VS Trafik / Perssons Bussar

Startat av Johan Ålenius, 09 november 2007, 18:02:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Ålenius

Nedan följer en lista på VS Trafiks bussar:

33   XJX835
34   WUS978
35   WCE879
36   TMO418
38   TDX670
39   XBR219
40   AFW851
41   WEA306
42   RJJ842
43   RLK673
44   UOZ869
45   TEC139
46   TGB133
47   WCE809
48   TXT493
49   WMW546
71   SGS 1 (TYD652)
72   TYD664
73   UOZ819
75   SGS (UHL184)
76   SGS 2 (WLP023)
77   XLB477
78   SWS442
79   TWK562
80   XNR727
81   XDU564
82   UGD415
83   UGB509

33-49 är registrerade på VS Trafik och 71-83 på Perssons Bussar.

De avyttrade bussarna SUZ526, SJR793 och SZO508 hade nummer 37, 40 respektive 74.

Mvh

Johan

Anders Lundén

Tack Johan för den uppdateringen. Har varit på väg länge och tänkt ställa frågan om nummer på Perssons bussar :)

Men två bussar saknar jag i din lista...
VS        XRB294   Ford Transit 430
Persson XMX664   K-Setra S416HDH/3
Vet du vilka nummer de har?

Och så en annan nyfiken fundering. Bor alla bussar i VS depå i Valbo, eller har Persson någon egen depå på annat håll? Deras adress är ju mitt i "city".

// Anders

Peter Öden

Hej !

XMX 664 ägs av Perssons Resor AB ej av Persson & Co Busstrafik i Gävle AB.

För en tid sedan gjordes en "rockard" av Valbobussarna.
Perssons Bussar flyttades över till VS Trafiks anläggning och samtidigt flyttade Wallner´s Buss
som hyrt in sig hos VS Trafik sedan en längre tid över till anläggningen där Perssons Bussar
huserat.

VS Trafik resp. Perssons drivs än så länge som två separata bolag.

Mvh Peter Ö

Anders Lundén

Tack Peter.
Tydligen flera Persson man måste hålla reda på :)

// Anders

Bussmicke

I och med att Person fått VS-nummer kommer jag sortera in dem på Vs.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 09 november 2007, 20:27:15 PM
I och med att Person fått VS-nummer kommer jag sortera in dem på Vs.

Vågar du det? Tänk på vad jag kommer att säga.  ::)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Det skiter jag i..  ;) En buss är redan döpt så i datorn...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lasse i Bdn

Vad betyder VS? (Verner Svensson) ? Det körs med mycket förkortningar här på Buss-snack som jag inte vet vad de betyder. T.ex. JKT (Jan Karlssons Trafik)? Samt en det andra.

Signvard

En gång i tiden hette det Valbo Omnibusstrafik, men VS borde betyda Valbo Skol - trafik.
Jag blir säkerligen rättad om jag har fel   ;)

Peter Öden

Hej !

VS Trafik har sin grund i ett bolag som tidigare hette
Valbo Skolbusstrafik och som dåvarande Valbo Buss AB
kom att ta över, exakt när det skedde vet jag ej, kanske Johan Å. vet ??
Utåt sett klingar väl namnet VS Trafik bättre.

Mvh Peter Ö

Johan Ålenius

Citat från: Anders Lundén skrivet 09 november 2007, 18:30:45 PM
Tack Johan för den uppdateringen. Har varit på väg länge och tänkt ställa frågan om nummer på Perssons bussar :)

Men två bussar saknar jag i din lista...
VS        XRB294   Ford Transit 430
Persson XMX664   K-Setra S416HDH/3
Vet du vilka nummer de har?

Och så en annan nyfiken fundering. Bor alla bussar i VS depå i Valbo, eller har Persson någon egen depå på annat håll? Deras adress är ju mitt i "city".

// Anders

Anders,

Du har helt rätt vad gäller XRB294, lite pinsamt att jag missade den. Osäker på om den har något VS-nummer. Det var länge sen jag såg den då den mest huserar i Järbo.

Mvh

Johan

Johan Ålenius

Citat från: Peter Öden skrivet 11 november 2007, 09:47:15 AM
Hej !

VS Trafik har sin grund i ett bolag som tidigare hette
Valbo Skolbusstrafik och som dåvarande Valbo Buss AB
kom att ta över, exakt när det skedde vet jag ej, kanske Johan Å. vet ??
Utåt sett klingar väl namnet VS Trafik bättre.

Mvh Peter Ö

Övertagandet av Valbo Skolbusstrafik skedde i slutet av 80-talet. Därefter har Jonassons Busstrafik, JR Buss och Valbo Persontransporter också införlivats till viss del eller i sin helhet. Det har aldrig funnits något ägarförhållande mellan Valbo Buss och VS Trafik förutom att en tredjedel av ägandet i VS Trafik också hade ägarintresse i Valbo Buss.

Mvh

Johan

Anders Noren

VS-Trafik huserar väl dessutom i Valbobuss garage?

Anders, tidigare Valbobo

Greger Larsson

Citat från: Johan Ålenius skrivet 12 november 2007, 08:40:15 AM
Övertagandet av Valbo Skolbusstrafik skedde i slutet av 80-talet. Därefter har Jonassons Busstrafik, JR Buss och Valbo Persontransporter också införlivats till viss del eller i sin helhet. Det har aldrig funnits något ägarförhållande mellan Valbo Buss och VS Trafik förutom att en tredjedel av ägandet i VS Trafik också hade ägarintresse i Valbo Buss.

Mvh

Johan

Hej Johan!

Ursäkta om jag inte hänger med riktigt här, men om det inte fanns något ägarförhållande mellan VS och Valbo Buss hur menar du då med första meningen: "Övertagandet av Valbo Skolbusstrafik skedde i slutet av 80-talet"?
Enligt bolagsregistret inregistrerades nuvarande VS-trafik i novemberg 1987, var det ett bolag med bara småbussar då? Eller var det Jonassons bolag som namnändrades? Enligt mina noteringar övertogs bussen CWD068 från Valbo Buss i augusti 1989 och bussen KFR596 (M-B/VBK!) användes av VS men registrerades inte på bolaget förrän i januari 1991. Även O303:orna MED091 och LPZ491 ska ha överförts från Valbo Buss till VS-Trafik(när?). Enligt samma noteringar registrerades tre(fler?) av Jonassons Bussar på Valbo Skolbusstrafik 1989-08-31: CBL185, EDA252 och HZK781.

Mvh Greger L

Marcus Li

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 11 november 2007, 09:36:56 AM
Vad betyder VS? (Verner Svensson) ? Det körs med mycket förkortningar här på Buss-snack som jag inte vet vad de betyder. T.ex. JKT (Jan Karlssons Trafik)? Samt en det andra.

Enligt vissa förare betyder det Very Special-trafik...  :)