Upsala Spårvägs AB 1946

Startat av Göran B, 19 januari 2014, 15:18:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran B

En annons jag hittade i en beskrivning av Uppsala från 1946. (Ett intressant häfte med detaljerad beskrivning av stadens alla viktiga industrier - sånt skriver man inte i dagens turistbroschyrer.)

Ulf Berlin

Intressant!
Antar att spårvägen är den streckade linjen ner mot Skarholmen,men hur gick det igenom
de centrala delarna av stan(som inte har boken om denna)/Ulf

Göran B

Detta är ett bussforum, men jag tar mig friheten att ändå svara på din fråga genom att scanna min mors gamla karta över Uppsala från 1946 (förmodligen köptes häftet ovan och kartan samtidigt när hon flyttade till Uppsala 1946. Minns att hennes cykel hade registreringsskyltar(!!) från Uppsala.)

Här ser du buss- och spårvägslinjernas sträckning genom centrum. Jag antar att de med lägre nummer var spårvagn

Mr G

Kartan verkar med avsikt intte visa järnvägens sträckning genom staden. Det får man lista ut själv. Någon form av krigscensur har säkert påverkat. T o m järnvägsbron över Fyrisån är retuscherad.
吉先生

bilomnibussen

Hej! Min fru är med på en fb-sida om Uppsala och där förekommer regelbundet bussbilder, ibland riktiga läckerbitar från 1930-talet.
Mvh Jan G

Harald Nordius

Av linjerna på kartan är det bara linje 4 som är spårvagn. Mälarlinjen gick på samma spår som den. Dess ändstation i staden var från början vid Svandammen (kallas på kartan för Slottsdammen). När linje 4 lades ned förlängdes Mälarlinjen in till Stora torget.

Stefan Isaksson

Det ser ut som om hela spårvägsnätet är utritat i den första bilden, även om det är svårt att urskilja linjerna när buss och spårvägslinjer går i samma gator:
streckade linjer är spårväg och heldragna linjer buss.

Spårvägslinjerna hade nummer 1-4. Det fanns en kortlivad linje 5 och Granebergslinjen utpekas ibland som nr 6, men det ska man nog inte tro på. Det är i alla fall definitivt inte den linje 6 som finns på kartan.

Jag undrar om kartan är från 1946, för linje 1 och 2 är inte med, och jag har för mig att dessa las ned 1947.

Även på den första bilden saknas påfallande många järnvägar ser jag.

SI