Intern kritik mot slö polisbuss

Startat av Fredde, 07 februari 2014, 22:14:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Polisen i Jönköping har tagit emot en anmälan mot myndighetens nya bussar. Motorkapaciteten är så dålig att det är fara för både personalen och fordonet utsätter personalen för risker, enligt anmälaren.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/intern-kritik-mot-slo-polisbuss/

Ersa

CitatDet handlar om ett antal nyinköpta Mercedes Sprinter som Jönköpingspolisen har använt i åtminstone drygt fem år. Äldre fordon har haft 190 hästkrafter, men de nya har bara 163.

Lägre effekt pga utsläpps/miljöregler?

CitatBakdörrarna låses automatiskt vid en viss hastighet och kan bara öppnas igen efter att en knapp vid förarplats tryckts ned.

Det låter som en äkta Sprinter! Låsknappen på panelen med sina blinkande pilar utan logik är ett ytterst bekant bekymmer. Men borde inte en märkesverkstad kunna koppla ur denna irriterande funktion?

groenis

Handhavande fel , låsknappen kopplas ur genom att hålla den intryckt ett antal sekunder.

163 hästar där ska inköparen ha en spark på smalbenet som inte har satt sig in kriterierna för vad fordonet skall användas till.

Dessvärre finns det och kommer finnas inköpare som tittar på pengarna istället för nyttjandet av föremålen.

/Lennart

Ersa

Citat från: groenis skrivet 08 februari 2014, 04:16:37 AM
Handhavande fel , låsknappen kopplas ur genom att hålla den intryckt ett antal sekunder.

Kritikerna kan nog säkerligen anse att man inte har tid att hålla in knappen i några sekunder om en hotfull situation sker framför bilen, och utrymning måste ske baktill. Utifrån är låset säkerligen tillräckligt irriterande, men att det även låser inifrån känns lite sådär. Men det är väl gissningsvis en säkerhetsåtgärd tänkt för den civila marknaden.

Lars-Håkan_E

Saken är väl den att V6 dieseln på 190 hkr inte var helt problemfri :-)

Sedan kan 163 hkr för 3900:- uppgraderas till 188 hkr vilket säkert tillfredsställer även några poliser.

Vi har 163:an i en Sprinter med totalvikt på nästan 5500 kg och den upplevs inte alls slö, men då har den manuell låda förstås.

Polisens Sprintrar är ju inte direkt avsedda som några utryckningsfordon för biljakter.

Lämplig verkstad kan enkelt programmera bort dörrlåsningen.

Ersa

Slö oengagerad organisation? Kanske behövdes det efter många månader en regelrätt anmälan för att få fordonsansvarige att ta tag i motoruppgraderingen och låsprogrammeringen?

Nico

Tyvärr är det väl som vanligt numera att de som håller i inköp inom olika organisationer inte behöver ha någon direkt kunskap på området utan i många fall hanteras dylikt mera av diverse ekonomiansvariga. Blir det dessutom så att dessa inte ens omakar sig att fråga brukarna eller kollar med någon som har den nödvändiga kunskapen så blir resultatet lätt en halvmesyr.

I detta fall gissar jag mer på att det är någon ansett att det blir billigare med en mindre motor, men räknar då bara kostnaden i den givna punkten inköp. Att fordonet sedan inte fungerar som avsett i verksamheten, drar mer bränsle då de lilla motorn får jobba mer, motorn slits hårdare osv. är något som inte inköparen behöver bekymra sig om utan det landar någon annanstans i organisationen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Taunusch

Jag antar att de även lyfter bakhjulsdriften som ett minus tillsammans med att antisladdsystemet inte går att koppla ur. Det är inte direkt smidigt om man vill köra lite fortare med kontrollerade sladdmanövrar i halt väglag.

Lars-Håkan_E

Citat från: Taunusch skrivet 08 februari 2014, 16:23:15 PM
Jag antar att de även lyfter bakhjulsdriften som ett minus tillsammans med att antisladdsystemet inte går att koppla ur. Det är inte direkt smidigt om man vill köra lite fortare med kontrollerade sladdmanövrar i halt väglag.

Med tanke på tyngden passar nog drivning bak, och kontrollerade sladdar ska man nog inte hålla på med.

Taunusch

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 februari 2014, 22:04:36 PM
Med tanke på tyngden passar nog drivning bak, och kontrollerade sladdar ska man nog inte hålla på med.

Annars är det ju just det som är problemet. Att det inte är någon tyngd över drivhjulen....   ???

En skicklig förare som kan hantera sitt fordon kan vid behov framföra fordonet snabbare om det går att sladda lite. Jag menar naturligtvis att polisen ska komma på bredställ genom kurvorna.... men att bilen bromsar in så snart väggreppet släpper det minsta är inte alltid helt optimalt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Taunusch skrivet 08 februari 2014, 23:02:20 PM
Annars är det ju just det som är problemet. Att det inte är någon tyngd över drivhjulen....   ???

En skicklig förare som kan hantera sitt fordon kan vid behov framföra fordonet snabbare om det går att sladda lite. Jag menar naturligtvis att polisen ska komma på bredställ genom kurvorna.... men att bilen bromsar in så snart väggreppet släpper det minsta är inte alltid helt optimalt.

Problemet med större framhjulsdrivna systrar är framkomligheten vintertid, det är inte alltid så kul att behöva backa uppför för att ta sig fram.

Sedan har Polisen tung utrustning i de flesta Sprintrar, så lätta bak blir dom sällan.
Intressant nog har jag aldrig lyckats få ESP:n att gripa in på en Sprinter, däremot på de flesta andra modeller o fabrikat.