Busspassagerare för nära kontaktledning

Startat av Wetjo, 31 januari 2014, 11:14:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Nedanstående text hittade jag i ett informationsblad från Sveriges Bussföretagare:

Trafiken med open top-bussar (hop on-bussar) i Stockholm har uppmärksammats av Elsäkerhetsverket efter en anmälan att säkerhetsbestämmelserna eventuellt inte följs. Bussarnas passagerare kan komma för nära spårvägarnas kontaktledningar (750 volt). Kontaktledningarna ska enligt bestämmelserna vara på minst 5 m höjd från marken. Från övre däck/plattformen i en open top-buss måste det vara minst 3 m till kontaktledningen.
I Stockholm genomfördes ett möte 27 januari för att diskutera och försöka lösa frågan. Det bestämdes att en probleminventering först ska göras. Den ska ge svar på hur många "konfliktpunkter" det finns i Stockholm där reglerna inte följs. Inventeringen görs av Stockholms läns landstings Trafikförvaltning (fd SL) med hjälp av berörda bussföretag. Sedan blir det möte kring vilka åtgärder som behöver vidtas, t ex höja upp kontaktledningarna, ändra linjerna för bussarna eller att ändra Elsäkerhetsverkets regelverk.

BD

Det finns i vart fall två barriärer, gummimattor på golvet samt däcken. Regnar det finns antagligen ingen kvar på övre däck eller så är suffletten stängd.

Railmaster

Det spelar ingen roll om det regnar och du står på övervåningen och petar med ett armeringsjärn på kontaktledningen, det är 750 volt likström vi talar om inte 16.000 volt växelström. Elsäkerhetsverket borde försöka simulera fram en olycka men det kommer de aldrig lyckas med!

BSB101

Citat från: Railmaster skrivet 20 mars 2014, 11:52:31 AM
Det spelar ingen roll om det regnar och du står på övervåningen och petar med ett armeringsjärn på kontaktledningen, det är 750 volt likström vi talar om inte 16.000 volt växelström.


Glöm inte den stora faran med alla som står på backen med ett armeringsjärn och petar på ledningen. Människans dumhet kan man aldrig bygga bort och om någon vill Kinna i kontakt med ledningen kommer detta inte kunna hindras.

Nico

Inte för att föregripa något, men rent krasst finns det ändå en risk även om den kanske då är mer teoretisk. Enklaste lösningen lär väl då vara att förbjuda just dessa bussar att passera under kontakledningen snarare än att börja med massa dyra ombyggnader.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Harald Nordius

Är avståndet för litet i Stockholm så lär det väl vara det i Göteborg också, och här blir det svårt att undvika att köra under kontaktledning.

Nico

Möjligt, men det lär nog fortfarande vara bussarna som får anpassa sig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 20 mars 2014, 18:32:40 PM
Inte för att föregripa något, men rent krasst finns det ändå en risk även om den kanske då är mer teoretisk. Enklaste lösningen lär väl då vara att förbjuda just dessa bussar att passera under kontakledningen snarare än att börja med massa dyra ombyggnader.

Att höja upp kontaktledningen känns som en krånglig och dyr lösning. Det blir nog enklare att införa restriktioner för guidebussarna. För kollektivtrafik, och speciellt stomtrafiken, borde ju prioriteras framför denna "turiststrafik". Men sådana restriktioner lär skapa ännu hinder för guidebussarna om en konvertering av 4:an till spårväg genomförs, vilket lär skapa ännu fler motståndare till nya innerstadsspårvägslinjer.
Å andra sidan kanske nån kommer på en "lösning" att godkänna trafik under ledningarna med guidebussarna, förutsatt att de har det öppna taket stängt.

BSB101

Citat från: Ersa skrivet 20 mars 2014, 20:14:00 PM
Att höja upp kontaktledningen känns som en krånglig och dyr lösning. Det blir nog enklare att införa restriktioner för guidebussarna. För kollektivtrafik, och speciellt stomtrafiken, borde ju prioriteras framför denna "turiststrafik". Men sådana restriktioner lär skapa ännu hinder för guidebussarna om en konvertering av 4:an till spårväg genomförs, vilket lär skapa ännu fler motståndare till nya innerstadsspårvägslinjer.
Å andra sidan kanske nån kommer på en "lösning" att godkänna trafik under ledningarna med guidebussarna, förutsatt att de har det öppna taket stängt.

Det finns redan idag en lösning då bussarna kör runt utan problem och jag har inte hört talas om några grillade turister.Känns som man försöker skapa ett stort problem av något som är hanterbart och med liten risk.

Erling.L

Har inte sett nått om det här i götet o här har vi ju mycket fler ställen där det köres under kontaktledning
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Brollan

Om jag inte minns helt fel så har man satt nät på taket på Hop On-Hop Offbussarna i Göteborg, så att paxen inte ska kunna komma åt 750-volten i ledningarna.

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

BD


Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 21 mars 2014, 09:04:58 AM
Det finns redan idag en lösning då bussarna kör runt utan problem och jag har inte hört talas om några grillade turister.Känns som man försöker skapa ett stort problem av något som är hanterbart och med liten risk.

Jag påstår inte heller att det är några problem idag. Bara att vissa verkar tro att problem finns, och på vilka vis samma personer lär komma på lösningar för "problemet".

Anders Noren

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 22 mars 2014, 11:50:31 AM
Det här med att kontakta ledningen kan gå fel...

https://www.youtube.com/watch?v=5X4-s2T16vQ

Fy tusan! Hade jag sett det där när jag var åtta hade det förföljt mig i flera år...