Metropolbussar på Klarabergsviadukten?

Startat av Niklas Bygdestam, 02 februari 2014, 01:35:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

I filmen Monica Z kan man se en Metropol på Klarabergsviadukten. Nu ska man aldrig ta det man ser i filmer på allvar. Och i det här fallet ställde man givetvis fram en Metropol för att det skulle se lite snyggt och tidsenligt ut.

Men gick det Metropoler på någon linje som gick på Klarabergsviadukten på riktigt i reguljär trafik?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JDS

En märklig sak i den filmen är att bussen i Hagfors har dörren på höger sida men ändå kör omkring i vänstertrafik som om ingenting hade hänt! Plus de illa fejkade registreringsskyltarna på alla bilar! Man undrar ju om de har varit lika noggranna med allt!

Men skådisarna är ju snygga iaf...  ;D

Railmaster

Sedan är det väl mer eller mindre belagt att hon i verkligheten åkte tåg till stockholm först uddeholmaren och sedan byte i karlstad. Någon busstrafik värmland-stockholm förekom väl inte på den tiden!

Mr G

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 februari 2014, 01:35:32 AM
I filmen Monica Z kan man se en Metropol på Klarabergsviadukten. Nu ska man aldrig ta det man ser i filmer på allvar. Och i det här fallet ställde man givetvis fram en Metropol för att det skulle se lite snyggt och tidsenligt ut.

Men gick det Metropoler på någon linje som gick på Klarabergsviadukten på riktigt i reguljär trafik?

Klarabergsviadukten blev väl klar först en bit in på 60-talet, så den första frågeställningen borde kanske vara om den över huvud taget fanns när Monica Z var så gammal i verkligheten som när hon gestaltas i den aktuella filmsekvensen.

Sen har det väl inte gått någon annan SS-linje där än 52:an, och där gick det aldrig någon Metropol vad jag vet. In- och utgående vagnar från Hornsberg kan väl ha passerat, men vilken linje de i så fall skulle ha gått på kan inte jag räkna ut. Sommaren 1967 blev det förstås lite oordning och Metropoler kunde ses på linjer där de inte var tänkta från början, som t ex 36:an och 96:an. Men just de två linjerna hade ingen kontakt med Klarabergsviadukten vid in- resp utgång.
吉先生

Björn Forslund

Jag var i kontakt med filmbolaget i samband med att man ville ha lämpliga bussar. Jag invände också mot busstransporten från Värmland till Stockholm och påpekade att de borde filma en tågresa isåfall. Att de valde Ulricehamnsbussen med högerdörr var ju ett rejält klavertramp. Dock passade Magnus Knutssons buss bra som turnébuss och Metropolen var åtminstone tidsmässigt rätt. Knutsson själv agerar förare och har en replik när han ger Monica väskan han plockar ur skuffen!

Mr G

Jag blir lite nyfiken på hur gammal Monica kan ha varit när Metropolen passerade över Klarabergsviadukten.
吉先生

robergh

Citat från: Mr G skrivet 03 februari 2014, 10:56:51 AM
Jag blir lite nyfiken på hur gammal Monica kan ha varit när Metropolen passerade över Klarabergsviadukten.

Har inte tillgång till "den heliga skrift" just nu men jag undrar om inte nattlinje 100 i epoken innan H21 levererades har trafikerats med Metropol? Den vände väl förmodligen på Vasagatan inte på Klarabergsviadukten.Om det är så är det väl det närmaste man kan komma en Metropollinje och Klarabergsviadukten. Å andra sidan så var det kanske den tid på dygnet som Monica var mest aktiv?

Mr H 

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 03 februari 2014, 10:56:51 AM

Enligt Wikipedia kom hon till Sthlm 1958 och då var hon 21 år. Klarabergsviadukten öppnades väl 1961.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 03 februari 2014, 11:23:56 AM
Enligt Wikipedia kom hon till Sthlm 1958 och då var hon 21 år. Klarabergsviadukten öppnades väl 1961.

/Gunnar

Det hela får väl passera under begreppet "konstnärlig frihet". Filmen är bra i övrigt med bra skådisar.
Men resa med ett D-loksdraget tåg med gamla stålvagnar av 30-40-tals modell hade definintivt gått att ordna, likaså en Uddeholmare.

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 03 februari 2014, 11:23:00 AM
Har inte tillgång till "den heliga skrift" just nu men jag undrar om inte nattlinje 100 i epoken innan H21 levererades har trafikerats med Metropol? Den vände väl förmodligen på Vasagatan inte på Klarabergsviadukten.Om det är så är det väl det närmaste man kan komma en Metropollinje och Klarabergsviadukten. Å andra sidan så var det kanske den tid på dygnet som Monica var mest aktiv?

Mr H

Innan Capitoler sattes in i nattrafiken gick det H19 på alla nattlinjerna förutom 102:an. Men på den tiden vände linje 100 vid Hornsplan, och kom sen inte i närheten av den då obyggda Klarabergsviadukten.

103:an kom i så fall närmare. Den passerade under (!) den obyggda (!) Klarabergsviadukten.  ;D
Även här tog Capitolerna över 1957 tror jag att det var.
吉先生

Niklas Bygdestam

I filmen verkar man ha satt ihop rätt mycket händelser i hennes liv under en kortare tid än det var i verkligheten.

Visst hade det gått att ordna ett tidsenligt tåg åt henne i filmen. Det finns en hel del lok och vagnar från den tiden bevarade. Men kanske tyckte filmbolaget att kostnaden skulle bli för stor? Plattformarna på Stockholm C är dessutom rejält förändrade. Klara bergsviadukten filmad ur den vinkel man visar i filmen ser i alla fall något sånär lik ut vad den var i början på 1960-talet.

Fast jag tvivlar fortfarande på att det verkligen gick Metropol just där som man ser i filmen.

Kanske var det mer att regissörerna kan ha tyckt att en Metropol var en snygg buss att filma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

robergh

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 februari 2014, 04:11:59 AM
I filmen verkar man ha satt ihop rätt mycket händelser i hennes liv under en kortare tid än det var i verkligheten.

Visst hade det gått att ordna ett tidsenligt tåg åt henne i filmen. Det finns en hel del lok och vagnar från den tiden bevarade. Men kanske tyckte filmbolaget att kostnaden skulle bli för stor? Plattformarna på Stockholm C är dessutom rejält förändrade. Klara bergsviadukten filmad ur den vinkel man visar i filmen ser i alla fall något sånär lik ut vad den var i början på 1960-talet.

Fast jag tvivlar fortfarande på att det verkligen gick Metropol just där som man ser i filmen.

Kanske var det mer att regissörerna kan ha tyckt att en Metropol var en snygg buss att filma?

Är bussen skyltad något? Om det är Spårvägsmuseets buss så står det väl "114" på den som vanligt med CF-siffror (eller vad det nu är). Tror att man bara sett Metropolen som gammal tidsenlig stockholmsbuss och inte så mycket mer. Fast det är väl nattetid, kanske någon PV gick där med Metropol (nu får mr G mycket att forska i) eller rätt och slätt kanske kan fantiseras till någon abonnering eller något sånt? (Nu har jag glömt hur scenen ser ut men visst såg man väl sidomarkeringsljusen? Klantigt, det borde man lätt kunnat dölja!)

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 07 februari 2014, 09:35:32 AM
Är bussen skyltad något? Om det är Spårvägsmuseets buss så står det väl "114" på den som vanligt med CF-siffror (eller vad det nu är). Tror att man bara sett Metropolen som gammal tidsenlig stockholmsbuss och inte så mycket mer.

Mr H
Metropolen är skyltad som linje 32.
Det är troligen Spårvägsmuseets Metropol, för snibben fortsätter ner bakom kofångaren.

HJP

JDS

Ja, bara resan till Stockholm bör ju ha varat flera timmar längre än hela filmen!  ;D

Björn Forslund

De hade bestämt sig för bussresa, trots att jag invände mot detta. Att filma ett tidstypiskt tåg hade väl gått om man velat, man hade ju inte behövt filma de modernare perrongerna på Sthlm C, det hade ju gått att klippa in snuttar från gamla dokumentärfilmer, som man gjorde i Cornelisfilmen.