonet till 38, 39 (som var lackad för Länsförsäkringar) och vagn 3  syskon till vagn 5 i serien ovan (Scania CR112 från 1979) - den var länge reklammålad för BOB och blev sedan den enda 112-an i serien med vikdörrar (vagnarna 94-98, 1-5 och 11-18 levererade 1978, -79, resp -80)) som fick Länstrafiklackering.

Vagn 87 gick också mycket på linje 31 denna hade samma dörrställning och sittplaster längst bak. De övriga i serierna Volvo B58 hade plattform bak. T-Buss 38 var den buss som gick på Jönköping under namnet Wetternbuss eller något sådant.
// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Lars-Håkan_E

Citat från: Christer K skrivet 12 februari 2014, 09:58:52 AM
Vagn 87 gick också mycket på linje 31 denna hade samma dörrställning och sittplaster längst bak. De övriga i serierna Volvo B58 hade plattform bak. T-Buss 38 var den buss som gick på Jönköping under namnet Wetternbuss eller något sådant.
// Christer K

Wetterleden, i hop med SJ/Swebus

Ulf Berlin

Citat från: Hakasi skrivet 09 februari 2014, 20:35:39 PM
Några bilder från Örebro i februari 1994...

Näckrosbuss 3115 (ex T-buss 22), en något nyare CR112:a (1982)

Tack för dessa bilder :)
Denna typ av destskyltsutförande kan inte ha varit vanlig?/Ulf

Resenären

Beviserligen enligt fotot är det 38 som står vid Järntorget och då var det knappast "Cajsa Warg" som gick på Wetterleden :-)

ÖTAB/T-Buss vagnar 18-25, CR112 med årsmodeller -82 samt  -83 (vagn 24 och 25) moderniserades ca 1992 och fick då fullmatrisskyltar enligt bilden och för resenärerna märktes det i övrigt på nytt stolstyg och Länstrafik-lack. T-Buss/Länstrafiken satsade under några år där i början av 90-talet rätt hårt på att få till fullmatrisskyltar i Örebro.

Resenären

Instämmer om vagn 87 men vill också minnas att vagn 86 som någon sorts enkel betällningsvagn också fick någon form av påbyggnad på stolarna som nackskydd.  Wetterleden kördes tillsammans av T-buss och Swebus med varsin vagn (utgående från Jönköping (Swebus) och Askersund (T-Buss). T-bussvagnen gick också Askersund-Örebro resp Örebro-Askersund efter svängen Örebro- Jönköping-Örebro. För ändamålet lackades ÖTAB tidigare beställningsvagn i Wetterleden - färg. Det var också en Ajokki Express men boggie.

Ebermark

Citat från: Resenären skrivet 12 februari 2014, 15:10:38 PM
Instämmer om vagn 87 men vill också minnas att vagn 86 som någon sorts enkel betällningsvagn också fick någon form av påbyggnad på stolarna som nackskydd.  Wetterleden kördes tillsammans av T-buss och Swebus med varsin vagn (utgående från Jönköping (Swebus) och Askersund (T-Buss). T-bussvagnen gick också Askersund-Örebro resp Örebro-Askersund efter svängen Örebro- Jönköping-Örebro. För ändamålet lackades ÖTAB tidigare beställningsvagn i Wetterleden - färg. Det var också en Ajokki Express men boggie.

Bild kommer på Wetterleden-bussen i sista delen av bildserien. Del två dyker upp under kvällen.

bisquit

Ja Cajsa Warg var periodvis stationerad i Askersund. Å den var mycket riktigt en beställningsvagn med Boggie och Toa m.m.
Sen så var det en systerbuss till 38 som var dekalerad för Länsförsäkringar en kort period, om jag inte minns fel?
Livet var mycket roligare förr :P