Huvudmeny

SWEBUS avyttringar

Startat av Bese001, 21 januari 2014, 20:04:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Jobbigt att allt måste hamna i Malung av alla ställen. Hade önskat något mindre långt bort.
Hoppas verkligen Nobina fortsätter köra i sommar så man hinner få dessa på bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Vilken är förresten den äldsta Swebus (Express) som finns kvar i drift? Är det en Volvo, Neoplan eller MAN?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Citat från: Mussebuss skrivet 22 januari 2014, 21:09:26 PM
Såg 6334 i Borlänge idag, skyltad 257 Sälenfjällen. Det är nog en del av den stora rockaden i dalarna. Många bussar går nu på export norrut...bla.

En liten komisk detalj är att det som bekant står "DALATRAFIK I SAMARBETE MED NOBINA" i en liten text på sidan (ni vet hur jag menar). Till detta har jag sett fler och fler Nobina-loggor i sin snorgröna färg, på sidan i det vita området straxt intill framdörrn. Inget fel i det kan jag tycka... men det roliga blir med dessa före detta expresser att det nu ovanför dörren också står "en del av nobina" :D.
Ungefär samma sak som att några få 50XX vagnar har kvar sin stora Swebus-logga i motsvarande svarta fält ovanför framdörren. Lite kul "glömd" kvarleva pga. att dom ej lackas om där uppe och att det på nåt vis ingår i original utseendet/designen på bussen.

Den vita Swebus texten ovanför framdörren är en rest från när dessa bussar rullade i Skåne. Där har entreprenören sitt namn.

Vad syftar du till när du skriver export norrut? Nobina har inte mycket trafik norr om Dalarna där turist eller linjevagnar med högre komfort passar in i uppdraget eller är det Västernorrlands avtalet de ska till?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mussebuss

Jovisst, Sundsvall var destinationen har det sagts. Vi får "avsluta" våra dagar hos Nobina (vad vi vet för nuet) i nylackade 120000mila-vagnar från uppland, och Sundsvall får våra volvo 8500 lågentré med ca 60-80000 mil på mätarna. Lackering är tydligen billigt? En lite raljerande tanke på kvällskvisten.

Bese001

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 januari 2014, 02:29:01 AM
Vilken är förresten den äldsta Swebus (Express) som finns kvar i drift? Är det en Volvo, Neoplan eller MAN?

Hej!
Om du menar i drift hos Swebus själva bör det vara 6776 och 6784, i trafik 2007-09-14. Dvs MAN RO8 Lions Coach L.
Övertagna av Nobina så torde det vara 4977, SBT 013 Volvo B10M Carrus, hos Nobina Karlstad. I Trafik 2001-02-13.

Walter

Citat från: Mussebuss skrivet 23 januari 2014, 18:33:17 PM
Jovisst, Sundsvall var destinationen har det sagts. Vi får "avsluta" våra dagar hos Nobina (vad vi vet för nuet) i nylackade 120000mila-vagnar från uppland, och Sundsvall får våra volvo 8500 lågentré med ca 60-80000 mil på mätarna. Lackering är tydligen billigt? En lite raljerande tanke på kvällskvisten.

Det är alltså vagnar i serien 640x-643x som flyttats?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mussebuss

Jomenvisst... så ska det nog tolkas. Men "något" händer ju även med Västerdalsexpresserna då det kommer före detta swebusexpresser nu.

j-a

Citat från: Mussebuss skrivet 24 januari 2014, 10:29:28 AM
Jomenvisst... så ska det nog tolkas. Men "något" händer ju även med Västerdalsexpresserna då det kommer före detta swebusexpresser nu.
Ja de tre Scania Omniexpresserna 7450,7451,7452 har flyttat till Skövde och ersatts med 6334,6335,6338 :)