Riktigt gammal buss

Startat av pegee, 23 januari 2014, 14:00:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Ännu en bild ur min morfars samlingar. Bilden är enligt anteckning på baksidan
tagen på gränsen mellan Halland och Västergötland i augusti 1933.
Min morfar är den som står med basker längst till vänster i bild.
Men vad åker dom i? Något att bita i för alla busskunniga! Långt från
dagens datorer, luftkonditionering, servostyrning och automatlådor.

Jag tror att det är vindrutetorkaren (??) som hamnat precis framför chaufförens
ansikte. Ger en mycket egendomlig effekt i alla fall!!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Helge Alared

Det är ytterst sällan jag skriver här men....nu kan jag inte hålla mig. Läcker bild!

Björn Forslund

Har chaffisen goggles på sig typ Biggles eller är det något annat som råkat hamna i vägen?
Kul bild från förr!

pegee

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 januari 2014, 22:52:14 PM
Har chaffisen goggles på sig typ Biggles eller är det något annat som råkat hamna i vägen?
Kul bild från förr!

Du missade texten under bilden....
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Björn Forslund

Citat från: pegee skrivet 24 januari 2014, 07:42:55 AM
Du missade texten under bilden....

Nej, jag såg den texten men kopplade inte "goggles" med vindrutetorkaren...:-)
Föraren kan ju ha struma och extremt utstående ögon också....

Fikman

Men till huvudfrågan, vad är detta, nån lokal karosseri byggare troligen, men frågan är på vad för chassi.
Skulle gissa på att bussen är från 10 talet, kanske ett Tidaholms chassi, den är ju rejält bred.

Ola Almquist

Citat från: Fikman skrivet 28 januari 2014, 19:23:52 PM
Men till huvudfrågan, vad är detta, nån lokal karosseri byggare troligen, men frågan är på vad för chassi.
Skulle gissa på att bussen är från 10 talet, kanske ett Tidaholms chassi, den är ju rejält bred.

Det finns en liknande historia här: http://www.janolssonvykort.se/img/7579.jpg. Den efterfrågade verkar dock ännu bredare. Kan något amerikanskt chassi kan vara möjligt?

EDIT. Commer var visst brittiskt...

M.v.h.
Ola