Huvudmeny

DEB's årskrönika 2013

Startat av DEB, 01 januari 2014, 16:16:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DEB

2013 års bussfotande präglades för min del av att jag började lämna SL-träsket för att bredda mitt fotande till andra delar av Sverige. Trots det domineras bildsvepet av de SL-röda motiven. Nåväl, här kommer en summering av mitt år. :)



I januari hamnar vi i ett vintergnistrande Färingsö, närmare bestämt vid Hilleshög. Arriva 7158 vågade sig ut i den 20 minusgradiga kylan.



I slutet av februari var det betydligt behagligare väder när Nobina 5524 rullade genom Älta.



Sista mars, påskdagen, tillbringades i Mora där en av söndagens få morgonturer förevigades. Nobina 6491 lämnar busstationen mot Orsa.



Keolis 4439 i ett regnigt Gustavsberg.



För variationens skull får maj månadsbild visa något annat än SL-rött, nämligen SL-blått. ;) Keolis 5378 vid Gamla stan.



I ett sommargrönskande Torö glider Keolis 4441 genom landskapet i mitten av juni.



I juli gjorde jag ett besök i Vänersborg där bland annat denna gynnare hamnade på bild.



I augusti blev det ett nytt dalabesök, den här gången i Borlänge.



I september blev den utomstockholmliga vistelsen till Nyköping.



I oktober börjar den mörka årstiden på riktigt, vilket denna bild från Karlstad får illustrera.



I november var det ovanligt låg fotoaktivitet, och det här är faktiskt den enda bilden jag tog den månaden.



December blev en förlängning av november då snön lyste med sin frånvaro mer eller mindre hela månaden. På bild syns i alla fall alls våran favoritbuss MaxCi vid Stockholms central.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Niklas Bygdestam

Citat från: DEB skrivet 01 januari 2014, 16:16:47 PM




I juli gjorde jag ett besök i Vänersborg där bland annat denna gynnare hamnade på bild.



Jag trodde knappt att den här modellen fanns kvar längre.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

DEB

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 januari 2014, 17:01:04 PM

Jag trodde knappt att den här modellen fanns kvar längre.

Just Vänersborgs bussar av denna modell avryttades för några månader sedan. Sen tror jag att Veolia i Boden ska ha kvar såna här vagnar om de inte har tagits ur trafik nyligen.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Niklas Bygdestam

Ni får rätta mig om jag har fel, men visst är samtliga bussar av den modellen tillverkade i Finland? Inte Polen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 januari 2014, 02:28:33 AM
Ni får rätta mig om jag har fel, men visst är samtliga bussar av den modellen tillverkade i Finland? Inte Polen?

Ja, det är Carrus som tillverkat dem före det att  Volvo började sälja bussar utan att ange vem som var karosstillverkare.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2014, 09:29:53 AM
Ja, det är Carrus som tillverkat dem före det att  Volvo började sälja bussar utan att ange vem som var karosstillverkare.

Så när Volvo började sälja Carrus utan att ange karosstillverkade lades tillverkningen av den här karossen ned? Och vad jag förstår har inte en enda buss av det här utseendet tillverkats någon annanstans än i Finland?

Jag kan inte låta bli att tycka att dessa har ett lite tyskt utseende. Misstänker att Carrus med dessa ville ha en modell som kanske föll bland annat tyskarna i smaken?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 januari 2014, 15:41:22 PM
Så när Volvo började sälja Carrus utan att ange karosstillverkade lades tillverkningen av den här karossen ned? Och vad jag förstår har inte en enda buss av det här utseendet tillverkats någon annanstans än i Finland?

Jag kan inte låta bli att tycka att dessa har ett lite tyskt utseende. Misstänker att Carrus med dessa ville ha en modell som kanske föll bland annat tyskarna i smaken?

Jag tror att den här karossen Carrus City lades ned ett par år innan Volvo började sälja bussar som 8500 och 8700 utan att ange var karossen tillverkats.

Lågentrébussar (City L) var ingen stor marknad i Tyskland på 1990-talet så det verkar långsökt att Carrus sneglade på den marknaden. Möjligen för låggolvsvarianten (City U)  med snarlik exteriör i så fall men det var en ganska liten produkt för att kunna matcha låggolvsbussar från de tyska tillverkarna.

Bussfanatikern

Carrus City och City L fanns ju också som Scania vill jag minnas.

yngrot

Trevliga bilder och när jag ser bild 1 fryser jag när jag ser den frysta spegeln  . Den sista bilden är väl den bästa iaf  eller hur ??   ;) ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2014, 09:29:53 AM
Ja, det är Carrus som tillverkat dem före det att  Volvo började sälja bussar utan att ange vem som var karosstillverkare.



Dessa byggdes av Wiima fabriken ..   vi hade ju 2 st i Borås  ..  Men visst finns väl den kvar ännu  från Kiitikoori ( flelstavat?)  eller har de lagt ner den ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina