Huvudmeny

Summering av 2013

Startat av Marc, 01 januari 2014, 20:46:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Året avslutas av många med en härlig bildkavalkad här på snacket, så jag ska väl bidraga lite till bildflödet jag med!

Förra året avslutades för mig på betydligt sydligare breddgrader, down under som man gärna brukar säga.
Här en av de nyare "Skinny Dogs", en Irizar på Scania som tog mig mellan Brisbane och Sydney.

Skuttar man över sundet till Nya Zeeland (3,5 timme i flyg) så finner man här en av motsvarigheterna till Swebus, Intercity.
En av deras mindre vagnar avsedd för vägarna runt Coromandel!

En januaribild ute från en gnistrande kall skärgård, Björkviks brygga är platsen.

Februari är som alltid sportlovstider och många körningar till fjällen.
Här en anhalt vid Högfjällshotellet, där Stockholmsbussen (d.v.s. jag) blir omkörd av Göteborgarna.

Sedan hamnade jag i Jämtland mitt i rykande snöoväder med avstängd E14 bortom Åre, men på småvägarna norrut kunde man ändå sega sig fram!

Mars hamnade jag i Norge som vanligt, här på kolonnkjørning från Nordkapp ner mot Honningsvåg.

April och den långa vintern börja gå mot sitt slut, snön smälter även uppe i Sälen!

En dag i maj kunde man få uppleva en variation av färger i Uppsala.

Sedan kom sommaren, inledde juni med en tur ner till Bornholm. En ö med typiskt Ö-syndrom, få kilometer och gamla väl underhållna fordon.
Här en utflyktbuss från Polenbåten Jantar.

Sedan gick resan som vanligt norrut mot NordNorge i några veckor. Här ett strandhugg i Henningsvær på Lofoten.

Juli och en snabb sväng förbi Karlstad och dess nya vagnpark.

Augusti och sommaren närmar sig sitt slut, en Medeltidsvecka på Gotland som traditionen sig bör. Någon dag "off-live" smög kameran sig med till den soliga stationen.

September och Saltsjöbanan behagade strula, bussarna räckte inte till utan hjälp fick påkallas från när och fjärran!

Oktober och en snabbis ner till Frankrikes mitt, Creuseområdet. I Bourges sprang jag på denna stadsbuss!

November och höstsol är en vacker kombination, här blev det en tur ut till Öregrund!

Året 2013 avslutades med en snabb helgtur över till London och en titt på de nya fordonen.

Gott Nytt 2014!

Johnny E

Tack för ett trevligt bildsvep! Lite mer snö i Nordkap än när jag var där ser jag  ;)
/Johnny E - f d turistbussförare på Axelssons Turisttrafik i Västerås

Bussmicke

Tack, trevligt att se

Citat från: Marc skrivet 01 januari 2014, 20:46:05 PM
Oktober och en snabbis ner till Frankrikes mitt, Creuseområdet. I Bourges sprang jag på denna stadsbuss!

voine voine, det var det fulaste i bussväg eller vad det är jag sett genom åren.
Stackars grodätare som måste åka omkring i dessa husvagnar..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kurra-Gurra

Haha, ja den där franska bussen var tragisk som s***n! Borismastern är dock fin med sin snea svarta front, det ser liksom ut som om den blinkar med ena ögat!  :D

Frippe Fribas

Trevliga bilder som vanligt!
Det är onekligen en viss kontrast att se dina vinterbilder nu med tanke på hur det sett ut hittills här i Stockholmstrakten denna vinter...
Alltid trevligt att se dina bilder från utflykterna också, jag försöker kika förbi din blogg då och då för att se vad du har för dig, men det är som sagt trevligt att se resumén här på BS.
Den där franska skapelsen såg onekligen lustig ut, jag har via Agglobus' (huvudmannen?) hemsida lyckats klura ut att det skall finnas sex sådana här skapelser i trafik i Bourges, men inte vem som byggt dem.
Tydligen är det ett dotterbolag till RATP som sköter busstrafiken i Bourges med omnjed.
//Fredrik

Marc

Tackar tackar!
Bloggen har tyvärr fått lida för allt mindre tid, men ska se om Instagram är något användbart istället.
Ja detta franska ägg blir inte heller jag helt klok på. Omloppen krävde 4 bussar, så 6 verkar rimligt.
Gruau tillverkar specialfordon, men kan inte hitta just denna sak på deras hemsida. Åkte en liten tur med just denna buss, el-driven men ingen högpoängare. Skramlar och liknar många andra småbussar typ Kusenitz.

Greyhound Australia har f.ö. lagt en stororder på Irizar med Volvos drivlina, måste erkänna att deras bussar är diggabla. Fordon med en ålder på 16-18år går fortsatt på långlinjer över 30-32 timmar. Hur många mil kan en sådan ha rullat?

danneh

Jag måste vara den enda som tyckte den franska lilla bussen va rätt häftig? Perfekt för små linjer

Cero

Den är kanske inte vacker den franska, men den sticker ju ut. Kul att någon vågar något som inte följer mainstream. Alla behöver ju inte köra folkabussar.

Australiensiska Irizaren är verkligen häftig. Ser ut som ett riktigt långresejärn.