Huvudmeny

Sune Larsson Harads

Startat av Jan, 10 november 2007, 12:33:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Ser att jag missat att han fick 3 Helmarkare under 2006. Vi har den som Stafan hade reportage i sin tidning om XKY274. Men de 2 andra visste jag inget om. Har någon bilder at visa?
I branschen i 40 år

Esbjörn

Stämmer att de fick tre st Scania Helmark 360SEL för drygt ett år sedan.
XKY075 och XKY294 har godsrum, XKY274 utan.

S Larssons Buss XKY075 vid garaget i Jokkmokk.

S Larssons Buss XKY274 på Jokkmokks busstation.

Båda bilderna är tagna den 29 maj.

Patrik

Fantastiskt, dåligt av dig att inte visa dom förrän nu!  ;)

Esbjörn

Haha, ja hmmm, har väl inte blivit så mycket bildvisning på ett tag. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Esbjörn skrivet 10 november 2007, 15:16:58 PM

Fast bättre sent än aldrig heter det. Den tredje har jag redan visat men det kan ju vara lämpligt för en repris. Här är bussen vid leveransen. Mannen till höger i bild är bussägaren själv.

Esbjörn

Tyvärr hade man haft stora problem med läckage i bussarna, då fabriken helt enkelt inte hade lagt på tätningsmassa mellan taksektionerna.
Nu hade man fått göra detta i efterhand - tyvärr med en vit massa (klart synlig på min bild av XKY075).

Jag har hört om flera sådana missar av Helmarkfabriken.
Bland annat när AC:n på någon dubbeldäckare till Norrbotten inte fungerade och det visade sig att man helt sonika glömt att montera aggregatet.
Och när Ceris Resor 25 var ny och toan skulle tömmas första gången flödade avloppsvattnet ut mellan inner- och yttergolven! Yaiiiks!
Det visade sig att fabriken inte tagit upp hål i yttergolvet för toatömningen...

Jag hörde en gång av en förare i Norrbotten att de kallade vagnarna för Halvmark, eftersom de inte var färdigbyggda...

Det känns verkligen tråkigt att sveriges enda fristående busskarossör inte har bättre kontroll på sitt arbete än så.
Man undrar hur framtiden egentligen ser ut för Helmark...

LinusG

Fick höra av nån som hade ringt ner till fabriken och ville ha ett elschema över en buss modell..
Svaret var bara att det finns inget specifikt schema utan man gör lite som man vill i just den bussen!
Verkar väl också lite lustigt kan man tycka..

Visst många bussar är olikt specade men ändå en grund borde väl ändå finnas?

OBS detta var ett par år sedan, nu för tiden kanske det är bättre..

//Linus

Ersa

Citat från: Esbjörn skrivet 10 november 2007, 15:16:58 PM

Bättring på den fronten tack! Du har aldeles för många bilder som inte får gömmas undan i glömska!  :)

Esbjörn

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 november 2007, 19:04:43 PM
Det finns nog elscheman för chassiet men inte för karosseriet, det är något som säkert härstammar från Skandia och tiden med Fam Mats som delägare, det mesta var högst individuellt gjort även poå bussar i samma serie och det var mer eller mindre omöjligt att hålla reservdelar för karosseri eller att enkelt fixa något.

Problemen med de Helmarkare, mer eller mindre specialbyggen som levererats från slutet av -90 talet har varit och är legio, driftkostnaderna för Swebus och KR:s godsbussar med Helmarkskaross är avsevärt mycket högre än tex Veolia:s vanHool byggen.
Silvertejp runt rutor för att hålla vatten ute är vanligt förekommande, kvalitén är i mitt tycke sämre än Säffle.

//Lars

Av egen erfarenhet kan jag säga att kvaliteten är riktigt låg.
Oftast är det åtminstone nån funktion som krånglar. Vanligast har varit problem med AC o ventilation.
Dessutom misstänker jag att Scaniachassierna får slita hund med de tunga dubbeldäckarkarosserna, så det uppstår många problem även där.

En MYCKET tillförlitlig källa har berättat att Helmark inte har egna elektriker, utan när det är dags för eldragning i en buss under uppbyggnad kallar man in ortens kabeldragare, som vanligtvis jobbar med el inom industrier och bostäder.
Finns det inte riktig dokumentation på hur kablaget dras säger det också sig själv att det aldrig blir två bussar där arbetet utförs på samma sätt.

Esbjörn

Citat från: Verspieder skrivet 10 november 2007, 22:42:03 PM
Bättring på den fronten tack! Du har aldeles för många bilder som inte får gömmas undan i glömska!  :)

Jamen det är bara att skicka en önskelista... ;)
Jag har väl helt enkelt tappat lusten att starta trådar i all pajkastning som har varit på snacket, om jag har lagt ut bilder har det oftast varit som svar på någon fråga.
Men får man en spark i ändalykten så kan det ju hända att inspirationen dyker upp igen... :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Esbjörn

Citat från: Bussmicke skrivet 10 november 2007, 23:12:33 PM
Spark utdelad!

Mja, du får nog sikta in den lite bättre på något speciellt ställe av bildarkivet... :)

Esbjörn

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 november 2007, 23:15:42 PM
Drivlinorna håller inte men det beror mer på okunskap hos ägare och förare, jag gissar att du som kört dessa direkt kan gissa vad jag menar.

//Lars

Hmmm, näe - måste erkänna att jag inte riktigt hänger med nu...okunskap med andra ord... *skratt*

Esbjörn

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 november 2007, 23:37:31 PM
Ja det är i de flesta fall jag känner till ett opticruiserelaterat problem, som kan undvikas om ägaren och främst föraren agerar professionellt, liknande problem förekom även med Scanias gamla CAG låda.

Påfrestningarna på koppling och resten av drivlinan blir så stor att grejorna överbelastas genom att de flesta startar på den växel som systemet föreslår även med fullt lass och i uppförslut.

1:an och 2:ans växel används i princip aldrig av många förare, i en turistbuss som aldrig körs med dessa extrema tyngder uppkommer liknande problem mycket mer sällan och isåfall efter långa miltal.

Att byta koppling efter 8-15t mil är "normalt" på vissa av dessa bussar.

//Lars

OKI, då är jag med.
Jo det är man iaf medveten om på Ceris. Det sitter till och med en dymoremsa på instrumenteringen i 26:an, som påminner om att starta på 2:ans växel.
De flesta problem med Opticruisen i Ceris vagnar har iaf när jag varit inblandad haft framför allt med mjukvara att göra, men även slangar o allsköns jox har ställt till det.
Båda Helmarkarna har i första hand rullat på Ångelinjerna med bitvis stopp vid var tredje postlåda, vilket inte direkt är lämpligt för Opticruiselådan, så det har säkerligen bytts en del kopplingar i dem.

Det har varit många problem med motorn tidigare, men sedan den byttes för tio t mil sedan har 26:an fungerat riktigt bra.
Dock var det en period när den nya motorn stöttes bort av resten av chassit. Det j***ades med precis allt som rörde motor och växellåda.
På några veckor efter motorbytet var bussen in på verkstaden - jaa - säkert sju-åtta gånger och man vågade inte sätta ut bussen på långkörning alls.
Till slut kom iaf Berners tillrätta med detta och sedan har bussen enligt både trafikledare och förare faktiskt fungerat bättre än nånsin tidigare.
Epoken Helmark är snart slut här iaf, Ceris 25 har sålts och ska byggas om till racebuss och 26:an lär vara på väg ut den också.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 november 2007, 11:17:48 AM
Med en fullastad godsbuss startar man lämpligen t.om på 1:ans växel om det inte är nedförslut, kopplingen tar hemskt med stryk om man slirar för att kunna starta på för hög växel.

//Lars

Den som försöker med annat borde söka sig ett annat jobb. Tråkigt ska vara så lata att de inte fattar bättre.
I branschen i 40 år