Några plåtfåglar på Kastrup

Startat av Fredde, 05 januari 2014, 22:32:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

En stund av helgens besök i Köpenhamn tillbringades på Kastrup.
Många plan som trafikerar här kan man även se på Arlanda. Några som fastnade kan man dock inte beskåda på ARN.
Som bekant är inte årstidens ljusförhållande de bästa alla gånger...

Den 4 månader gamla EC-LYE (Airbus A320), tillhörande Iberia Express, ankommer från Madrid.

EC-LYE, 2014-01-04

OY-JTA (Boeing 737-300), tillhörande Jettime, är desto äldre med sina 27 år. Här ankommer den från Malta.

OY-JTA, 2014-01-04

OY-JTA, 2014-01-04

Denna ATR 72-200, OY-LHB, tillhörande Danish Air Transport ankommer från Bornholm. Kärran har passerat sin 17-årsdag.

Siste men inte minst: 10-åringen AP-BGJ (Boeing 777-200ER) tillhörande Pakistan International Airlines ankommer från Islamabad.

AP-BGJ, 2014-01-04

AP-BGJ, 2014-01-04

Tonniiie

Snyggt! Fattar inte varför de har satt ett stoppförbud på en vägen. Finns ju gott om plats att stanna och knäppa några bilder. Fick själv en väldigt fin bild på min lastbil med min nya Singapore Airlines trailer och en SQ 747a som landade :)

Frippe Fribas

Kanske just för att folk inte skall  stå där längre stunder?
Flyger PIA fortfarande på Oslo eller har de flyttat till CPH?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 januari 2014, 14:25:21 PM
Kanske just för att folk inte skall  stå där längre stunder?
Flyger PIA fortfarande på Oslo eller har de flyttat till CPH?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Enligt deras hemsida flyger de till både Köpenhamn och Oslo. Däremot flyger de inte till någon ort i Sverige. Tydligen är vi inte tillräckligt viktiga enligt deras sätt att se på saken ;)

http://www.piac.com.pk/
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikey

Alltid trevligt med flygplan! ;) När Iberia startar upp att flyga till Arlanda i April så är det bara PIA-kärrorna som vi inte kan se här.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 januari 2014, 20:38:12 PM
Tydligen är vi inte tillräckligt viktiga enligt deras sätt att se på saken ;)

Antagligen finns det inte tillräckligt kundunderlag i Sverige för att det skall löna sig för dem. Däremot har vi till skillnad mot Norrmännen och danskarna 2 iranska flygbolag och 4-5 bolag som flyger Sverige- Irak.

Citat från: Tonnie skrivet 21 januari 2014, 00:42:58 AM
Snyggt! Fattar inte varför de har satt ett stoppförbud på en vägen. Finns ju gott om plats att stanna och knäppa några bilder.

Jag skulle gissa att det är för att vägen är lagd så "högt upp" så exempelvis lastbilar skulle kunna blockera en del av belysningsstolparna innan banan som planen använder sig av när de skall landa. Det är samma sak inne på flygplatserna där planen använder sig utav skyltar och lampor för att komma in på parkeringsplatserna, det är tvärförbjudet att ställa något fordon framför dessa medan det är OK att köra förbi.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikey skrivet 21 januari 2014, 21:14:02 PM

Antagligen finns det inte tillräckligt kundunderlag i Sverige för att det skall löna sig för dem. Däremot har vi till skillnad mot Norrmännen och danskarna 2 iranska flygbolag och 4-5 bolag som flyger Sverige- Irak.

Förlåt mig men...Menar du nu Iran eller Irak? ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 januari 2014, 21:20:39 PM

Båda.

Arlanda - Teheran flyger Iran Air och Iran Aseman Airlines.

Arlanda - Bagdad flyger Iraqi Airways, Arlanda - Erbil flyger Germania, Zagros Jet och Iraqi Airways. Vet inte om man numera flyger på Sulaymaniyah i Irak också...

Fredde

Citat från: Tonnie skrivet 21 januari 2014, 00:42:58 AM
Snyggt! Fattar inte varför de har satt ett stoppförbud på en vägen. Finns ju gott om plats att stanna och knäppa några bilder. Fick själv en väldigt fin bild på min lastbil med min nya Singapore Airlines trailer och en SQ 747a som landade :)

Tackar!

Mikey

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 januari 2014, 21:20:39 PM

Som Fredde skriver ja, vi har två iranska bolag i stället för ett i Norge/Danmark, och minst 4 bolag som flyger till Irak. Norge och Danmark har inte lika många mig veterligen. Utöver de Fredde nämnde går även Air Mediterranee samt Small Planet Arlanda - Irak, om inte de har lagt ner...