Huvudmeny

Söne i Ryssland

Startat av Fredde, 11 januari 2014, 00:22:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Niklas Bygdestam

Det är märkligt att vissa ägare i Sverige som ska sälja sina bussar inte ser till att ta bort sina namn på bussarna innan de säljer bussarna. Om jag hade ägt bussar hade jag verkligen varit angelägen att åtminstone få bort namnet på mitt företag från bussen innan den säljs. Helst även ta bort eventuella andra kännetecken i lack eller stripning som skulle kunna vara typiska inslag. För jag skulle inte vilja ta risken att folk ser bussen i Ryssland, eller i värsta fall på besök i Sverige i risigt skick med mitt firmanamn på. För folk skulle ju tro att den tillhörde mitt företag. Att regskyltarna är utbytta skulle väldigt många missa.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

groenis

Niklas
De ryska bussköparna "kräver" att förra ägarens namn står på bussen då det konstigt nog är status att visa
den begagnade bussens utländska ursprung.

Det gick ett rykte om en bussägare som stripade av sin buss innan kunden kom för att hämta den ,
kunden blev sur över att firmanamnet var borta och ville att köpet skulle gå tillbaka.

/Lennart

Niklas Bygdestam

Citat från: groenis skrivet 11 januari 2014, 02:59:37 AM
Niklas
De ryska bussköparna "kräver" att förra ägarens namn står på bussen då det konstigt nog är status att visa
den begagnade bussens utländska ursprung.

Det gick ett rykte om en bussägare som stripade av sin buss innan kunden kom för att hämta den ,
kunden blev sur över att firmanamnet var borta och ville att köpet skulle gå tillbaka.

/Lennart


Mycket märkligt! Hade jag köpt in ett begagnat utländskt fordon skulle jag till varje pris istället det första jag gjorde försökt att dölja förra ägaren. Har svårt att förstå hur det skulle vara mer status att ha en 10 år gammal utländsk buss än att ha en buss som varit rysk under hela sitt liv om de är lika gamla och är exakt samma modell ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Taunusch

Citat från: groenis skrivet 11 januari 2014, 02:59:37 AM
Niklas
De ryska bussköparna "kräver" att förra ägarens namn står på bussen då det konstigt nog är status att visa
den begagnade bussens utländska ursprung.

Det gick ett rykte om en bussägare som stripade av sin buss innan kunden kom för att hämta den ,
kunden blev sur över att firmanamnet var borta och ville att köpet skulle gå tillbaka.

/Lennart

Då skulle jag välja att vända mig till en annan marknad för att få min buss såld....


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

groenis

Vilken annan marknad skulle vara intresserad av en gammal buss än de forna öststaterna,
som dessutom håller på att bygga upp en ekonomi ?

Dessutom så visar det både för kollegor och konkurrenter att vi har råd att importera en buss,
måså vara att den är äldre men den har Volvo eller Scaniachassi vilket står högt även om många vill racka ner
på dem här i Sverige.

Jämför detta med vad som finns på den inhemska marknaden , och om ett par år så kanske denna bussägare kommer
med något nyare med sitt firmanamn på sidan.

/Lennart