CF med SJ nummer och i SL oxblod

Startat av Gunnar D, 12 januari 2014, 09:42:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

SL övertog SJ Solna, Danderyd och Huddinge busslinjegrupper tidigt 1969 men i skarven kunde det bli lite osynkat.
Här ovan SL H65A i Fruängen 1 juni 1970 med SJ invnr 0180 och i SL oxblodslack.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Berodde det på att man inte spikat vilka nya inv. nr. som skulle gälla? Det fanns ju även fd SJ som rullade ett tag med tresiffrigt, dvs "6" i början saknades.

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 januari 2014, 10:35:28 AM
Berodde det på att man inte spikat vilka nya inv. nr. som skulle gälla? Det fanns ju även fd SJ som rullade ett tag med tresiffrigt, dvs "6" i början saknades.

Hej!

Jag vill minnas att det på en SvOf-bildvisning för ett par år sedan flimrade förbi en bild på H80 6911 i sin tidiga SL-livré.
Alltså oxblodsröd lackering ända upp till nedre fönsterkanten på vagnssidorna, grått tak, grå grill samt svart stötfångare.
Märkningen på vagnen var tresiffrig, "911".
Denna vagn blev sedermera omlackerad i det senare rådande färgschemat med vit kant nedanför sidofönstren,
samt tak grill och stötfångare i rött. F ö är som bekant just 6911 bevarad hos SSS.

På tal om tresiffriga SL-CF:ar i oxblod så visade Hobgoblin för ett par år sedan bild på Enebybergsvagnen "133" här i forumet.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 januari 2014, 10:35:28 AM

Kanske var det så att en osäkerhet fanns om vilket prefix som skulle väljas. Har notering om nylackad oxblod "156" i mars 1969. Kanske började man med tresiffrigt för att sedan åter sätta "0" som prefix dvs som på SJ-tiden för att slutligen välja "6".

/Gunnar

K R

Hej!

En annan avvikare som jag har sett bild på är f d SJ 3629 > 4099 > SL H65A 6499, alltså en CF 66 från 1963.
På bilden, tagen vid Jarlaplan, är bussen skyltad med linjenummer 612,
omlackerad i SL oxblod och försedd med vagnsnummermärkningen "4099".

mvh K R

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 12 januari 2014, 17:06:47 PM
Kanske var det så att en osäkerhet fanns om vilket prefix som skulle väljas. Har notering om nylackad oxblod "156" i mars 1969. Kanske började man med tresiffrigt för att sedan åter sätta "0" som prefix dvs som på SJ-tiden för att slutligen välja "6".

/Gunnar

Så 156 blev omlackad till oxblod, en i mitt tycke ful färg. Jag har lite speciella minnen förknippade med 156. I december 1965 var vi tre bussförare i Huddingegaraget som blev skickade till Malmö för att hämta tre CF-vagnar. Vi åkte nattåg dit och körde sedan bussarna, jag körde 156, till Huddinge i en mycket kraftig snöstorm. Började som regn i Malmö och gick över till snö när vi kom upp i norra Skåne. En körning jag aldrig glömmer.

M v h
Ingwar