Dalatrafik AB Nr 8 / Wasatrafik nr 041 livshistoria

Startat av Magirus, 26 januari 2014, 22:18:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magirus

Hej.
I en tidigare tråd av annan forummedlem om denna buss svarade jag o frågade efter lite hjälp att få till bussens historia.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=40452
Då tråden var gammal redan då, provar jag att starta en ny tråd.

Vad jag söker är lite allmänt, kanske nån bild samt ev. "skrönor", för att göra vår buss lite mer levande.
Visserligen är det numera en husbuss, och kommer så att förbli, men det blir så mycket roligare om man känner till lite om dess tidigare liv o leverne.
I dag är hon målad i Wasatrafiks färger men jag funderar ev att måla i Dalatrafiks färger, det var en vackert blå färg. :)
Utseendemässigt ska hon se ut som en buss ska, dvs ingen markis hängande på höger sida och ev. ventilationsgaller kommer att läggas igen och så vidare.
Hittills har det blivit balkbyte bakom bakaxeln och reparation av delar av karossen.

Är det nån som har nåt att berätta? :)

swedcar

Dala Buss AB med säte i Grycksbo köpte denna buss ny 1964. Hösten 1971 tog Wasatrafik över de flesta linjer norr om Falun som Dala Buss AB körde och då följde denna buss med. Bolaget fortsatte att köra enbart en linje, Grycksbo-Falun och beställningstrafik. 1976 tog GDG över linjetrafiken och köpte Dala Buss enda linje. Dala Buss AB-namnet var sen vilande tills 1999 då Dalatrafik som ett dotterbolag väckte det till liv, nu med stavningen Dalabuss AB. Det blev också vilande många år men nu, 2014, pågår febrilt arbete med busstarfiken i Dalarna så nu kanske namnet kommer upp igen.
Hos Dala Buss med inv.nr. 8. Bussen hade mest brukats för linjen Grycksbo - Falun men också mycket inom beställningstrafiken. En resa ända till Leningrad orkade den med. Chauffören som fick äran den gången hette Sven Martiasson. Den var den första vänsterstyrda bussen i bolaget och var s.k. halvturist med t.ex. löstagbara nackstöd.
Finns bilder på bussen i den vackra blå och gula färgen och även interiörbilder från tiden. Men jag vet inte riktigt hur man lägger ut bilder här på sidan.....  Tipsa mig någon som vet!

Magirus

Tack för svar  :)  Detta var jättekul!!  :)
Så våran buss har varit till Leningrad när den var yrkesverksam!! Det var inte illa!!!
Jag har fått korn på att nån har varit runt i Europa med henne efter ombyggnaden, så det verkar som hon är en berest dam!
"bolagets första vänsterstyrda", kan det tänkas att  hon levererades vänsterstyrd från fabrik?

Det där med att lägga upp bilder har jag inte heller fått korn på så kanske nån annan forum-medlem kan vara snäll och hjälpa till.

Återigen, Tack för svar!!