Trötta bussförare enligt VTI-forskare

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 januari 2014, 19:33:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

http://www.bussmagasinet.se/2014/01/bussforare-kampar-for-att-halla-sig-vakna/

Och för den som vill ha en lite mer nyanserad bild av forskningsresultatet finns den här länken.
http://www.nt.se/nyheter/?articleid=9318629
Bland annat är det ju intressant - även om Maasing inte tycker det - att trötthetsforskaren vid VTI, Anna Anund, påpekar att Keolis är "skickligt vad gäller arbetsscheman". Det är alltså stress eller andra personliga saker som ligger bakom att så många förare känner trötthet vid ratten "två till fyra gånger i månaden".



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Att ta med Keolis och Linköpings tätortstrafik i undersökningen verkar lite bakvänt. Man borde börja koncentrera sig på motorvägstrafiken istället (oavsett företag) då det borde vara denna trafik som har störst andel trötta förare pga mest monotont arbete och längst arbetsdagar.
Personligen har jag aldrig känt mig trött i en tätorts/förortsbuss inkl SL-trafikens allra längsta linjer 639 & 637 med ynka 2-2½ timmars körtid. Värre är det då med 4½ timmar mellan stoppen på motorväg med solen i ansiktet, och 13 timmars ramtid varenda arbetsdag.

groenis

Varför skulle det vara bakvänt att studera lokaltrafiken i Linköping ?
Det är i mitt tycke alldeles utmärkt då de har både lokaltrafik samt enligt dig monoton motorvägslinjer.


/Lennart