Avyttring B9S från SL-trafiken

Startat av Fredde, 22 december 2013, 22:05:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Nu är det dax för avyttring av ett gäng B9S från SL-trafiken.

Individerna är närmare bestämt Keolis 6316-6321, som nu senast har rullat i Nacka/Värmdö-trafiken.
De står avrustade från Access, Buss-PC etc i Björknäs och väntar på transport till Säffle, som kommer ske 26/12.

Är detta de första B9S från SL-trafiken som avyttras? (frånsett individer som varit med om olyckor etc)

Bussmicke

Slut på leasingavtal? Har för mig att jag läst nå´t om det här i höstas.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

P.Ek

Antar att även 6322-6327 är på väg bort från Nacka-Värmdö, dock rullade 6326 idag på linje 425.

Ja, detta borde vara de första B9S från SL-trafiken som avyttras, sorgligt nog :(

En annan observation från idag var Keolis 5709 vid Liljeholmen i trafik på linje 133.


//P.Ek

Måns Johannesson

Citat från: P.Ek skrivet 23 december 2013, 00:19:14 AM
En annan observation från idag var Keolis 5709 vid Liljeholmen i trafik på linje 133.


//P.Ek

Jag har även sett 5707 och 5708 verkar ha flyttats till Nyboda, har sett dem på 133 och 147 sedan tidtabellsskiftet.

/Måns

Camilla

Trevligt att det försvinner några B9S fån Värmdö

Ted Selander

Volvo boggi 5706-10 är alla flyttade till Nyboda per den 17/12.
B9S 6311-21 är tagna ur trafik (åter leasinggivaren för flertalet).
B9S 6322-23 är flyttade till Nynäshamn.
De gamla normalbussarna 4874 och 4876 har gått till Busmarket.

Carl Eric

Höll på att utropa "ÄNTLIGEN!" innan jag insåg att det inte rörde sig om de hopplöst obekväma bussarna 6320-6327. Kunde man inte avvaktat med 6316-6319, trots att de är 3 månader äldre?!?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer

mycket glädjande att 63 vagnarna försvinner!! maken till obekväm förarstol får man leta efter

virtual1

Skönt att de äntligen försvinner, då de var nya kändes de exklusiva, men två år senare kändes de bara bullriga och klumpiga. Kommer inte sakna dem.

P.Ek

Citat från: Ted S skrivet 23 december 2013, 10:08:53 AM
Volvo boggi 5706-10 är alla flyttade till Nyboda per den 17/12.
B9S 6311-21 är tagna ur trafik (åter leasinggivaren för flertalet).
B9S 6322-23 är flyttade till Nynäshamn.
De gamla normalbussarna 4874 och 4876 har gått till Busmarket.

Varför flytta förortsbussar ut till Nynäshamn (6322-23, men tänker även på 5770-71) samtidigt som man flyttar regionalutrustade bussar till Nyboda (5706-10)? Har det med sittplatskrav och längdbegränsningar att göra?

Ersa

Varför tas dessa ur trafik? Kan de inte rulla fram till sin 16-årsdag?

Jo

Citat från: Ersa skrivet 23 december 2013, 13:58:16 PM
Varför tas dessa ur trafik? Kan de inte rulla fram till sin 16-årsdag?

Säljas och flyttas till Norrtälje kanske?

Ersa

Citat från: Jo skrivet 23 december 2013, 14:46:26 PM
Säljas och flyttas till Norrtälje kanske?

Intressant experiment i så fall. Det går nog precis lika bra som när Busslink körde 6305-6310 i området när de var nya... ;)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 23 december 2013, 13:58:16 PM
Varför tas dessa ur trafik? Kan de inte rulla fram till sin 16-årsdag?

Antar att dessa är leasade gm SL Finans och att detta avtal nu löpt ut, Keolis har nog ingen anledning att förnya avtalet eftersom det finns andra användbara fordon.

Keolis o Nobina arbetar ju på två olika sätt med sina leasingavtal.

Frippe Fribas

Nja, det är åtminstone i fallet med 63xx-serien fråga om bussar som är leasade genom banker och där leasingavtalen löper ut vid årsskiftet.
Keolis passar då på att avyttra bussarna för att kunna ersätta dem med gasbussar som SL kräver/önskar i E19-avtalen.
De bussar som leasas av SL måste i de flesta fall rulla hela avtalstiden ut och kommer således knappast att ersättas.
Näst på tur att avvecklas står om jag minns rätt 6322-31 samt merparten av 38xx-serien som kommer att återlämnas till respektive leasinggivare under 2014.
Ersättare blir så gott som uteslutande gasbussar från MAN.
//Fredrik