VL del. 7

Startat av Peter Öden, 25 januari 2014, 09:01:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Ytterligare en 70-talsbild från Västerås, foto på VL´s depå.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Trevligt,  du tog ingen bild på buss i trafik på stan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Kanske det kommer framledes Micke !

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Härligt med CF.
Var detta VL:s normala målning med silverfärgat tak hela vägen?
Vilken växellåda satt i dessa vagnar?

Svoca

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 januari 2014, 18:42:21 PM
Härligt med CF.
Var detta VL:s normala målning med silverfärgat tak hela vägen?
Vilken växellåda satt i dessa vagnar?
Västerås Omnibusbolag (det hette inte VL då) hade denna färgsättning fram till 1960-talet. Växellådan i buss 35, liksom i övriga CF 65, är G 642, alltså 4-växlad manuell. Dessa 10 st CF 65 var de sista stadsbussarna med manuell (mekanisk) växellåda i Västerås. En senare leverans av 5 st CF 66 hade GB 94 "pyswilson". BL/ :)

Mats Karlsson

CF:en var en mycket vacker buss med formerna ärvda från Capitolen, förutom det nya bakpartiet. Jag tror att karosstommen i sig levde vidare i CR76/110/111, dock med ändrade fram- och bakpartier. Har nämligen hört sägas att stommen var uppbyggt på samma sätt för CR som hos Capitol och CF.

CR85/145 och senare CR112 fick dock helt nya stommar, byggda på enklare och billigare sätt, men i gengäld med mer kantiga i formerna.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 26 januari 2014, 13:39:45 PM
CF:en var en mycket vacker buss med formerna ärvda från Capitolen, förutom det nya bakpartiet. Jag tror att karosstommen i sig levde vidare i CR76/110/111, dock med ändrade fram- och bakpartier. Har nämligen hört sägas att stommen var uppbyggt på samma sätt för CR som hos Capitol och CF.

CR85/145 och senare CR112 fick dock helt nya stommar, byggda på enklare och billigare sätt, men i gengäld med mer kantiga i formerna.

Jag tror också att man använde samma svetsjiggar, som hängt med sedan Metropol, och modifierats vartefter. Sedan, med CR112 och CR145/85 kom det kantiga "skokartongs"- modet och de snygga rundare formerna försvann.