Huvudmeny

Miljözonsbuss...

Startat av Bussmicke, 10 november 2007, 00:22:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christianm

Oh lala, undrar om jag ska hinna fånga en sådan innan de försvinner. 515 är ju lättillgänglig  :D.

Nico

Tjusigt Micke!  :D

Den 20 augusti var ett särfall då 41-vagnarna normalt sett inte ska rulla i innerstan. Det har inträffat vid enstaka tillfällen senare, men nu ska det finnas rutiner för att inte missar av denna typ ska behöva att uppstå. I övrigt lär nog 41-vagnarna rulla kvar ett tag till och säkrast påträffas de under rusningstid på linjer som t.ex. 155-157, 509 och 540 samt även en del ute i Sollentuna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

De brukar vara frekventa gäster på 514/517 också..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Stämmer, tog ett urval bara. Man kan väl säga att chanserna är som högst under rusningstid och på linjer/tjänster (det senare kan dock vara lite svårt att veta) som inte trafikerar innerstan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

IntresseTrafik

Hej!

Vad gäller angående miljözoner för bussar i linjetrafik för länstrafikbolagen. Anledning till att jag undrar är att i våras såg jag ofta linje SL 515 trafikeras av Veiolias CN113ALB 49xx ledare dessa är ca 10 år. Flygbussarna i Stockholm har ett antal ledbussar i från 1998 dessa har jag också sett inanför miljözonen rätt nyligen. I Göteborg så trafikeras Nils Ericssons terminalen dagligen med bussar som är äldre än 8 år tänker bla på Veiolias 21xx boggi dessutom händer det att man ser en och annan äldre Carrus Fifty.
Är det andra regler som än 8 års gränsen som gäller för länstrafikensbussar? Eller går det på något sätt att få dispans för miljözoner. Eller har jag missförtått något?

blubb

Citat från: IntresseTrafik skrivet 11 november 2007, 13:51:30 PM
Hej!

Vad gäller angående miljözoner för bussar i linjetrafik för länstrafikbolagen. Anledning till att jag undrar är att i våras såg jag ofta linje SL 515 trafikeras av Veiolias CN113ALB 49xx ledare dessa är ca 10 år. Flygbussarna i Stockholm har ett antal ledbussar i från 1998 dessa har jag också sett inanför miljözonen rätt nyligen. I Göteborg så trafikeras Nils Ericssons terminalen dagligen med bussar som är äldre än 8 år tänker bla på Veiolias 21xx boggi dessutom händer det att man ser en och annan äldre Carrus Fifty.
Är det andra regler som än 8 års gränsen som gäller för länstrafikensbussar? Eller går det på något sätt att få dispans för miljözoner. Eller har jag missförtått något?

I Malmö som också har miljözon så är fordon som används i offentligt finansierad kollektivtrafik godkända i 12år efter registrering.