CF rycker in

Startat av Gunnar D, 21 december 2013, 08:48:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Stortjall på T-banan i söderort 18 dec 1969 och bl.a. CF får ersätta. Här SL 0181 i Farsta.

Mvh Gunnar

HB

Härligt tidsdokument. Har föraren har kommit åt helljuset i stressen av alla kunder?

Bussmicke

Otroligt vilka bilder Gunnar sitter på.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HJP

Citat från: Bussmicke skrivet 21 december 2013, 10:46:23 AM
Otroligt vilka bilder Gunnar sitter på.
Javisst! Och....

Citat från: HB skrivet 21 december 2013, 09:47:32 AM
Har föraren har kommit åt helljuset i stressen av alla kunder?
....föraren ville väl lysa upp tillvaron lite, vid årets mörkaste tid  ;)

HJP

Mats Karlsson

Citat från: HB skrivet 21 december 2013, 09:47:32 AM
Härligt tidsdokument. Har föraren har kommit åt helljuset i stressen av alla kunder?
Det är kanske det asymmetriska halvljuset som "bländar" fotografen?!

Railmaster

Är nog helljuset eftersom i princip samtliga strålkastare på vagnen lyser!
Vad är det för fäste eller liknande som sitter på fronten under 1:an i linjenumret?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Railmaster skrivet 30 december 2013, 21:01:33 PM
Är nog helljuset eftersom i princip samtliga strålkastare på vagnen lyser!
Vad är det för fäste eller liknande som sitter på fronten under 1:an i linjenumret?

CF hade halvljus på alla fyra strålkastarna från början. Sedan ändrades lagen så på en buss fick finnas max tre strålkastare tända på hallvljus, på vanliga bilar endast två. Den ändring som gjordes på CF-vagnar i SJ/SL-trafik runt Stockholm var att man kopplade bort halvljuset på inre vänstra strålkastaren (framför föraren). Jag vill minnas att man helt enkelt tog bort extrastrålkastarna/dimljusen.

Tillägg: Jag vill minnas att lagen om halvljus kom i slutet av 60-talet.

M v h
Ingwar

Railmaster

Där ser man! Lagen om obligatoriskt halvljus/varselljus infördes 1977, när direktiven om antalet inkopplade strålkastare vid halvljus kom vet jag icke!

JDS

Citat från: Railmaster skrivet 30 december 2013, 22:59:59 PM
Där ser man! Lagen om obligatoriskt halvljus/varselljus infördes 1977, när direktiven om antalet inkopplade strålkastare vid halvljus kom vet jag icke!

Kan ha varit 1984 då man reviderade diverse belysningsbestämmelser.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 31 december 2013, 00:14:33 AM
Kan ha varit 1984 då man reviderade diverse belysningsbestämmelser.

1984 stämmer nog mycket bra. Då infördes vad jag förstått lagen om två enbart två starka ljuspunkter tända samtidigt.
Dagtid: Två varselljus på 21W eller två dimstrålkastare på max 55W vardera eller två halvljus på max 55W vardera. Ingen kombination av dessa var tillåtna från och med 1984.
Kvällstid: Obligatoriskt halvljus.
Så alla de som ogillar "nymodigheten" att det är några hundralappar i böter på att ha dimstrålkastare och halvljus tända samtidigt, kan meddelas att denna lag nu fyller 30 år.

Men vad jag har läst fick bussar av 1983 års modell och äldre behålla det gamla undantaget att ha två tända halvljuslampor på höger sida (för att kunna se resenärer vid hållplatserna bättre), samt ett på vänster sida.
Detta undantag finns tydligen kvar än idag (tips till SSS och SvOF), men kräver givetvis att bussen är bussregistrerad, och inte omtypad till tung lastbil.

groenis

På en del bussar så var det en separat knapp med texten "förstärkningsljs".

/Lennart