Sista folkabussen rullar ut

Startat av Fredde, 30 december 2013, 23:03:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

I USA är den sinnebilden för nomadiserande hippies och för surfare på väg till stranden med sina brädor. Och Scooby Doos gäng. Nu har den sista Kombinationsfahrzeug Typ 2 – på svenska folkabussen – rullat ut från ett löpande band i Brasilien.

http://www.dn.se/ekonomi/sista-folkabussen-rullar-ut/

Bilder: http://concettomotors.blogspot.se/2013/08/volkswagen-lanca-kombi-last-edition-uma.html

Stefan Lindberg

Scooby Doo's gäng kör inte folkabuss, har för mig att det är en Ford Econline

HJP

Citat från: Fredde skrivet 30 december 2013, 23:03:36 PM
I USA är den sinnebilden för nomadiserande hippies och för surfare på väg till stranden med sina brädor. Och Scooby Doos gäng. Nu har den sista Kombinationsfahrzeug Typ 2 – på svenska folkabussen – rullat ut från ett löpande band i Brasilien.

http://www.dn.se/ekonomi/sista-folkabussen-rullar-ut/

Bilder: http://concettomotors.blogspot.se/2013/08/volkswagen-lanca-kombi-last-edition-uma.html
Jag kände inte alls till att VW T2, fortfarande tillverkades i Brasilien. Nu undrar jag vad det är för svart "kylare" på fronten? Se andra länken!

HJP

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 01 januari 2014, 14:21:18 PM
Scooby Doo's gäng kör inte folkabuss, har för mig att det är en Ford Econline

Ford Econline var i alla fall i USA lika mycket "hippiecontainer" som Folkabussen. Här i Europa var det nog däremot bara Folkabussen som fick den rollen då Ford Econline är extremt ovanliga här.

Scooby Doos bil är helt klart målad som en "hippicontainer". Men bilen är varken en Ford Econline eller en Folkabuss. Vet inte om någon bil alls står som tydlig förebild, eller om de mest bara avbildat en skåpbil mer allmänt.

Artiklarna har faktiskt inte heller helt rätt när det gäller de här Folkabussarna som nyligen slutat tillverkas i Brasilien. Den modell som slutade tillverkas i Brasilien var generation 2. Den riktiga "hippiecontainern" var generation 1. Denna påminner visserligen till en del om generation 2, men en hel del skiljer sig också :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

groenis

HJP
Den svarta kylarmaskeringen döljer kylaren då har monterat vattenkylda dieselmotorer från början
sedan monterades det en motortyp på 1800cc som går på etanol .

/Lennart

HJP

Citat från: groenis skrivet 01 januari 2014, 15:49:01 PM
HJP
Den svarta kylarmaskeringen döljer kylaren då har monterat vattenkylda dieselmotorer från början
sedan monterades det en motortyp på 1800cc som går på etanol .

/Lennart
Intressant!
Den klassiska luftkylda VW-motorn, är alltså ersatt av en vattenkyld dieselmotor på denna modell.

HJP

groenis

Denna förändring kom med golf dieseln, här i Europa så skedde det med T3/T2,5.
Ett tag körde man parallellt med dieseln och den luftkylda pannkakan innan man bytte pannkakan
till den lite effektivare 1800cc motorn i golf familjen fanns även 1600cc att välja på.

Man pratar om att kanske ge fabriken dispens att fortsätta tillverkningen i Brasilien men som det
ser ut nu så är det produktionstopp på bussen,möjligen kan detta lösas att pressverktygen till
någon annan modell om de finns kvar kan ersätta "bulli".

/Lennart

HJP

Citat från: groenis skrivet 02 januari 2014, 03:32:55 AM
Denna förändring kom med golf dieseln, här i Europa så skedde det med T3/T2,5.
Ett tag körde man parallellt med dieseln och den luftkylda pannkakan innan man bytte pannkakan
till den lite effektivare 1800cc motorn i golf familjen fanns även 1600cc att välja på.

Man pratar om att kanske ge fabriken dispens att fortsätta tillverkningen i Brasilien men som det
ser ut nu så är det produktionstopp på bussen,möjligen kan detta lösas att pressverktygen till
någon annan modell om de finns kvar kan ersätta "bulli".

/Lennart
Tack!
Mina VW-kunskaper har aldrig varit bra, men nu vet jag något mer  :)

HJP