Ombyggd H43

Startat av Hasse L, 04 januari 2014, 17:01:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


CUY 584 - Volvo B58 / Hägglunds 1971 - SL H43 4574.


Ulf Berlin

Ja,dom framfönstren var stoora och den har(väl)även fått sidorna
omlackerade då det vita går längre ned på sidan än vanligt?/Ulf

Måns Johannesson

Någon som har koll på vilka H43 som byggdes om och hur? De första ombyggnaderna fick ju dörrställning 1-1-1-0, barnvagnsplats samt vanlig målning men behöll i övrigt flygbusstandard (halvturiststolar, hyllor bakom förarplatsen samt i leden). Vagnen på bilden har ju fått vanliga linjestolar samt blivit av med åtminstone hyllorna bakom förarplatsen (och man kan ju misstänka att de även fått stolar i leden?) och är således i praktiken en H44.

/Måns

Lars-Håkan_E

4574 byggdes väl om i Arvika med ny plåt och linjestolar med blå plysch till en astronomisk summa.
Tack o lov fick den inga efterföljare

Ett tag gick ju rykten att man skulle starta ett stort ombyggnadsprogram istf att köpa nytt, även om bussarna var trevliga att köra på lugna linjer var det inget som passade i stressig förortstrafik i mitten på -80 talet, tiden hade runnit ifrån de då knappt 15 år gamla bussarna

Hasse L

Citat från: Måns Johannesson skrivet 04 januari 2014, 19:40:40 PM
Någon som har koll på vilka H43 som byggdes om och hur? De första ombyggnaderna fick ju dörrställning 1-1-1-0, barnvagnsplats samt vanlig målning men behöll i övrigt flygbusstandard (halvturiststolar, hyllor bakom förarplatsen samt i leden). Vagnen på bilden har ju fått vanliga linjestolar samt blivit av med åtminstone hyllorna bakom förarplatsen (och man kan ju misstänka att de även fått stolar i leden?) och är således i praktiken en H44.

/Måns
4600-09 byggdes om på enklare vis: De fick bladdörrar, ny dörr i mitten (med barnvagnsplats innanför antar jag). 4605-06 fick halvturiststolar i stället för bagagehyllorna bakom förarplatsen och linjestolar i bälgen. Dessa båda ska liksom 4574 också ha fått enkelväxlad bakaxel.
Ett frågetecken för 4601 som inte finns kvar i SvOf-skrift nr 3T (1987), varur dessa uppgifter är hämtade. När slopades den?

/H

Peter Rost

4601 slopades mars/april 1987. Men den var om jag minns rätt inte ombyggd(?).

/Peter

Frippe Fribas

När byggdes 45xx serien om till bladdörrar?
Byggdes några 47xx om till bladdörrar?
Jag åkte ofta med 45xx till och från skolan i Täby på 80-talet och minns att det på förstärkningsturerna då och då dök upp fd flygbussar.
De flesta av dessa hade då som ovan nämnts fått dörrställning 1-1-1-0 och blivit av med baggagehyllan bakom förarplatsen.
//Fredrik

Fredrik Klint

En liten skillnad i mittdörrens placering fanns väl? Den sitter snyggast på 4574 medan 46-vagnarna hade den "förskjuten" så det blev lite plåt mellan dörr/fönster på ena sidan och mer plåt på andra sidan. Den var helt enkelt centrerad på 4574 men inte på de andra.

Rätt säker på att det där med bladdörrar på H44 höll på så sent som under 1987. Att det finns någon/några vagnar som fick det efter att Svof gav ut skriften "SL´s bussar 1987". De är således ej upptagna i skriften med anmärkning att de erhållit bladdörrar. Av någon anledning var det bara Täby som gjorde detta, ingen av Råstas H44 fick bladdörrar vad jag vet. Ingen H44 i 45-serien ska heller ha fått det.

Lite kul med såna här upprustningar på äldre vagnar, det förekommer ju än idag med Volvo B9S hos Keolis. Fast de är bara åtta år jämfört med 4574 som var tretton, men det återspeglar väl också att nu för tiden rullar inte bussarna i 18-20 år innan de slopas.

JDS

Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 januari 2014, 00:31:03 AM
En liten skillnad i mittdörrens placering fanns väl? Den sitter snyggast på 4574 medan 46-vagnarna hade den "förskjuten" så det blev lite plåt mellan dörr/fönster på ena sidan och mer plåt på andra sidan. Den var helt enkelt centrerad på 4574 men inte på de andra.

Kan det vara så att dörrbrunnen kom lite väl nära hjulhuset och att man därför av besparingsskäl förenklade konstruktionen lite genom att flytta fram dörren?