Örebro 70-tal

Startat av Peter Öden, 09 februari 2014, 16:35:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

En bild från Örebro gamla busstation, bussen är urspr. från Vaxholms Trafik AB.

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Hej! Den bussen var placerad i Odensbacken när jag började där 1983. Länsbuss 309. Det fanns ytterligare en Vaxholmsbuss som nog var borta ur företaget då. LB 311 som var liknande stod avställd på rampen, det var fd Östernärkes Omnibustrafik AB T 290. Den här 309:an körde jag rätt ofta, den gick som dubbleringsbuss och skolbuss eftersom den bara hade en dörr.
Mvh Jan G

Resenären

Måste vara tidigt 70-tal då CFn längst bort fortsatt var i bolagsfärger och inte i Länsbuss-lack eller tidiga ÖLR-blått. Härlig bild! Törs man gissa på 1973/74?

bisquit

Åja Bussbolagen i närke körde med egna färger en bit in på början av 90-talet. Så så tidigt behöver det ändå inte helt vara..

Citat från: Resenären skrivet 10 februari 2014, 16:27:36 PM
Måste vara tidigt 70-tal då CFn längst bort fortsatt var i bolagsfärger och inte i Länsbuss-lack eller tidiga ÖLR-blått. Härlig bild! Törs man gissa på 1973/74?

Svempa

Med undantag av Weidermanns . Vilket bussföretag körde med egna färger på Örebro Busstation på 1990-taslet?

bisquit

Det Gjorde Palm & Gyll och vill Minnas Även min Namne Birger Arvidsson. Samt flyg & buss. Även Ehns Busstrafik och även Åmmebergs buss.

Stefan P

Hej
Även GDG bussar stannade vid stationen.

Trevlig bild på en bstn. man där stått på själv många gånger.

mvh Stefan P

Silo

AB Omnibus icke att förglömma. En annan undran; hur hamnade en f.d. Vaxholmsbuss hos Länsbussar?

Resenären

OK men av de som står bakom 309:an är det rimligen Östernärkes Omnibusstrafik och Södra Hjälmarestranden möjligen också en annan ÖLR-buss typ ex O Åkerstrand mot Lindesberg och eller Frövi. På 90-talet var det förutom Weiderman och Omnibuss (som hade många turer och i det senare fallet också flera linjer)  en och annan GDG Express och någon udda tur från Palm och Gyll  men Länsbuss-lacken var från slutet av 70-talet den allt dominerande sedan såväl SJ Buss  och GDG normala linjetrafik köpts upp.

Christer K

AB Omnibus var bussbolaget, Svensk Flyg & Buss Resetjänst var resebyrån. Gula bussar med blåa linjer med en del silver i.
// Christer K
Citat från: bisquit skrivet 11 februari 2014, 10:14:39 AM
Det Gjorde Palm & Gyll och vill Minnas Även min Namne Birger Arvidsson. Samt flyg & buss. Även Ehns Busstrafik och även Åmmebergs buss.
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Björn Forslund

Citat från: Silo skrivet 11 februari 2014, 15:47:01 PM
AB Omnibus icke att förglömma. En annan undran; hur hamnade en f.d. Vaxholmsbuss hos Länsbussar?

SL sålde dem på ett tidigt stadium då de ansågs olämpliga med bara en enda dörr. Andra fd VTAB-bussar byggdes om med en ny bakdörr, men inte BF76:orna.