Huvudmeny

Dragarbrunn

Startat av Janne Rickman, 10 november 2007, 16:15:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

Ett saknat Dragarbrunn. Efter att busstrafiken flyttades ut Till Kunggatan, så har busstrafiken mer eller mindre kollapsat. Att åka en sträcka på ca 500 meter kan ta upp till 15 minuter eller mer i rusningstid.
Men istället är de ju en gata för alla bussfreakar att ta bilder på i lugn och ro. :-)

Här kommer Uppsalabuss 506 på en bilfri Dragarbrunnsgata.

/Janne

Bussmicke

Trevligt, det fotostället saknar man.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Oskar A

Naturligtvis en trevlig bild med nostalgisk känsla men jag saknar definitivt inte Dragarbrunn som fotoplats.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon A

Gud vad man saknar Dragarbrunn. Stan är inte samma sak utan bussarna där och det går som sagt långsammare. Härligt att se gamla bilder från den tiden med linjer man minns.

//Simon

jocke

Trevlig buss och trevligt ställe.

Jag saknar dragarbrunn.  Någon som vågar slå vad om hur länge det tar innan linjerna är tillbaka där. 5år?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Janne Rickman

Citat från: jocke skrivet 10 november 2007, 19:32:46 PM

Jag saknar dragarbrunn.  Någon som vågar slå vad om hur länge det tar innan linjerna är tillbaka där. 5år?

Nästa steg är väl att ta bort bussarna från Stora Torget.

/Janne

jocke

Citat från: Janne Rickman skrivet 10 november 2007, 20:37:58 PM
Nästa steg är väl att ta bort bussarna från Stora Torget.

/Janne

7an får en fin omväg om den ska upp för carolinabacken från stadshuset då.

76

Citat från: jocke skrivet 10 november 2007, 21:02:40 PM
7an får en fin omväg om den ska upp för carolinabacken från stadshuset då.

Jag skulle nog gå så långt som att säga att det inte är möjligt. Inte som stan ser ut idag.

Om man rundar norr om citykärnan så kan man endast åka Östra Ågatan ner, och då vinner man inte mycket samt skapar en mycket intressant högersväng på nybron. Tillbaka får man köra västra ågatan.

Att köra söderöver går inte alls, Östra Ågatan är avstängd i ena riktningen. Västra däremot är dubbelriktad, men så pass smal förbi Filmstaden att man inte kan mötas två bussar i bredd (tveksamt om ens buss + bil går in), dessutom är högersvängen från Islandsbron inte att leka med om man har ledvagn, den gör jag enbart om jag kör tom tidigt på morgonen.

Ett mindre dåligt alternativ (men ändå inte bra) är väl att köra Nedre Slottsgatan, men då har man trånga svängar åt båda hållen samt usel sikt i vänstersvängen in på Drottninggatan uppför backen. En korsning som är så pass olycksdrabbad att det finns en skylt som varnar för cyklister som kommer i hög hastighet från vänster.

Ett sista alternativ är att runda sjukhuset. Då finns inga trånga passager, men då finns det helt plötsligt ingen buss som passerar hpl Slottsbacken vilket inte lär bli populärt.

Sen har man ju problemet att få plats med 3 linjer till (varav den ena alltid trafikeras med ledvagn) vid centralstatione. Det finns det helt enkelt inte plats till.

Hmmm, jag har nog funderat alldeles för mycket på det här...

Tillägg: I nån tidigare tråd så har jag föreslagit att man ska riva gamla posthuset, jag tror jag håller kvar vid den idén. Då får man mer plats!

Men tänk så härligt det skulle vara. En citykärna utan massa busstrafik. Gångfartsområde från från Nybron till Kungsgatan, och varför inte några kvarter av Östra Ågatan samt Dragarbrunnsgatan också.

Kvarne

Asså.....jag blir galen! Varför kan inte någon uppfina en tidsmaskin...?!

Fin bild på en för mig saknad busstyp!  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Simon A

Citat från: Kvarne skrivet 11 november 2007, 07:14:54 AM
Asså.....jag blir galen! Varför kan inte någon uppfina en tidsmaskin...?!

Fin bild på en för mig saknad busstyp!  :)
Jag håller med dig till 100 %

//Simon

jocke

Citat från: 76 skrivet 10 november 2007, 21:26:59 PM
Jag skulle nog gå så långt som att säga att det inte är möjligt. Inte som stan ser ut idag.

Om man rundar norr om citykärnan så kan man endast åka Östra Ågatan ner, och då vinner man inte mycket samt skapar en mycket intressant högersväng på nybron. Tillbaka får man köra västra ågatan.

Att köra söderöver går inte alls, Östra Ågatan är avstängd i ena riktningen. Västra däremot är dubbelriktad, men så pass smal förbi Filmstaden att man inte kan mötas två bussar i bredd (tveksamt om ens buss + bil går in), dessutom är högersvängen från Islandsbron inte att leka med om man har ledvagn, den gör jag enbart om jag kör tom tidigt på morgonen.

Ett mindre dåligt alternativ (men ändå inte bra) är väl att köra Nedre Slottsgatan, men då har man trånga svängar åt båda hållen samt usel sikt i vänstersvängen in på Drottninggatan uppför backen. En korsning som är så pass olycksdrabbad att det finns en skylt som varnar för cyklister som kommer i hög hastighet från vänster.

Ett sista alternativ är att runda sjukhuset. Då finns inga trånga passager, men då finns det helt plötsligt ingen buss som passerar hpl Slottsbacken vilket inte lär bli populärt.

Sen har man ju problemet att få plats med 3 linjer till (varav den ena alltid trafikeras med ledvagn) vid centralstatione. Det finns det helt enkelt inte plats till.

Hmmm, jag har nog funderat alldeles för mycket på det här...

Tillägg: I nån tidigare tråd så har jag föreslagit att man ska riva gamla posthuset, jag tror jag håller kvar vid den idén. Då får man mer plats!

Men tänk så härligt det skulle vara. En citykärna utan massa busstrafik. Gångfartsområde från från Nybron till Kungsgatan, och varför inte några kvarter av Östra Ågatan samt Dragarbrunnsgatan också.

Håller med dig. Det är upplagt för misslyckande.
Dock tror jag inte butikerna i stan tycker det är bra. Det lär inte gå lika bra för alla nu när folk som inte kommer in i centrum längre. som kiosker och sånt. men men.
Flera bussar vid centralen = Nej tack.

JB

Citat från: jocke skrivet 10 november 2007, 19:32:46 PM

Tror det tar längre tid än så med tanke på den satsning som görs på resecentrat/kungsgatan. Möjligtvis att någon upptäcker att det inte fungerar under ombyggnationen och flyttar tillbaka bussarna till dragarbrunn tillfälligt. Men Tanken är ju att Dragarbrunn ska bli gåfartsgata.

Dock funderar jag på om det kommer gå att få bort privatbilism och annan "onödig" trafik från Kungsgatan. Det är ont om alternativ. Väderkvarnsgatan finns ju, men ligger för långt österut ibland. Kanske dags att damma av planerna på en tunnel under Engelska parken?

/Jonas

76

Den korta tiden som Kungsgatan var tvåfilig norrut så flöt det på ganska OK. Då var tidsförlusterna jämförbara med Dragarbrunnsgatan.

Problemet är att det är tvåfiligt fram till Bredgränd där det helt plötsligt bara blir en fil, och trångt är det också. Det korkar igen sig, och så fastnar bilister som svängt ut från Bangårdsgatan mitt i korsningen och blockerar. Vilket i sin tur leder att det korkar igen söderut ner till Bäverns Gränd så att ledvagnar som svängt ut blockerar korsningen. Vilket i sin tur leder till att bussar som ska svänga ut från Stadshusgatan inte kommer ut som de ska. Puh!

Så fort de fyllt igen det stora hålet så blir det nog lite bättre igen.

Hoppas jag... :-\