Veolia Transport Göteborg

Startat av Calle, 21 januari 2014, 18:22:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Syskonen 2690 och 2691 har ställts av. Dom bullriga Scanialederna 3871-3873 bor numera i Frihamnens depå.

danneh

Dock verkar Scanialederna stå still hela tiden, inte sett de röra på sig månader. Varav den ena står parkerad med en ständig öppen dörr, i både regn och snö..

joacimw

2690-2691 står att dom är skrivna på Bergqvist service AB , enligt SBH

Johan B

Citat från: danneh skrivet 21 januari 2014, 19:19:21 PM
Dock verkar Scanialederna stå still hela tiden, inte sett de röra på sig månader. Varav den ena står parkerad med en ständig öppen dörr, i både regn och snö..

Till salu om någon är köpsugen ;)

Calle

Citat från: Johan B skrivet 21 januari 2014, 19:52:42 PM
Till salu om någon är köpsugen ;)

Jasså är dom till salu? Konstigt då att dom inte ställs av...  ???


admin

Citat från: Calle skrivet 21 januari 2014, 18:22:22 PM
Dom bullriga Scanialederna

Många andra användare skulle uppskatta om du nu kunde ta en längre paus från användandet av ordet "bullrig", inkl dess synonymer. Ämnet om buller är som flera gånger förklarat, redan behandlat i tiotals andra trådar.

Calle


Staffan Sävenfjord

Citat från: Calle skrivet 23 januari 2014, 16:34:48 PM
Vad innebär "Euro 3", och om det har med miljözonen att göra?

Euro 3 är en miljöklassning. Mer om detta här:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Miljo/Miljozoner/


Peter Öden

Hej !

En liten följdfråga bara, vad är Bergkvist service AB för företag ?? verksamhet ?

Mvh peter Ö

Staffan Sävenfjord

#10
Citat från: Peter Öden skrivet 23 januari 2014, 19:05:23 PM
Hej !

En liten följdfråga bara, vad är Bergkvist service AB för företag ?? verksamhet ?

Mvh peter Ö

Bergqvist Service Center AB i Vårgårda. Mer om dem finns här:
http://www.allabolag.se/5569391427/verksamhet


Bernt Talbrant

Citat från: Peter Öden skrivet 23 januari 2014, 19:05:23 PM
Hej !

En liten följdfråga bara, vad är Bergkvist service AB för företag ?? verksamhet ?

Mvh peter Ö

Lite info hittar du här.

Calle

Tänkte låta den här tråden löpa vidare, utan att skapa en ny, då inlägget berör Veolia Transport Göteborg. I dag har det snöat ganska riktligt här i Göteborg, och under i stort sett hela dagen har Veolia kört med Volvo B12BLE 8500 boggie och Solaris Urbino 15 boggie/gas.

Är det lättare för en boggiebuss att ta sig fram vid dåligt väglag, än med en B9S som normalt trafikerar linje 58? Framåt eftermiddagen kunde man åter se B9S, och likaså nu på kvällen. Och nu snöar det riktigt mycket.

Ersa

#13
Citat från: Calle skrivet 28 januari 2014, 21:50:58 PM
Är det lättare för en boggiebuss att ta sig fram vid dåligt väglag, än med en B9S som normalt trafikerar linje 58? Framåt eftermiddagen kunde man åter se B9S, och likaså nu på kvällen. Och nu snöar det riktigt mycket.

Ytterligare upprepning? Att ledvagnen B9S har begränsade vinteregenskaper pga 1½-2 tons övervikt på vänster sida har ju diskuterats i många trådar i forumet de senaste åren, och borde inte vara någon nyhet numera.

I vinterväglag fungerar tvåaxliga bussar är bäst.
Boggivagnar är också rätt bra.
Ledvagnar med sidmotorer är hyfsade.
Ledvagnar med motorn i "släpet" är dock sämre.

Calle

Det verkar som om Veolias B9S från 2008, är Euro 4, och det förklarar kanske att dom om jag förstått det rätt, får köra t.o.m. 2016 i miljözonen. Hur det är med dubbellederna vet jag inte, men de äldsta borde vara ett minne blott snart, dom har ju hängt med länge?