Sa lätt kan du starta din egen expressbusslinje !

Startat av busexperte, 22 januari 2014, 21:52:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

busexperte

Det finns nu helt ny lag i manga länderna pa kontinenten och "alla" kan starta nu sin egen expressbusslinje om man vill. Speciellt i norra tyskland finns nästan ingenting till i dag och massor av människor - i södra tyskland är expressbussnätet mycket bättre utbyggt redan.

Exempel fra internationala linjer med EU-licens:
SOCITRANSA.com trafikerar Grenoble-Berlin och Berlin-London med spanskregistrerade bussar och spansk personal.
Exempel fra nationala linjer med utländiska ägare:
Mr. Cipolla med varumärke ONEBUS.de trafikerar Stuttgart-Köln-Berlin med italienska förare.

Sa allt är möjligt nu ! F.ex. registrering av företag i Zypern, Malta eller Gibraltar (nästan ej moms/Tax), bulgariska förare (är mycket nöjda med € 3,- i timmen) och svensk buss / företagsägare. Ägaren fra Polskibus f.ex. sittar i scotland... .

1) Har Du en lediga turistbuss i flotten eller kan Du köpa en (begagnad) buss ? Det kan ocksa bli en smabuss eller midibuss - men naturligtvis är stora bussen bäst. Här finns bra tilbud: https://www.bus-store.com/de/suchen/E01/#listSearchStart   http://www.man-topused.de/
http://www.1a-bus.de/fahrzeugliste.php?Kategorie=Reisebus&Sort=Marke,Modell,EZ   http://www.bushandel-roettgen.de/omr_content.php?nav=fahrzeuge&kategorie=Reisebus
http://www.schultz-gmbh.de/de/gebrauchte-omnibusse.html   http://www.sarwary.de/   http://www.omnibushandel.de/ http://www.goldex-omnibushandel.de/  http://www.omnibushandel-nord.com/ 
Viktigt är endast WC och aktuellt optik. 2005/2006 Mercedes O580 Tourismo/Travego, SETRA 400, MAN Lions, Temsa Safari, VDL Futura 2 etc. passar bra - men Neoplan före 2007 gar ej. Exoter gar ocksa bra (Ayats Bravo 1, Temsa Diamond, KingLong, Mercedes Titanium, Scania Irizar etc.) - passagerare känner modellen inte - sa är byggar ocksa "hemligt". För nästan alla städerna / ZOBs i Tyskland behövs ej miljöplaketten - sa naturligtvis är Euro 4/5 bättre än Euro 2/3 men normalt spelar det ingen roll, i Berlin rullar 20, 25ar gamla expressbussarna fra Ukraine, Moldawia etc. .

2) Anmälan ditt planerad linje vid myndigheterna inkl. tidtabell. Det finns 2 optioner: A) Internationala EU-Licens och B) nationala licens. A) är enkelt och gar normalt snabbt och används om Du trafikeras över en landgräns. För B) behövs en extra postadress i den landet som Du vill trafikerar. (En liten kontorsrum med brevladan i Rostock/Sassnitz/Flensburg f.ex. finns för € 200,-/manad... .) I Tyskland är det sa, att byn med första avgang pa morgonen hanteras hela linjen med din papperskram... . Exempel: Du vill starter Berlin-München och första avgang är klockan 7:00 i München och klockan 8:00 i Berlin sa hanterar Regierungspräsidium Oberbayern i München allt papperskram med din linje. Det tar ca. 6-12 veckorna normalt... mindre antal mellanstop = snabbare och högt antal mellanstop = tar längre tid, alla byn pa väg maste bekräftas att linjen är in ordning.

3) Bygg i mellantid en egen hemsidan speciellt för ditt linje. Titta här:
Normalt reseföretags hemsida: http://www.kocherlutz.de/  och fra den identiska företagen expressbuss-hemsida: http://www.muenchenlinie.de/
Normalt reseföretags hemsida: http://www.steber-tours.de/  och fra den identiska företagen expressbuss-hemsida: http://www.allgaeu-airport-express.de/
Normalt reseföretags hemsida: http://www.kriescher-busreisen.de och fra d. ident. företagen expressbuss-hemsida: http://www.sprint-bus.de/
Normalt reseföretags hemsida: http://www.cs-reisen.de  och fra den identiska företagen expressbuss-hemsida: http://www.onebus.de/

Samma typ websidor kan ocksa billigt byggs själv med programmer likesom "Web to Date" och inkluderat automatiskt bokning och betalning via www.tixys.de . aaexpress.de användar tixys.

4) Om Du har papperna tillbaka fra myndigheterna kan Du direkt starten med din buss... :) Om Du behövs chauffören - det finns manga arbetslösa chauffören fra Spanien, Bulgarien etc. som vill gärna köra buss i tyskland.

5) Anmälan dina websidor / linje gratis vid buss-söks-sidor likesom www.busliniensuche.de (den är best sidan aktuellt)  www.busfinder.de   www.fernbusse.de   www.buszentrale.org   www.fahrtenfuchs.de    www.checkmybus.de  etc. .   Om Du har billiga billjetprisar bokar folket automatiskt din buss... - reklam behövs inte.   

5) Interessanta linjeförslag med mindre/liten konkurranse eller aktuellt monopol och stort potential i framtiden:
A) LundUniversität-LundCentral-MalmöCentral-KöbenhanvsLufthavn-KöbenhavnCentrum-ÖlbySt(Köge)-Rödbyhavn-LübeckCentral-SchwerinCentral-BerlinZOB
Da har Du ca. 3 timmer körtid, 45-60min paus pa färjan och den ca. 4 timmar körtid. Sa alla kan aka över gränsen och tyskarna kan ocksa aka alla delsträckor i Tyskland dessutom.
Variant till Hamburg/Hannover: Fra Lübeck fortsätter mot HamburgHbf.ZOB, HannoverHbf.ZOB, HildesheimHbf-SalzgitterLebenstedtBf.-BraunschweigHbfZOB. Det är ocksa ca. 4 timmar fra Puttgarden färjeläge och denna städerna har med Hamburg tillsammen ocksa mer än 2,8 mio människor... . I Berlin (eller Braunschweig) sova Du (eller din chauffören) i en billigt hotel (ca. € 40,-/natt är möjligt - eller man hyra en billigt 1-rums-lägenhet för ca. € 300,-/manad) och nästa dagen kör man tillbaka. Sa med 1 buss kan man bjuda pa 3 rundturen i veckan och med 2 bussarna daglig avgang i varje riktning. Kalkulationsexempel: 40 personer x € 20,- = € 800,- . Och om Du har en 60-platser buss... och glöm ej att ett stort antal personar vill endast har en delsträckan. Sa Du kann vissa antal platser 2 x säljer: Berlin-Lübeck + Lübeck-Malmö f.ex. . Mycket andra linjer i tyskland fungerar efter precis denna system med hotelövernattning fra föraren.

B) StettinCentral-HohengüstowA19-BerlinZOB-WeißenfelsAutohof-MünchenZOB
Det är "riktigt" express - snabbaste stora buss Berlin-München och med monopolen till/fra Stettin och Weißenfels (över 400.000, med 50.000 (!) studenter). 4 timmar körtid, 45min paus i WeißenfelsARALAutohof och 4 timmar körtid. Vid alla speciella helger, semester, octoberfest,... köres Meinfernbus varje avgang med 2 stycken Setra 431 DT... och det är normalt fullt... .

C) I Tyskland är expressbussar speciellt över natt mycket bra bokad - det finns massor av turister som resar runt europa billigt med buss. Om man sova i bussen kommer man fram, spara tid och pengarna för hostelsängen: Ca. 23:00 fra BerlinZOB-PotsdamSterncenter-DessauOst - Nattetappen med förarepaus 45min vid en Autohof - ca. 6:00 i Frankfurt-Airport-Darmstadt-Heidelberg-KarlsruheDurlach-Stuttgart. I Stuttgart sova föraren i en billigt "dagsrum" i hotellet och kör nästa natten tillbaka... . Sa man sammla in folket vid 3,4 attraktiva platser ca. 23:00-0:00 och lämnar dom ut i 3,4 andra attraktiva platser ca. 6:00 till 8:00.

D) MünchenZOB-Airport-Landshut-Regensburg-Schwandorf-Weiden-Hof-Berlin - där har Du delsträckormonopolen om Du kör där... är endast nagra minuter langsamere... .

E) Rostock-Wismar-Lübeck-Hamburg-HannoverAirport-Bielefeld-Dortmund-/Essen/Düsseldorf/Köln/Aachen/Mönchengladbach - nästan alla delsträckor monopolen !

F) Paris-Disneyland-Reims-Metz-Saarbrücken-och den fortsättar mot Frankfurt eller mot Strassbourg-Stuttgart-München. Mycket attraktivt, Saarbrücken-Paris endast lite mer än 4 timmar ! Eurolines Paris-Berlin kör oftast med 2 x 65 platser 15m VDL i varje avgang... och med astronomiska prisar... .

Det var bara lite exempel om Du har endast 1 buss och 1 förare - det finns 1000 möjligheter nu - jag är "bussfanatiker" ocksa och vill gärna ha 1000tals expressbussar i tyskland sa fort som möjligt... - sa om du är interesserade att starta nagonting i tyskland kontakta mej gärna och jag kan hjälpa dej gratis med tipps och fler info om allt... .







Walter

Att förare från Bulgarien eller andra grannländer till Bulgarien är nöjda med knappt 30 kr i timmen är inte sant. Att marknaden sedan fungerar så är en annan sak. Tycker det är att utnyttja människor.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

busexperte

Ja - men den finns i praktik inte i Tyskland. Det var en theoretisk extrem-exempel med Zypern m.fl. . I bulgaria är löner mycket lag, mellan 2-3 € / timmen for "normala" job likasom chauffören. Sa det finns ett antal chauffören fra Spanien och Italien i Tyskland - men dom far normalt tysk betalning tycker jag. Men i Tyskland har vi nästan ingen arbetslösa chaufförer - sa det är problematiskt att hitta en tysk buss-chaufför.

Ersa

Citat från: busexperte skrivet 22 januari 2014, 21:52:49 PM
Sa allt är möjligt nu ! F.ex. registrering av företag i Zypern, Malta eller Gibraltar (nästan ej moms/Tax), bulgariska förare (är mycket nöjda med € 3,- i timmen) och svensk buss / företagsägare. Ägaren fra Polskibus f.ex. sittar i scotland... .

I lastbilsbranschen finns det ju redan idag tråkiga exempel på ålderstigna lastbilar med östeuropeiska förare som arbetar för vad de svenska fackförbunden kallar för "slavlöner". De svenska företag som anlitar dessa billiga åkare brukar få hård kritik av allmänheten för att de sätter priset före kvalitet och kollektivavtal.
Jag har svårt att tänka mig att de seriösa svenska bussföretagen tar efter den trenden.

busexperte

Jo säkert - men min anledning här var ej diskussion om förarlöner... normalt i tyskland är ca. 12 - 16€ i timmen - i den passagen har jag endast meddelad, vad theoretiskt är möjligt genom EU. Att registrerar brevladan-företagen pa Malta, trafikerer en linje fra Polen till Tyskland med chauffören fra Rumänia. Inte alla här har vetat det förut förmodligen.

Viktigt info fra min sida är, att varje liten trafikbolag i sverige - ocksa om Du äggs endast 1, 2 eller 3 bussarna - och ocksa varje chauffören själv som har lite pengarna i banken kan lätt starta nu sin egen expressbusslinje i tyskland eller pa kontinenten om han vill.
Scandibuss har redan tagit chancen med linjen Malmö-Berlin över Sassnitz och Bergkvarabuss kör över dotterbolaget Elite-Traffic för Flixbus.de 3 linjer nu i tyskland men det finns mycket mer plats i stora tyska marknaden. Och man maste ocksa ej trafikerar dagligen - möglgt är ocksa endast pa helgdagar f.ex. .

Exempel:
Du har € 93.000,- ? Köpa en dubbeldäckare fra den link för begagnade bussar till salu (det finns 2 stycken Ayats Bravo1 med 94 sitsplatser aktuellt till salu). 16 dagar octoberfest 2014: Berlin-München och München-Berlin daglig = 180 biljetter x € 20,- (det fungerar delvis ocksa € 30,- eller mer, vid meinfernbus kostar sista minuten biljetter oftast ca. € 40,-/50,- - men om man är en nya företag maste man starta lite billigare än de etablerarede) x 16 dagar = € 57.600,-.
Dessutom finns 100% garantie pa "alla bussar fullbokad" vid varje tyska special-helgdagar (pask, pingst, 1.maj, 3.oct., 1.11., jul, silvester). Sa trafikerar Du skärtorsdagen, langfredag, paskmandag, pingstfredag (6.6.), pingstmandag (9.juni) m.fl. = ca. 12 extradagar. 12 x € 20,- x 180,- = € 43.200,-.
Sa snabbt har Du nästan betald hela bussen och kan använda bussen resten om aret för normala reseor, skolresor, skidsemester eller beställningstrafik.
Omkring jul och silvester var nästan alla expressbussar i tyskland fullbokat 2 veckorna i förut. Och det fanns avganger med 5 (!) stycken fullbokade extrabussar. Sa om man har flera bussar gar det bra att köra med flera bussar samtidigt ocksa per varje eller vissa avganger. Om Du har linjelicens kan Du valfritt köra med allt fra en 9-platser smabuss till flera dubbeldäckare i konvoj/serie. Och titta i busliniensuche.de i dag för söndag 26.1. - där kostar manga bussar ocksa redan 28,- till 48,- till München - och der finns manga som boka inom kort frist... . Och vi har nu januari - det är ej bra reseperioden, ingen har semester etc. . Speciellt till München finns stort potential - ICE-taget är inte snabbare än bussen där och tyska bussarna förlarar tid vid mellanstopp i Leipzig och Bayreuth/Nürnberg - men 97% vill aka endast Berlin-München direkt... .

Ersa

Citat från: busexperte skrivet 23 januari 2014, 17:11:08 PM
Jo säkert - men min anledning här var ej diskussion om förarlöner... normalt i tyskland är ca. 12 - 16€ i timmen - i den passagen har jag endast meddelad, vad theoretiskt är möjligt genom EU. Att registrerar brevladan-företagen pa Malta, trafikerer en linje fra Polen till Tyskland med chauffören fra Rumänia. Inte alla här har vetat det förut förmodligen.

Ja, inom EU finns det tyvärr en hel del möjligheter till lönedumpning och skattesmitning. Allt för att få ner priserna på biljetterna. Men frågan är om det låga biljettpriset är värt alla sociala bekymmer som skapas, samt motgångar för seriösa arbetsgivare med kollektivavtal.

busexperte

Till Ersa:

I sverige finns oftast avtal med kommula arbetsgivare. Men pa kontinenten är det nu i flesta länderna privatiserad - och därmot har man ökat konkurranse med ocksa mycket mer och oftast bättre tilbud för folket. € 13,- eller € 14,- aktuellt fra Berlin till Köln eller München i modernt expressbuss - det är mycket bra jämfört med € 100,- eller mer för statliga järnvägen. Järnvägen är reserverat för yrkesresenär och familjer utan bil - de flesta andra privata personer resar med billiga bussen. Och till i dag finns i tyskland endast normala löner för chauffören - min "bulgariska exempel" var endast en exempel vad rent theoretiskt är möjligt... . Megabus/Polskibus visar vägen - dom kör med nyaste bussar, bjuder pa billigaste biljettprisar, delvis bästa service med fri snack och dryck ombord, har mycket effektivt omlopp med chaufförsbyte varje 4. timme och förare far med ca. 1-2 timmar paus mer än de flesta kollega i tyskland... och chauffören far normala löner i England/Polen. Fartygsstorleken är mycket viktigt. Dom har 75-90-platser i bussarna - de flesta andra företaget kör med 48, 53, 57 platser - det blir mindre antal biljetter för samma drifts- och chaufförskostnader.

MrBrave

Om man skulle köra en sådan linje med svenska villkor, kan tänka mig att dom är ungefär som de tyska förarnas. Då skulle man kunna köra sträckan Berlin till München för ungefär 1000 €. Detta inklusive snacks och en rimlig avkastning. Det betyder att om biljetten kostar 13€ måste medelbeläggningen i bägge riktningarna vara 75 fullbetalande. Det blir nog en svår uppgift.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

busexperte

€ 1000,- är lite högt... - man kan hyra här en begagnad buss för denna relationen för ca. 700 till 850,- per dygn (f.ex. Rainer Kleinschmidt med en Van Hool 3-axler). Da maste ser, att man i förväg vet, att man köra vissa eller varje helg... - sa kan man det langfristig planera och far kräftig rabatt hos beställningstrafik-företaget.

€ 13,- är endast billigaste pris momentant i Januari. Det finns mer än 20 avganger per dag - och kanske 1 eller 2 bussar bjuda pa denna prisen men de flesta kostar € 22,- och  nattbussen är oftast omkring € 30,- f. ex. . . Berlin-München var nästan hela sommaren nästan och hösten fullbokat med prisar ca. € 30-40,- . Dessutom har ocksa Matzes Minibuss startat denna linjen... han är faktiskt som en extrabuss.  Realistiskt kann man räkner minst med prisar € 20,- till € 25,- i alla fall för Berlin-München. Vilktigt är, att man köra non-stop. Möjligt är ca. 6:15. Förar 1 4 timmar fra Berlin till ca. Lauf, förare 2 fra Lauf till München och med kort paus tillbaka till Lauf och förare 1 fra Lauf till Berlin. Nästa dagen tvärtom, also först startar pa nästa morgonen förare 2.

Fredagar, Söndagar, helgdagar och vid octoberfesten, omkring julen, silvester etc. far Du varje buss full - det spelar ingen roll om Du har 60 eller 80-90 platser. Och om man kör i 6:15 är man alltid Nr. 1 vid Busliniensuche.de - andra bussarna kör minst omkring 7 timmar, delvis 8-9 timmar. Kunderna ordnar listan vid busliniensuche.de enligt pris ELLER körtid. Allt annat spelar nästan ingen roll. Och ICE-taget är EJ snabbare Berlin-München (www.bahn.de) !