Nytt till Byberg & Nordin

Startat av Ante, 09 november 2007, 16:30:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ante

Äntligen kommer det en Starliner II till Byberg & Nordin ;D ;D
Den treaxlade ANK950 kommer att finnas här uppe om ca 2-3 veckor.
Vilket nummer den nya bussen får är ännu inte bestämt.
Niclas kanske kan fylla på med bilder på den ;)

Andra förändringar i B&N:s vagnpark är att buss nr. 6 kommer att försvinna om ca 1-2 månader.

/A

Bussmicke

Stackars B&N, ett nerköp för bolaget.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ante

Citat från: Bussmicke skrivet 09 november 2007, 18:23:00 PM
Stackars B&N, ett nerköp för bolaget.

Nedköp?
Jag tycker att Starliner tillhör den absoluta eliten inom turistbussarna, tillsammans med Setra 417 HDH.
Mercedes Travego och Scania PB i all ära, men de två ovan nämnda är ändå vassare.
Något nedköp är det absolut inte tal om, snarare motsatsen.

Jan

Citat från: Ante skrivet 09 november 2007, 18:31:55 PM
Nedköp?
Jag tycker att Starliner tillhör den absoluta eliten inom turistbussarna, tillsammans med Setra 417 HDH.
Mercedes Travego och Scania PB i all ära, men de två ovan nämnda är ändå vassare.
Vi som kört Neoplan vet att det är ett nerköp, håller med dig helt Micke. Man kan även kalla märket för Smeoplan. Jag har precis kört en av 2006 årsmodell. Det bästa var förarestolen av modell Isrihausen
I branschen i 40 år

Walter

Nedköp?

Micke har samma förhållande till Starlinern som till Scania MaxCi  8)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ante

Citat från: Jan skrivet 09 november 2007, 18:34:03 PM
Vi som kört Neoplan vet att det är ett nerköp, håller med dig helt Micke. Man kan även kalla märket för Smeoplan. Jag har precis kört en av 2006 årsmodell. Det bästa var förarestolen av modell Isrihausen

Kul att du generaliserar alla förare som kört nya Starlinern. Har pratat med bra många som kört busstypen, och flertalet av dom talar varmt om den. Visst, det finns saker även de irriterar sig över t.ex. att bildskärmen där framme inte alltid vill fällas upp etc. men småfel på bussarna lär du aldrig komma ifrån.
Sedan köper ju inte bussbolag bussar främst för förarna, utan för passagerarna (något som ibland glöms bort här). Den har, återigen enligt mig, väldigt bra komfort, fantastisk utsikt genom fönstren och generösa utrymmen.

/A

Peter Elmheden

Känns som om många här bara jagar inlägg, kanske dags att ta bort den detaljen?
Vi vet att du Micke inte tycker om den men måste du skriva det varje gång?
Kanske dags att tom skapa ett nytt fora, som bara handlar om turistbussar?
Bara en tanke.

Walter

Citat från: Peter Elmheden skrivet 09 november 2007, 19:18:12 PM
Känns som om många här bara jagar inlägg, kanske dags att ta bort den detaljen?
Vi vet att Micke inte tycker om den men måste du skriva det varje gång?
Kanske dags att tom skapa ett nytt fora, som bara handlar om turistbussar?
Bara en tanke.

Jag gissar att det är mitt inlägg du kritiserar (citera gärna i framtiden, det blir tydligare då) men jag vill inte sabba Antes tråd. Kort kan jag säga att jag tyckte inte Ante uppfattade varför Micke inte gillar Starliner II. Vill du diskutera detta vidare får du gärna skicka ett privat meddelande till mig med vad du menar med att jaga inlägg och att jag skriver det varje gång. Hoppas nu tråden får handla om B&N nya Starliner II även framöver så den inte spårar ur. Påhopp kan vi ta via privata meddelanden.

Trelig helg till er alla och förlåt Ante för att jag lånade tråden för detta OT inlägg
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter Elmheden

Citat från: Walter skrivet 09 november 2007, 19:24:31 PM
Jag gissar att det är mitt inlägg du kritiserar (citera gärna i framtiden, det blir tydligare då) men jag vill inte sabba Antes tråd. Kort kan jag säga att jag tyckte inte Ante uppfattade varför Micke inte gillar Starliner II. Vill du diskutera detta vidare får du gärna skicka ett privat meddelande till mig med vad du menar med att jaga inlägg och att jag skriver det varje gång. Hoppas nu tråden får handla om B&N nya Starliner II även framöver så den inte spårar ur. Påhopp kan vi ta via privata meddelanden.

Trelig helg till er alla och förlåt Ante för att jag lånade tråden för detta OT inlägg

Nej, det var inte ditt inlägg. Håller med dig i det du skriver.

Bussmicke

Nedköp?

Formulerar om mig: Jag tycker den sticker för mycket i mängden.
Jag tycker en buss liksom ska smälta in i mängden.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

paoberg

Varför ska 6:an bort. Den den är ju inte speciellt gammal, och med ganska få mil på mätaren?

Niclas Rosenius

Citat från: Ante skrivet 09 november 2007, 16:30:46 PM
Äntligen kommer det en Starliner II till Byberg & Nordin ;D ;D
Den treaxlade ANK950 kommer att finnas här uppe om ca 2-3 veckor.

Niclas kanske kan fylla på med bilder på den ;)

/A

Ja, absolut kan jag visa några bilder på den.  ;D Men tyvärr inga riktigt bra för bussen stod innanför garagedörrarna till skoldelen på nya Neoplan i Stockholm. Men håll tillgodo.

Tycker själv att B & N har gjort ett uppköp, men det är ju min egna personliga smak. Det är bara en person som jag pratat med som provkört Star II som inte tyckte om den. Alla andra som jag pratat med tycker att den är en bra buss.

Sen finns dom som tycker att Neoplan inte har någon bra kvalite. Det kan finnas vissa exemplar som är rena måndags ex. Men det kan man hitta hos varje märke på marknaden.

Du får hälsa Thomas och lycka till med den nya bussen, Ante. Man kommer ju att få se en hel del av dom när åker ner till NAA i Pilsting.

//Niclas

Jan

Citat från: Ante skrivet 09 november 2007, 19:08:04 PM
Kul att du generaliserar alla förare som kört nya Starlinern. Har pratat med bra många som kört busstypen, och flertalet av dom talar varmt om den. Visst, det finns saker även de irriterar sig över t.ex. att bildskärmen där framme inte alltid vill fällas upp etc. men småfel på bussarna lär du aldrig komma ifrån.
Sedan köper ju inte bussbolag bussar främst för förarna, utan för passagerarna (något som ibland glöms bort här). Den har, återigen enligt mig, väldigt bra komfort, fantastisk utsikt genom fönstren och generösa utrymmen.

/A

När det gäller varför man köper en viss buss så har det bara med pengar att göra. Tro inte att bussföretaget köper en buss för att passagerarna ska ha det toppen i första hand. Nej det är plånboken som styr allt. Så frågan är om man ska köpa in en ny Neoplan eller en bättre begagnad Setra?
I branschen i 40 år

paoberg

vilka turistbussar är dom dyraste resp. billigaste?

Jan

Citat från: paoberg skrivet 10 november 2007, 09:26:58 AM
vilka turistbussar är dom dyraste resp. billigaste?

Setra är dyr att köpa in, men de är billigare att köra med i längden. Många åkare väljer dessa då de är trafiksäkrare ( Rullar länge utan problem).
I branschen i 40 år