Huvudmeny

Väcka liv i en B10M

Startat av Helge Alared, 26 januari 2014, 21:25:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helge Alared

Hej!

Jag skulle vilja få lite tips vad man bör tänka på vid återuppväckandet av en B10M som stått stilla sisådär en 10 år?

Bussen är inspekterad och verkar oförskämt frisk i ramen iaf och taket verkar hållit tätt. Slangar måste ju bytas, bromsar lossas osv. Enligt ägaren så är inte slavcylindern till kopplingen bra utan bör bytas/renoveras.

Nöjer med mig denna enkla fråga och hoppas på tips och glada tillrop!

/Helge

Christer K

Göra rent bränsle ledningar, filter och kanske även lossa på insprutningsrören på pumpen för att pumpa fram nytt bränsle. Bör nog även kolla tanken, ibland blir diesel som en stor klump typ paraffin.

// Christer
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ersa

Förutom risk för klumpen kan det även finnas gott om smuts i tanken. Lika bra att försöka rengöra. När du väl fått snurr på den kan det vara lika bra att byta bränslefilter och olja/oljefilter om oljan är över tio år gammal. I varje fall innan det blir någon längre provtur.
När du tankat i ny diesel bör du tänka på att den numera alltid innehåller några procent RME vilket gör att bränslet inte alls mår bra av att stå stilla oanvänt länge. Bakterier kan frodas och bilda beläggningar och skräp i tanken.

Gelgamesh

Jag hade tittat lite extra på infästningar till luftfjädringen om sådan finns. Förutom de utbytbara rullkropparna och anslutningsplattorna så rostar B10M väldigt förrädiskt just där ramen stödjer luftfjädringen. Titta på de tallrikar som finns ovanför bälgarna. 2st fram och fyra bak.

Helge Alared

Kan komplettera med några halvdassiga bilder från baktill på bussen ifråga.....jag tycker det ser....eh...lovande ut?

Helge Alared

Inga fler synpunkter/åsikter? (ja, förutom de tips jag redan tacksamt noterat alltså  :) )