SL 5247 H59 på irrfärder. (Bild)

Startat av Signvard, 10 november 2007, 16:29:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Signvard

Jo, en H59 på linje 803 vid Nyfors. Inget fejk här inte. 1989.

Kan väl säga att bussen möttes med en viss misstänksamhet vid hållplatserna.

Nico

Konstigt, annars brukar väl folk försöka att klättra ombord på det mesta som stannar vid en hållplats? Ända sedan Hörjels sammanslagningar via 70-talets brokigheter så tycker jag att folk anpassat sig till att det i princip kan komma vad som helst och hämta upp dem. En påstått britannisk 'stiff upper lip' är inget emot det uttryckt av nonchalant ointresse som pryder stockholmarnas nior inför vad de ska få åka med.  ;D  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Signvard

Cero

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 10 november 2007, 16:36:40 PM
Konstigt, annars brukar väl folk försöka att klättra ombord på det mesta som stannar vid en hållplats? Ända sedan Hörjels sammanslagningar via 70-talets brokigheter så tycker jag att folk anpassat sig till att det i princip kan komma vad som helst och hämta upp dem. En påstått britannisk 'stiff upper lip' är inget emot det uttryckt av nonchalant ointresse som pryder stockholmarnas nior inför vad de ska få åka med.  ;D  :D  ;)

Jo, men de blev säkert förvånade när det dök upp en SL-målad buss. Som på gamla 810-an där det verkligen gick vad som helst. Wasatrafik som hade entreprenaden använde Stockholms Turistbussar och tidvis också Sirius som underentreprenörer. Men dessa tre i sin tur hyrde in friskt från andra bussbolag, i synnerhet gällde detta STAB. En dag hade de ringt runt till alla bussbolag i trakten och fick napp hos ett av de allra sista på listan: SL i Handen. Så det dök alltså upp en SL-målad buss på SL-linje 810 men folk var mycket tveksamma till att stiga på:
- Kör den här från SL?
- Ja, detta är en SL-buss.
- Ja, men kör den för SL?
Det tog ett tag innan föraren lyckats förklara att den turistbuss som normalt ersatte SL-bussarna i sin tur var ersatt av en SL-buss.

Nico

Jo, ibland blir det nog alldeles för bra och äkta för för att vara sant. Instämmer dock i att bilden var coll, gillar verkligen dessa vardagsbilder. En variant på temat SL-lackat som ersätter är visserligen OT, men vill minnas mig ha läst/hört att Charlie Chaplin (eller om det var Groucho Marx) en gång ställde upp i en s.k. 'look-alike' tävling.... och kom fyra! Ibland undrar man om inte dikten överträffar verkligheten i alla fall.  ;D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 10 november 2007, 17:12:46 PM
Jo, ibland blir det nog alldeles för bra och äkta för för att vara sant. Instämmer dock i att bilden var coll, gillar verkligen dessa vardagsbilder. En variant på temat SL-lackat som ersätter är visserligen OT, men vill minnas mig ha läst/hört att Charlie Chaplin (eller om det var Groucho Marx) en gång ställde upp i en s.k. 'look-alike' tävling.... och kom fyra! Ibland undrar man om inte dikten överträffar verkligheten i alla fall.  ;D  ;)

När vi nu ändå är nere i diket kommer jag att tänka på den där grejen där Bosse Parnevik försökte få Ingemar Mundebo att prata som Ingemar Mundebo. Det vill säga som han lät när Bosse imiterade honom. Han klarade det inte...