Huvudmeny

Exit Douglas DC-10

Startat av Björn Forslund, 14 december 2013, 19:45:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Efter typen gjort snart 44 år i tjänst kommer den sista DC-10:an snart att tas ur trafik av Biman Bangladesh som är de sista som flyger med passagerare. Det finns även fraktplan som flyger vidare.
DC 10 byggdes mellan 1970 till 1989.
Vi saluterar ett snyggt och lyckat flygplan!

Ersa

En verklig klassiker! Flyger konkurrenten Lockheed TriStar ännu?

Mikey

Sista kärran togs ur ordinarie trafik för bara någon vecka sedan och står som reserv i Bangladesh nu. När planet slutligen pensioneras skall det flygas från Bangladesh till USA där flygbolaget donerar den till ett museum. På vägen har de lovat att stanna till i Birmingham (England) och anordna en timme långa rundflygningar åt entusiaster innan planet slutligen gör sin sista resa.

Mer info på deras hemsida här! :)

Ersa, TriStar flygs bara av Royal Air Force UK som tankningsflygplan. Dessa har dykt upp ett par gånger på Arlanda under året, men skall även de pensioneras väldigt, väldigt snart.

Extra kuriosa: Den uppdaterade modellen, MD-11 som byggdes fram till år 2000 kommer att göra sin sista passagerarflygning redan under nästa år, då KLM (den enda kvarvarande operatören) pensionerar sina sista exemplar...

Björn Forslund

När flög den sista TriStar i passagerartrafik?

Bussmupp

Det var inte så länge sedan. Thai Sky flög väl med L-1011 under 2000-talet. Tror de slutade 2004, men kan ha fel.

Ingwar Åfeldt

Jag flög många gånger med DC-10 över Atlanten så länge SAS hade dem. Gillade dem bättre än någon av efterföljarna. Nedan en bild av Dag Viking från Kastrup 1981 i väntan på den första gången till Chicago.



Efter DC-10 kom Boeing 767 och den var okay men sedan kom Airbus (kommer inte ihåg modellbeteckningen) och den var komfortmässigt en katastrof.


M v h
Ingwar

Bussmupp

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 december 2013, 23:54:49 PM
Efter DC-10 kom Boeing 767 och den var okay men sedan kom Airbus (kommer inte ihåg modellbeteckningen) och den var komfortmässigt en katastrof.

Ja, från ARN är det för det mesta A330 och från CPH är det A340 om de inte har ändrat något nyligen.