Hjälp önskas med att leta Bofors-maskiner

Startat av Mats Karlsson, 05 januari 2014, 19:03:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Åren 1963-72 tillverkade Bofors en 19-tons schaktmaskin med beteckningen BS-19. Tillverkat antal blev 108. Fortfarande finns maskiner kvar i livet som fungerar och används, men många står halvskrotade som reservdelsförråd.

Åren 1969-72 tillverkade Bofors även en 29-tons hydraulgrävmaskin med beteckningen BG-29. Tillverkat antal blev 56. Samma sak gäller här. Fortfarande finns maskiner kvar i livet som fungerar och används, men en del står halvskrotade som reservdelsförråd.

MEN, även om jag har identifierat de flesta maskiner som finns kvar i någon form, så finns det ändå ett antal maskiner jag inte har luskat reda på. Därför tänkte jag utmana alla bussfotografer att hålla ögonen öppna i fall ni ramlar på någon gammal Bofors-maskin. Knäpp då gärna några bilder, kolla om ni hittar något tillverkningsnummer (skylt eller stansat i ramen), notera platsen och skicka mig gärna ett mail om detta eller lägg in i denna tråd. Stort tack på förhand!! Mail till mig: mats.karlsson29(at)gmail.com

Håll gärna ögonen öppna om ni råkar röra er i andra länder såsom, Norge, Finland, Sydkorea och Vietnam!!

Tillverkningsnumren var följande:
BS-19 nr 1-6, 101-129, 201-248, 251-256 och 301-313.
BG-29 nr 1-6 och 101-150.

Bifogar några bilder som visar hur maskinerna ser ut.

Mats Karlsson

Schaktmaskin nr 111 är nu hittad norr om Väranmo.

Fortsätt gärna sökningen!