Huvudmeny

B9S vs Omnilik

Startat av Peter Rost, 06 januari 2014, 00:23:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Hur är det rent körmässiga egenskaperna mellan B9S, och Omnilink? Lite nyfiken då jag inte själv kör. Noterar viss kritik från förare, men även en del kritik här på forumet från de som inte kör. Jag håller med om att B9:orna är rätt bullriga, även om man sitter längre bak i bussen, men bortsett från det tycker jag att B9S är piggare - och raskare i motorn, dessutom bättre AC sommartid. Medans Omnilink känns slöare och knappt någon AC- alls - men går betydligt tystare.

En liten reflektion ;)

/Peter

buskörare

Ja, typ så är det. Fast AC'n är nog mer hur den är skött.

B9:an är tyngre och ligger bra på vägen tycker jag, men vissa av dom blir ruskigt halfotade bara av lite regn. Vilket jag inte gillar alls.
Omnilinken är lite mer personbil, jag gillar känslan den ger att köra. Den känns inte lika stor och klumpig som Volvon, även om Volvon i mångt och mycket är smidigare. Scanian har mindre ratt, vilket jag som har problem med axlar och armar uppskattar väldigt mycket.

igel

Det får bli en jämförelse:
B9s    vs.    Omni.
Ljud invändigt:
B9s låter fortfarande en hel del i jämförelse med omni man behöver inte ha kört för att ha hört. Däremot tycker jag inte ljudnivån är en faktor om jag får välja mellan att köra omni eller b9s, efter att Busslinks b9s:er tillägsisolerade motorrummen. däremot har vissa omni ett störande skrik från leden vid sväng en sådan idivid skulle aldrig få mer än en 8:a.
b9s:7 - omni:10 - VDL:8½

Klimatanläggning:
Omnin har ett stort problem med regleringen av temperatur. om man åker en längre sträcka 30minuter eller så, så får det inte vara för kallt i passagerardelen då resenärerna sitter still en längre tid, vilket det oftast är i omni. Omni brukar ofta ha den obehagliga egenskapen att den blåser ner kalluft från taket längs fönstrena när det har blivit "för varmt" vintertid och också på sommaren, då vill man inte sitta på fönsterplatserna. såg en gång då nästan alla passagerare satt längs mittgången.
b9s:8 - omni:3 - VDL:10

Förarplatsen:
Skillnaden är kanske inte så stor, men jag har själv aldrig lyckats ställa in ratten på en omni så att jag kan sitta bra, och inte slå i knäna i rattstången när jag svänger stolen. så det blir alt som oftast en mindre bra kompromiss. Sedan tycker jag att raten i omni är i minsta laget.
b9s:10 - omni:6 - VDL:8 (här är det inte fel på ratten men knapplasering finns det lite övrigt att önska om)

Styrningen:
Omnin har en tendens att bli otäckt sladrig i styrningen när det går fortare än 70, man vet aldrig på förhand hur mycket omnin kommer att svänga med ett vist rattutslag. Upplever det som otäckt när det blir lite trängre och skarpare sidledsförflyttningar vid vägarbeten på motorväg. Känslan när man kör omni över 70 blir mer som att köra någon slags svävare. Det gör dt också svårare att stanna intill en hållplats utan att köra mot kantstenen.
b9s:10 - omni:4 - VDL:10       

Uppförande i trafiken:
B9s har en väldigt ojämn viktfördelning vilket ställer till det när man ska komma loss från en isig hållplats. där det är som isigast i högerkanten där har b9s:en sämst grepp. alla b9ser borde ha utrustats med diffspärr av det här skälet. Omnin har en tendens att göra små kaninskutt i sidled vid mitthjulen vid gathörn, inte så kul för passagerarna. sedan är omnins framkomlighet sämre än b9s eftersom den har icke styrande bakhjul.
b9s:8 - omni:8 -VDL:10 (fusk för VDL är en boggie buss som inte riktigt kan jämföras med här)

Reflexer i framrutan:
Här är omni riktigt dålig, när man kör på mörk lansväg. Framrutan är nästan helt platt och då reflekteras hela bussen i det, här har b9s lyckat mycket bättre för där ser man inte längre bak i framrutan än till framhjulen. Även fast man släcker all belysning före leden, stör erflektionerna mera i omni än i b9s med tänd belysning fram till framhjulet.
b9s:8 - omni:2 - VDL:8

Dörrar:
tar ändast upp den för att kunna klanka ner på något på VDL:erna
b9s:10 - omni:8 - VDL:3

Sjaskighet vid ålder:
Tyvärr har omni en massa pastdetaljer i taket i passagerardelen som inte hålls på sin plats när busen blir lite äldre. så en gammal och sliten omni ser betydligt mera nergången ut än en b9s, eller man, mercedes eller vdl för den delen.
b9s:8 - omni:4 - VDL:8

Det finns säkert flera parametrar att jämföra bussarna med. Och det är en högst subjektiv bedömning.

J0han

Varför har du överhuvudtaget lagt med VDL i det hela då det inte det TO ville ha jämfört? 

Citat från: igel skrivet 06 januari 2014, 12:42:18 PM
Det får bli en jämförelse:
B9s    vs.    Omni.
Ljud invändigt:
B9s låter fortfarande en hel del i jämförelse med omni man behöver inte ha kört för att ha hört. Däremot tycker jag inte ljudnivån är en faktor om jag får välja mellan att köra omni eller b9s, efter att Busslinks b9s:er tillägsisolerade motorrummen. däremot har vissa omni ett störande skrik från leden vid sväng en sådan idivid skulle aldrig få mer än en 8:a.
b9s:7 - omni:10 - VDL:8½

Klimatanläggning:
Omnin har ett stort problem med regleringen av temperatur. om man åker en längre sträcka 30minuter eller så, så får det inte vara för kallt i passagerardelen då resenärerna sitter still en längre tid, vilket det oftast är i omni. Omni brukar ofta ha den obehagliga egenskapen att den blåser ner kalluft från taket längs fönstrena när det har blivit "för varmt" vintertid och också på sommaren, då vill man inte sitta på fönsterplatserna. såg en gång då nästan alla passagerare satt längs mittgången.
b9s:8 - omni:3 - VDL:10

Förarplatsen:
Skillnaden är kanske inte så stor, men jag har själv aldrig lyckats ställa in ratten på en omni så att jag kan sitta bra, och inte slå i knäna i rattstången när jag svänger stolen. så det blir alt som oftast en mindre bra kompromiss. Sedan tycker jag att raten i omni är i minsta laget.
b9s:10 - omni:6 - VDL:8 (här är det inte fel på ratten men knapplasering finns det lite övrigt att önska om)

Styrningen:
Omnin har en tendens att bli otäckt sladrig i styrningen när det går fortare än 70, man vet aldrig på förhand hur mycket omnin kommer att svänga med ett vist rattutslag. Upplever det som otäckt när det blir lite trängre och skarpare sidledsförflyttningar vid vägarbeten på motorväg. Känslan när man kör omni över 70 blir mer som att köra någon slags svävare. Det gör dt också svårare att stanna intill en hållplats utan att köra mot kantstenen.
b9s:10 - omni:4 - VDL:10       

Uppförande i trafiken:
B9s har en väldigt ojämn viktfördelning vilket ställer till det när man ska komma loss från en isig hållplats. där det är som isigast i högerkanten där har b9s:en sämst grepp. alla b9ser borde ha utrustats med diffspärr av det här skälet. Omnin har en tendens att göra små kaninskutt i sidled vid mitthjulen vid gathörn, inte så kul för passagerarna. sedan är omnins framkomlighet sämre än b9s eftersom den har icke styrande bakhjul.
b9s:8 - omni:8 -VDL:10 (fusk för VDL är en boggie buss som inte riktigt kan jämföras med här)

Reflexer i framrutan:
Här är omni riktigt dålig, när man kör på mörk lansväg. Framrutan är nästan helt platt och då reflekteras hela bussen i det, här har b9s lyckat mycket bättre för där ser man inte längre bak i framrutan än till framhjulen. Även fast man släcker all belysning före leden, stör erflektionerna mera i omni än i b9s med tänd belysning fram till framhjulet.
b9s:8 - omni:2 - VDL:8

Dörrar:
tar ändast upp den för att kunna klanka ner på något på VDL:erna
b9s:10 - omni:8 - VDL:3

Sjaskighet vid ålder:
Tyvärr har omni en massa pastdetaljer i taket i passagerardelen som inte hålls på sin plats när busen blir lite äldre. så en gammal och sliten omni ser betydligt mera nergången ut än en b9s, eller man, mercedes eller vdl för den delen.
b9s:8 - omni:4 - VDL:8

Det finns säkert flera parametrar att jämföra bussarna med. Och det är en högst subjektiv bedömning.

igel

Nu har jag ju bara jämfört B9s med omni i texten, vilket var svar på frågan.  Däremot tyckte jag inte att det skulle bli rörigt och oöverskådligt att också poängbedöma VDL. Tyckte att det kunde finnas en poäng med att ha med mera än B9s och omni i poängbedömningen så att poängen för omni och B9s kunde ställa i relation till fler modeller. Då får man bättre uppfattning om det är så att omni råkade vara ovanligt bra eller om B9s råkade vara ovanligt dålig, hade bara B9s och omni funnits med hade det inte gått att avgöra bara att den ena var bättre än den andra. Om jag hade känt till fler modeller hade jag också tagit med dessa i poängbedömningen.

J0han

Citat från: igel skrivet 06 januari 2014, 15:03:18 PM
Nu har jag ju bara jämfört B9s med omni i texten, vilket var svar på frågan.  Däremot tyckte jag inte att det skulle bli rörigt och oöverskådligt att också poängbedöma VDL. Tyckte att det kunde finnas en poäng med att ha med mera än B9s och omni i poängbedömningen så att poängen för omni och B9s kunde ställa i relation till fler modeller. Då får man bättre uppfattning om det är så att omni råkade vara ovanligt bra eller om B9s råkade vara ovanligt dålig, hade bara B9s och omni funnits med hade det inte gått att avgöra bara att den ena var bättre än den andra. Om jag hade känt till fler modeller hade jag också tagit med dessa i poängbedömningen.

Toppen, blev bara så fundersam  :o ;)

CW66

Att Omni är kalla i passagerarutrymmet när den har AC tyder ju trots allt på att anläggningen är ganska kraftig och faktiskt fungerar.
Jag åker själv regelbundet omni och ibland är det varmt och skönt, och ibland är det svinkallt.

Tyvärr finns det ett vred som klåfingriga förare själv kan vrida på - vilket innebär att vredet ibland står i botten - och då är ACn på fullt ös hela tiden - och då är det inte konstigt att det blir kallt.

Full-AC på linjevagnar borde gömmas och göras otillgängligt i tex. elcentralen och ställas på ett fast värde på kanske 21-22 grader hela tiden, så tror jag att man hade kommit tillrätta med problemet.

Sen finns det ju såklart enstaka bussar som det inte fungerar som det ska som överallt annars - men det är ointressant i sammanhanget...

buskörare

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 07 januari 2014, 08:15:03 AM
Att Omni är kalla i passagerarutrymmet när den har AC tyder ju trots allt på att anläggningen är ganska kraftig och faktiskt fungerar.
Jag åker själv regelbundet omni och ibland är det varmt och skönt, och ibland är det svinkallt.

Tyvärr finns det ett vred som klåfingriga förare själv kan vrida på - vilket innebär att vredet ibland står i botten - och då är ACn på fullt ös hela tiden - och då är det inte konstigt att det blir kallt.

Full-AC på linjevagnar borde gömmas och göras otillgängligt i tex. elcentralen och ställas på ett fast värde på kanske 21-22 grader hela tiden, så tror jag att man hade kommit tillrätta med problemet.

Sen finns det ju såklart enstaka bussar som det inte fungerar som det ska som överallt annars - men det är ointressant i sammanhanget...

Jag håller med om att den borde "automatiseras". Tror det skulle spara en hel del pengar i verkstadskostnader också.

Nico

Citat från: Peter Rost skrivet 06 januari 2014, 00:23:02 AMHur är det rent körmässiga egenskaperna mellan B9S, och Omnilink? Lite nyfiken då jag inte själv kör. Noterar viss kritik från förare, men även en del kritik här på forumet från de som inte kör. Jag håller med om att B9:orna är rätt bullriga, även om man sitter längre bak i bussen, men bortsett från det tycker jag att B9S är piggare - och raskare i motorn, dessutom bättre AC sommartid. Medans Omnilink känns slöare och knappt någon AC- alls - men går betydligt tystare.

För att gå tillbaka till grundfrågan kan man väl säga att det till viss del beror på personligt tycke och smak. Sedan handlar det även kanske mera om fordonstyp än om märke. Mittmotorbussar (där Volvo B9S väl kan sägas ingå även om just detta koncept är udda och ger negativa effekter på halt väglag) med drivning på andra axeln och medstyrande tredje axel skiljer sig åt en hel del från s.k. pusher-ledvagnar (som ju då Scania, MAN, Mercedes och även Volvo representerar) med drivning på tredje axeln (som även det inte är direkt lysande i halt väglag). Om inte annat så handlar det om lite olika körstil vilket brukar uppdagas tätare trafik, t.ex. vid körning i cirkulationsplats...  ::)

Själv upplever jag mittmotorleder med styrbar axel som smidigare då jag kan svänga tvärare och ju mer jag svänger, desto lättare får jag med mig rumpan på bussen. Pusher-leder upplever jag å andra sidan som byngligare då man ofta måste motstyra och vricka sig igenom en passage som Volvon bara glider igenom... då släpet bara är ett släp. Det är dessa skillnader man måste ha i åtanke vid körning, speciellt om man byter mellan olika vagntyper under ett pass. Med drivningen längst bak så har man med pusher-leder även en del begränsningar för hur mycket det går att svänga mm. och rent allmänt upplever jag denna typ av vagnar som mer känsliga. Ska man t.ex. göra en sväng på 90° så får man inte ha för hög fart fram till och in i korsningen för då slår det elektroniska kopplet till osv.

Rent allmänt så upplever även jag B9S som piggare än Omni, men det kan alltså även bero på att den senares konstruktion gör den sävligare samt vilken trafik vagnen är avsedd för. Att en Omni däremot är tystare än en B9S har ju en konkret förklaring i motorplaceringen. Vad gäller detta med AC, värme etc. så handlar det till stor del om dels underhåll och vilken typ av trafik vagnen rullar i, men även dels om handhavande. Rent allmänt så tycker jag dock att detta med AC/värme är ganska tillkrånglat numera... åtminstone jämfört med hur klimatanläggningarna ser ut i en vanlig bil. Tycker att detta hade kunnat göras enklare eller i alla fall på ett mera användarvänligt vis.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 07 januari 2014, 08:15:03 AM

Precis som beskrivet ovan fungerade det på alla Umeås OmniCity-ledvagnar. Reglaget var inställt på 22 grader och fanns placerat innanför en av de stora luckorna i taket som man som förare aldrig öppnade. Och klimatanläggningen på dessa bussar fungerade oftast bra året runt - trots stadstrafik med många stopp och dörröppningar.
Men då ingick självklart en rejäl AC-service varje vår, i samband med vårstädningen då även alla filter och hela det stora tyget innanför "dragspelet" togs ner och tvättades.