Ojämställt på Svenska Bussmarknaden

Startat av Jo, 31 december 2013, 09:27:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Om det fortsätter så här kommer vi bara att få se MANliga bussar på de svenska gatorna om några år.

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=108278&ssoid=168579

Mats Karlsson

Det vänder snart. Allt eftersom busstillverkarna tar fram lämpliga modeller till bra pris så blir det förändringar i statistiken. MAN har inte nått sina framgångar i Sverige pga kvalitet, utan just pga lågt pris i kombination med att man har tagit fram modeller på kunders önskemål som Scania och Volvo inte ännu har tillgängliga. Kanske blir det Scania som toppar listan 2014?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 31 december 2013, 11:18:24 AM
Hoppas verkligen det, inklö. Volvo

Någon marknadsledande ställning för Volvo blir det inte så tidigt som 2014. Bussdivisionen går fortfarande med förlust och man kämpar idag med hel del kvalitetsproblem med 8900, som enligt kunderna inte uppnått någon direkt bättre kvalitet trots flytten av tillverkning från Säffle till Polen. Många mångåriga trogna Volvokunder i Sverige och Finland har dessutom börjat köpa VDL och Mercedes pga missnöje. Visst kan Volvo göra ett uppsving om de verkligen satsar, men då lär en tidsperiod på 4-5 år vara det mest optimistiska laget.

Men det vore ju trist om Volvo fick ett tillbakasving på samma vis som MAN, dvs enbart pga lågt pris, och inte kvaliteten på produkterna. Angående att satsa på modeller som kunderna vill ha får ju Volvo nu det lite svårare att leverera till SL-trafiken nu när B9S är historia, och man nu måste försöka få fram en ny ledvagn som passar SL-operatörernas "B9S-önskemål".

Björn Ax

Ja det är synd att lågt pris ska vara allt som betyder nåt. Men så är det nu när all ekonomi blir sämre och sämre.

Då köper man det billigaste och hoppas det håller och är någorlunda kvalité på det.

Skulle nog jag med göra om jag hade ett åkeri. Allt för att kunna hålla sig flytande.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Cero

Citat från: Björn Ax skrivet 31 december 2013, 13:15:22 PM
Ja det är synd att lågt pris ska vara allt som betyder nåt. Men så är det nu när all ekonomi blir sämre och sämre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tyvärr blir ju detta ett moment 22 eftersom kortsiktighet tenderar att skapa en sämre ekonomi och då är man inne i den dåliga spiralen. När alla, offentlig verksamhet, näringslivet och privatpersoner, tänker ekonomiskt kortsiktigt och bara fokuserar på lågt pris i närtid går ekonomin sämre för alla. Den trenden behöver vändas på många områden, men den som blir först tenderar att åka ut eftersom det krävs långsiktighet av alla aktörer för att uppnå en bättre ekonomi totalt sett.

Jo

Citat från: Mats Karlsson skrivet 31 december 2013, 11:02:23 AM
Det vänder snart. Allt eftersom busstillverkarna tar fram lämpliga modeller till bra pris så blir det förändringar i statistiken. MAN har inte nått sina framgångar i Sverige pga kvalitet, utan just pga lågt pris i kombination med att man har tagit fram modeller på kunders önskemål som Scania och Volvo inte ännu har tillgängliga. Kanske blir det Scania som toppar listan 2014?

Jag är nog tveksam till att Scania skulle få ett bra år 2014.  Med tanke på storleveranser till Kelios är väl det mest troliga att MAN dominerar även 2014 och kanske att man lyckas kapa åt sig ännu större andel än 2013 års ca 40% marknadsandel.  Kollar man på trafikstarter så är det väl förutom Stockholms innerstad relativt många trafikområde för regionbuss Västtrafik där de stora vinnarna varit Nettbuss och Nobina samt BIV på ett fåtal ställe. Bergkvara har nytt avtal i Blekinge med nyanskaffningar av bussar dessutom.

Innan är det ju främst på gasbussidan MAN-dominerat men nu väljer Kelios MAN även som dieselbuss. Även som hybrid där Volvo väl tidigare varit den som levererat mest väljer man nu MAN.


Walter

Det blir ju en del trafikstarter 2014 med landsbygdstrafik där väl Volvo och Scania har större förutsättningar än t.ex MAN. Skaraborg och Värmland tänker jag främst på.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Tyvärr har även Scania haft bekymmer med sina produkter. Ett företag jag inte tänker nämna namnet på har enligt uppgift lagt ut rejält stora summor på flera av sina Scaniabussar. En individ ska ha kostat uppåt en miljon kr i reparationer på de 3-4 första åren. Andra jämngamla individer har klarat sig med "bara" 500-750 000 kr under samma tid.
Detta är riktigt tråkigt, för detta vinner man inga nya kunder på. Eller ens behåller sina nuvarande.
Möjligtvis kan man fortsätta sälja till de allra största företagen, men även de vill ju ha lite driftekonomi genom åren och inte bara lågt inköpspris.