SL linje 593 till Uppsala

Startat av Ted Selander, 07 januari 2014, 18:25:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Det var en nyhet för mig, att SL linje 593 utsträckts till Uppsala. Se följande tråd från grannforumet: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=798817.
Vem kör, och hur fixar man UL-taxan?

Ersa

På samma vis som man löst problemet för förlängningen av 639 Hallstavik-Öregrund somrarna 2011, 2012 och 2013? Dvs man bara kör, utan UL-maskiner?

Nico

Sträckningen tillkom när pendeln förlängdes till Uppsala. Minnet är bra, men kort... undrar dock om inte det inträffade redan under Keolis tid?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikey

Citat från: Nico skrivet 07 januari 2014, 21:13:21 PM
Sträckningen tillkom när pendeln förlängdes till Uppsala. Minnet är bra, men kort... undrar dock om inte det inträffade redan under Keolis tid?

Va? Jag är tämligen säker att 593 inte gick längre än till Arlanda i somras i alla fall...?

Tommy E

Enligt den länkade tråden i Postvagnen förlängdes 593 till Uppsala vid det senaste tidtabellsskiftet 15 december 2013.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Innan förlängningen var 593 ihoptajmad med UL 801 på Arlanda. Vad jag minns från mina egna nattliga styrningar på 801 för några få år sedan skedde dessa bytena vid hållplatsen Cargo City.
Nu efter förlängningen verkar Knivsta järnvägsstation ha införts som helt nytt stopp, och svängen via Cargo City är istället borta. Inte heller Uppsala Business Park trafikeras.

Nico

Det stämmer att det var nu den 15/12-2013 som den förlängdes upp. Kan inte säga annat än att jag verkar hålla på och få hjärnsläpp.   :-[

Fick ju t.o.m. innan ändringen ifråga besked om hur man skulle stanna i Uppsala, hållplatslägen osv. Däremot är då förlängningen föranledd av pendelns förlängning. Arriva kör och det är ju inte så många turer. Tydligen delas numera linjen mellan Råsta och Märsta.

Skönt att semestern är slut i morgon så att man kan återaktivera skallen...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikey

Kan vara värt å nämna att i och med att det är Arriva som kör så verkar det endast gå stadsbussar där för hela slanten vad jag har sett. I detta nu är det exempelvis 8025 som skuttar fram på E4'an som en liten kanin vid Knivsta... Är det konstigt att jag aldrig sett någon passagerare på den bussen medan UL801 har bra beläggning på natten? ;)

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 08 januari 2014, 02:03:57 AM
Kan vara värt å nämna att i och med att det är Arriva som kör så verkar det endast gå stadsbussar där för hela slanten vad jag har sett. I detta nu är det exempelvis 8025 som skuttar fram på E4'an som en liten kanin vid Knivsta... Är det konstigt att jag aldrig sett någon passagerare på den bussen medan UL801 har bra beläggning på natten? ;)

Stadsbuss är väl låggolv? Arriva 8025 är en Volvo 8900 med lågentré. Visserligen tvåaxlig, men annars är det ju samma modell som körs på den 10 mil långa 639 Hallstavik-Stockholm. 593 borde bara vara c:a 8 mil lång.
Ett annat bidragande skäl till att 593 har få resenärer inom Uppsala län lär kunna vara att UL-maskin saknas och att enbart SL-kortsresenärer som önskar stiga av söder om Arlanda åker med från Uppsala. Resten tar givetvis 801.

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2014, 03:56:51 AM
Stadsbuss är väl låggolv? Arriva 8025 är en Volvo 8900 med lågentré. Visserligen tvåaxlig, men annars är det ju samma modell som körs på den 10 mil långa 639 Hallstavik-Stockholm. 593 borde bara vara c:a 8 mil lång.
Ett annat bidragande skäl till att 593 har få resenärer inom Uppsala län lär kunna vara att UL-maskin saknas och att enbart SL-kortsresenärer som önskar stiga av söder om Arlanda åker med från Uppsala. Resten tar givetvis 801.

Är det stadsbusstolar, inga bälten och dubbeldörrar så tycker jag allt att det är en stadsbuss. Det är i alla fall den typen av buss som går i stadstrafik i de flesta städer. Det är hur som helst inget jag vill åka 8 mil motorväg i... 639 Hallstavik-Stockholm är väl mest landsväg, och de Volvo 8900 som går där tycker jag känns som en helt annan bussmodell med sina stora sköna fällbara stolar och klimatanläggning och allt.

Karsten

Citat från: Mikey skrivet 08 januari 2014, 10:29:59 AM
Är det stadsbusstolar, inga bälten och dubbeldörrar så tycker jag allt att det är en stadsbuss. Det är i alla fall den typen av buss som går i stadstrafik i de flesta städer. Det är hur som helst inget jag vill åka 8 mil motorväg i... 639 Hallstavik-Stockholm är väl mest landsväg, och de Volvo 8900 som går där tycker jag känns som en helt annan bussmodell med sina stora sköna fällbara stolar och klimatanläggning och allt.

Nog har väl 80-vagnarna bälten?

Mikey

83-vagnarna har bälten vet jag, men 80-vagnarna har de mest spartanska Vogel-stolarna, samma som sitter i bl.a. innerstadens Maxcibussar. Jag har i alla fall för mig att dom inte har bälten, men det är möjligt att jag har missat det. Om så är fallet så får jag be om ursäkt, då har jag inget att anmärka på...

Ersa

Äh, 75% av alla 639:or mellan Rimbo och Stockholm har inte heller bälten, trots att majoriteten av denna sträcka går på motorväg/motortrafikled. Och det kommer heller inte att bli bälten förrän tidigast om 4-5 år.
Så sådana små detaljer är nog inget som priorteras på 583 heller.

P.Ek

Citat från: Nico skrivet 07 januari 2014, 23:27:53 PM

Tydligen delas numera linjen mellan Råsta och Märsta.

Innan Arriva tog över Råsta var det ju Keolis i Råsta som körde linje 592 och 593, se Mikeys tråd från våren 2012: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53402.0

Men det kanske var så du menade, att de nu, när både Råsta och Märsta är Arriva, har börjat dela på linjerna (åtminstone 593).

Nico

Japp, visst var det så jag menade. Linjerna ligger på Råsta/E20, men Märsta tar en del avgångar. Tror de även har något på 592. Inget ovanligt i sig utan förekommer på ganska många håll där en och samma entreprenör har två eller flera trafikområden som delvis angränsar eller där man på något vis kan få till en vettig koppling. Blir ju lättare att få ihop det hela om inte annat.

Alfred E. Neuman