Berlin har beställd 156 SCANIA Citywide ledbussarna

Startat av busexperte, 21 januari 2014, 14:44:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

busexperte

Tyska Bolaget BVG som körs stadstrafiken i Berlin har beställd 156 stycken ledbussarna fra modellen SCANIA CITYWIDE för mer än 50 millioner €.
Leverans sker mellan 2014 och 2017. Sa Volkswagen-ägda SCANIA kommar nu bra i gang i tyskland med bussarna.

homer

Tysklands huvudstad köper Svenskt och Sveriges huvudstad köper Tyskt  ::)

DEB

Kul att det går bra för någon "svensk" busstillverkare för en gångs skull. :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

busexperte

Här finns en fotolink:
http://img.morgenpost.de/img/berlin-aktuell/crop122133903/0568723905-ci3x2l-w620/Scania-Deutschland-hat-den-Zuschlag-ueber-2-.jpg

Bussarna far 45+6 sitsplatser och mycket plats för rörelsehindrade personer. Hela bussen är invändigt videoövervakat och filmen kan live ses fra övervakningscentralen sa att man kan direkt kolla polisen om det finns nagot problem... .
----------------------------------------------------------

Jasa, det är lite konstigt - tidigare fanns nästan i varje stad i tyskland endast Mercedes + MAN bussar och i Sverige endast VOLVO + SCANIA.
Och i dag är det allt mixad... . Och ocksa i expressbusstrafiken satsar tyska posten pa SCANIA:


(SCANIA-vanHool TDX21 Postbussen starter i Berlin mot Hamburg och Bremen)

Men här i Berlin har vi ocksa ett stort antal fra Solaris-bussar. I den artiklen var ocksa informationen, att man har ej tagit billigaste offerten - men man hoppas att man har nu bästa komplettpaketet inkl. verkstad, service, reservedalar etc. . Bussarna är planerad för 12 ar livstid.

CW66

DEB:
Mja...bra vet jag inte tyvärr om det går....Citywide-starten har inte gått sådär vidarevärst...förutom lite småskuttar i beställningar med några få hit och dit har det kommit 156 ledbussar till Berlin som sagt och 37 tvåaxliga till Veolia/De Lijn i Belgien...annars har man i nuläget inte fått några större beställningar alls..om inget kommit in på sistone....

Busexperte:
BVG skulle ju köpa ett par hundra tvåaxliga bussar (4x2) också - är den beställningen klar ännu, eller beslutet ligger senare i vår?
Vågar man hoppas på Scania även där?

busexperte

#5
Nej, det finns ingen information om nya 2-axliga bussar för Berlin.

I Test är 2 stycken 12m VDL-Berkhoof-Ambassador och man diskuterar ocksa om en eventuellt beställning of 12m dubbeldäckare OptareOlympus.   http://www.traditionsbus.de/Startseite/Bilder/OptareOlympus_BVG_Draegert.jpg
Problemet är aktuellt, att det finns vissa linjer med för mycket passagerare för ledbussarna med för mindre passagerare för den stora 3-axliga dubbeldäckaren.

Aktuellt har man manga 12m bussar fra 2002 och 2004 fra MAN, Mercedes och Solaris, sa vi maste vänta pa nagon nytt... .

CW66

Tror det var 210 tvååriga bussar som skulle beställas i början av året läste jag någonstans.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk


CW66

Tvåaxliga*

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk


Bussmicke

Citat från: homer skrivet 21 januari 2014, 15:14:51 PM
Tysklands huvudstad köper Svenskt och Sveriges huvudstad köper Tyskt  ::)
Känns totalt fel.

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: DEB skrivet 21 januari 2014, 16:49:29 PM
Kul att det går bra för någon "svensk" busstillverkare för en gångs skull. :)

Ja, skönt att ett tyskägt svenskbaserat företag som tillverkar bussar i Polen fick kontraktet framför det tyska moderföretaget som också tillverkar bussar i Polen. Eller det f.d tyska (numera polska) företaget som även de tillverkar bussar i Polen. ;)

busexperte

Om jag har info om nya tvåaxliga bussarna i Berlin jag vill skriva det här.

Ja - men ällmänt har Europa nästan ingen framtid i bussproduktionen langfristigt. Det är för mycket handarbete - inte alls är automatiserad som i bilbranchen och antal beställda bussar är för liten.
Och pa andra kontinenten gar det mycket billigare. Mercedes och MAN tillverkar redan i dag flera modeller i Türkiyet f.ex. . I andra branchen som skor eller textil flyttas momentant högt antal fabriker fra china till Kambodscha eller Äthopia etc. . Dom som kan produceras billigast säljer mest... sa flyttar man fra en halvbilligt land till en riktigt billigt land. Problemen var inte bara i Sverige, VISEON i Bayern f.ex. är nu ocksa i konkurs. Och MAN-Neoplan söker en annan billigt tillverkare för Skyliner... . Kanske att SETRA i 10, 15 eller 20 ar ocksa maste flyttas utomlands... .