SL-Buss Vs Klara-tunneln rond två...

Startat av Kvarne, 16 december 2013, 03:25:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

J0han

Aktuell buss ska vara 7036


Sent from my iPhone using Tapatalk


Robert Brink

Citat från: Daniel S skrivet 16 december 2013, 07:09:48 AM
Pinsamt! :-X

Instämmer, men tror nog att det är dags för Keolis att gå ut med lite tydligare varningar om den här tunneln på garagen! Det här var nog en tomkörning från Gullmars till Frihamnen som föraren utförde. Bussen står i filen mot Nybroplan och det verkar logiskt.
Misstänker att det tyvärr är nya förare hos City som missar denna tunnel? Brist i utbildningen? Har börjat rätt många i City som kommer från bla Norrort.
Sen måste det komma upp bättre varning för låg höjd tidigare, jag har som sagt jobbat i huset under några år, och det är ett fordon i veckan som kör fast. Och det kan inte vara ok... ???

//R

Taunusch

Citat från: Robert Brink skrivet 16 december 2013, 08:54:45 AM
Sen måste det komma upp bättre varning för låg höjd tidigare, jag har som sagt jobbat i huset under några år, och det är ett fordon i veckan som kör fast. Och det kan inte vara ok... ???

//R

Finns det inte plats att sätta upp en bondfångare en bit innan tunnelmynningen så den som missar höjden inte hinner åka in alls i tunneln....

Innan man åkte ned under järnvägsbron intill Nyköpings lasarett och Nyköpings järnvägsstation fanns åtminstone förr en bondfångare med färgglada plastbitar som hängde ned, kändes väldigt effektivt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Taunusch skrivet 16 december 2013, 11:17:45 AM
Finns det inte plats att sätta upp en bondfångare en bit innan tunnelmynningen så den som missar höjden inte hinner åka in alls i tunneln....

Innan man åkte ned under järnvägsbron intill Nyköpings lasarett och Nyköpings järnvägsstation fanns åtminstone förr en bondfångare med färgglada plastbitar som hängde ned, kändes väldigt effektivt.

Det finns det, först en med plaströr som hänger ned och sedan en kraftig metallbåge i mynningen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Robert Brink skrivet 16 december 2013, 08:54:45 AM
Instämmer, men tror nog att det är dags för Keolis att gå ut med lite tydligare varningar om den här tunneln på garagen! Det här var nog en tomkörning från Gullmars till Frihamnen som föraren utförde. Bussen står i filen mot Nybroplan och det verkar logiskt.
Misstänker att det tyvärr är nya förare hos City som missar denna tunnel? Brist i utbildningen? Har börjat rätt många i City som kommer från bla Norrort.
Sen måste det komma upp bättre varning för låg höjd tidigare, jag har som sagt jobbat i huset under några år, och det är ett fordon i veckan som kör fast. Och det kan inte vara ok... ???

//R

På -80 talet var det ytterst ovanligt att någon buss fastnade, och då hade vi två busstyper, en som gick att köra genom tunneln och en som inte gick.

Jag har kört 100 tals gånger genom tunneln med CR 111:a men aldrig nånsin försökt med CR 112 och detsamma gällde nog de flesta kollegor, antingen kör man ALDRIG genom tunneln vilket jag antar är Keolis officiella ståndpunkt och då borde det aldrig nånsin uppstå olyckor.

CW66

Det borde vara en klar grund i en bussförares utbildning, och framförallt framförande av bussen att uppmärksamma skyltar om begränsad höjd.
Dom finns där - och borde inte missas.

Man kan aldrig skylla på eller föra över skulden på tunnelns säkerhetssystem som någon tyckte skulle vara bättre - föraren har ansvaret - helt och hållet!

Björn Ax

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 16 december 2013, 12:26:12 PM
Man kan aldrig skylla på eller föra över skulden på tunnelns säkerhetssystem som någon tyckte skulle vara bättre - föraren har ansvaret - helt och hållet!

Självklart kan man aldrig skylla på någon annan när detta händer men eftersom det verkar hända lite då och då så borde man titta på andra lösningar för att undvika att detta händer.

Har för mig att förra gången gick det loss på 70 miljoner om man räknar ihop alla möjliga förluster och för dom pengarna kan man nog hitta på något smart system så man slipper dessa problem.

Taunusch

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 16 december 2013, 12:26:12 PM
Man kan aldrig skylla på eller föra över skulden på tunnelns säkerhetssystem som någon tyckte skulle vara bättre - föraren har ansvaret - helt och hållet!

Ansvarsfrågan är inget att orda om.

Däremot har många av oss kommit till insikten att människan inte är ofelbar. Även den som alltid gör rätt och riktigt och aldrig felar. Kan man lindra verkan av att människa handlar fel känns det självklart att göra det.

Det finns till exempel en anledning till att moderna fordon är utrustade med krockkuddar: människan är inte ofelbar.