Erfarenheter kring MAN stadsbussar

Startat av busisfuture, 27 januari 2014, 13:07:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

busisfuture

:-\
Eftersom många MAN stadsbussar nu rullar landet, kanske erfarenheter av dem kan var intressanta att sprida.
Därför denna nya tråd om just dessa.

Mitt första inlägg:
Generellt gäller ju att om en busstyp har brister beror det ju oftast på att beställaren specificerat den snålt, som tex i Helsingborg där första omgången MAN stadsbussar (vill minnas ca 60 st) specificerades utan AC, vilket gjorde arbetsmiljön helvetisk sommatid, 35-40 grader varmt hos föraren.
Allmänt är min uppfattning om MAN stadsbussar att de har en väl planerad,noga formgiven förarmiljö, men att man snålat in där man kan på tex ytterbelysning, med tex baklyktor som ständigt är trasiga pga usel kvalitet

Mina erfarenheter av MAN boggie stadsbuss:
Lite av ett rymdskepp tekniskt sett, med tex helautomatisk antispin inkl helautomatiskt boggilyft som pressar ner drivaxeln extra vid hjulspinn.
Lustig bieffekt av att boggins bakre löphjul svänger, ej helmekaniskt, utan helt datorstyrs med manövercylindrar:
Om något av dessa hjul får en sid-stöt, kan fordonsdatorns uppfattning om sväng-vinkeln rubbas, precis som om man petar till skrivhuvudet på en gammal matrisskrivare i sidled, och bussen rullar då vidare med snedställda bakersta hjul och man måste styra emot rejält. Åtgärd, precis som alla datasystem: Stanna,stoppa och starta om bussen. Kommer ej ihåg om man t.o.m. måste bryta huvudströmmen för komplett re-start av fordonsdatorn.
Ett tips: Undvik dessa bussar på ditt körschema om du har svaga axlar. Bussen har avsvärt större hjultryck på framaxeln än MAN enkel-axel bussar, vilket gör den tungstyrd och därför kräver fler rattvarv, ungefär som en klassisk amerikansk bil, detta pga teknikbestämmelser att styrservot ej får sköta en alltför stor andel av ratt/styrkraften. Min gissning är att MAN ledvagnar (har ej kört just dessa) troligen är en dröm att köra just i detta avseende, trots att de tar minst lika många pax.

Ersa

Jag är väl en av få svenska förare som har mycket mer erfarenhet av Solaris än MAN i stadstrafik, men då jag även har några timmar i Mercedes Citaro och MAN i ledvagnsutförande kan jag påstå att jag tycker att de tre modellerna känns oerhört lika. Åtminstone då man bedömer förarplatsens design och utformning, där även Setras NF-modeller känns nära nog identiska.

Vad gäller köregenskaper i stadstrafik med Solaris Urbino 18, MAN Lion's City och Merdedes Citaro är de alla trevliga ledvagnar med små rattar som ändå är lättstyrda, och oftast med starka pigga motorer.

Optimal

MAN ledvagnarna tycker jag är alldeles för gungiga. Kör man på ojämnhgeter så gungerar hela fjädringen upp och ner långt efter guppet. Känns som det är leden som är för mjuk. Då kör jag hellre Omnicity som slår istället.

Buss-busen

Citat från: Jim skrivet 29 januari 2014, 16:42:50 PM
MAN ledvagnarna tycker jag är alldeles för gungiga. Kör man på ojämnhgeter så gungerar hela fjädringen upp och ner långt efter guppet. Känns som det är leden som är för mjuk. Då kör jag hellre Omnicity som slår istället.

Är Omnicity Volvo eller Scania?

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

John P

Citat från: Jim skrivet 29 januari 2014, 16:42:50 PM

Det gäller tyvärr även kortvagnar.....
På minussidan kan även läggas:
Felmedelanden förekommer alltför ofta, ibland räcker det med att bryta huvudströmmen, ibland inte.
-Dörrarna krånglar lite väl ofta.
-Bussen växlar i bland  hårt och går ryckigt, speciellt innan den blir varm kan de vara lite problem med det.
- När jag började köra hade jag lite svårt för dörrbromen på denna busstyp, fast det kanske snarare är en vanesak...?
Mina erfarenheter gäller MANs Lion City CNG ( biogasbuss) i 12m stadsbussversion.

På plussidan kan läggas
+/-Bra ,trivsam och praktisk förarplats,  Jag som har långa ben har dock knäna ganska nära instrumentbrädan, hade varit ännu bättre om även instrumentbrädan justerades med ratten som hos exempelvis Volvo 8500 eller Solaris.
+ Bra körställning
+ Bra ratt som är smidig.
+ Relativt lättkörd.
+ Bra pedaler.
+ Bra värme och bra ventilation ( våra bussar hade förar-AC från början men har nu även AC i resten av bussen också)
+ God överblick över passagerarutrymmet.
+ Snygg design.

Våra bussar har också fått nya luftfjädrade stolar vilket gör att man sitter riktigt bra.

Sammanfattningsvis, När dessa bussar funkar som de skall så är de, frånsett den gungiga fjädringen, både trevliga att köra och att åka.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

igel

I slutet av 00-talet fanns en MAN 10m kortvagn i norrort. Det jag kommer ihåg av den var att den alltid var på verkstaden. Mins också att det ofta var något som krånglade med den, sen gungade den som en gammal amerikanare och passagerarna klagade. Tyvärr medförde detta att bussen hade en tendens att gå rakt fram i kurvorna när det var halt(i alla fall kändes det så).
Det jag har märkt när jag har åkt andra MAN bussar är att det är svetsat, nitat skruvat vid dörrupphängningen i en omfattning som jag aldrig har sätt på andra märken. Dörrfästet måste vara väl snålt tilltaget. 

Snusmumrik

Vi har bara 2 axliga stadsbussar, det vi haft mest problem med genomgående under åren är att bromsarna går varma. Bromsen lägger sig på lite lite grand tills det börjar ryka, får bussen stå och svalna ett tag kan man köra till verkstaden utan problem. Dock inget specifikt problem för just MAN, gäller fler bussar med samma bromsfabrikat.

Efter ca 30k mil har det börjat bli en del div problem med commonrail-systemet som genererar mycket felkoder och tända varningslampor samt att de kan bli trögstartade, oftast ligger problemet i att doseringventilen som styr bränslemängden är dålig.

Dörrarna är ett sorgebarn, de äldsta bussarna har dörrmotorn i nederkant och det är riktigt kass då salt och annat äter upp motorerna med god aptit.
De nyare har motorn hängande i takkanalen och fungerar bättre, men den nedre lagringen har ingen riktigt bra smörjning vilket gör att dörren trögar efter ett tag. Brukar visa sig genom att dörren friläggs vid öppning då "ferry protection" funktionen reagerar, ett ganska onödig funktion på en stadsbuss om jag får tycka.
Själva dörrbladen spricker i den övre infästningen i mer eller mindre omfattning och måste tas ner och svetsas + förstärkas på lämpligt sätt.

Div oljeläckage på motorn är ganska vanligt, samt att EGR kylaren läcker vatten som gör att det ryker rätt mycket om bussen.

Kylslangar spricker i parti och minut med stillestånd till följd, vet ej om MAN har högre tryck i kylsystemet men vi har inte samma problem på andra märken....

Vintertid märker man snabbt att de är lätta i framvagnen då det inte ska mycket till innan ABS-systemet reagerar, men det brukar inte bli så värst dramatisk utan det är mest att det slamrar och låter en del vid inbromsning.

Bra fjädringskomfort tycker jag och växellådorna har gått i stort sett prickfritt hittills. Tycker inredningen håller ihop hyfsat bra.

Har förstått att det verkar skilja sig väldigt mycket i kvalitet mellan Turk och Tyskbyggda bussar.