L688

Startat av Mr H, 14 december 2013, 09:53:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Någon som har kläm på vad det här är för vagn och vad den råkat ut för? Bakvagnen var illa bränd och intryckt. Stog faktiskt på allmänningen utanför SJ bussgarage i Helsingborg någon gång 1969-71, tyvärr så har jag inget mer precis datum. Inv.nr tycker jag ser ut att sluta på 31.
På bron i bakgrunden går Plantagevägen.

Mr H

Mats Karlsson

BengaB40

Hej! En sådan här bild väcker känslor: Nostalgi blandat med vemod! En buss i normalt sett verksam ålder, stående som ett sönderslaget vrak! Tillhörande den stora serien Volvo B635 för SJ med SKV-karosser som jag själv upplevde mellan 1960-65, förstod redan då att de var bland de sista i den klassiska landsvägsbussens epok med dörr bakom framaxeln! Enkla i utförandet och i mitt tycke som passagerare, starka,snabba, bekväma och distinkta i trafiken! Fint att 2828 och någon 35.. finns bevarade!  Hälsn. BengaB40

Mr H

Citat från: BengaB40 skrivet 14 december 2013, 16:47:05 PM
Hej! En sådan här bild väcker känslor: Nostalgi blandat med vemod! En buss i normalt sett verksam ålder, stående som ett sönderslaget vrak! Tillhörande den stora serien Volvo B635 för SJ med SKV-karosser som jag själv upplevde mellan 1960-65, förstod redan då att de var bland de sista i den klassiska landsvägsbussens epok med dörr bakom framaxeln! Enkla i utförandet och i mitt tycke som passagerare, starka,snabba, bekväma och distinkta i trafiken! Fint att 2828 och någon 35.. finns bevarade!  Hälsn. BengaB40

Hm det kanske var okänsligt att lägga ut den men jag har alltid undrat vad den råkade ut för!
Det var ännu tristare att se den i verkligheten som vrak utslängd från bussgaraget på närmaste grönplätt, helt bortom varje spår av omsorg och omtanke!

Mr H

Björn Forslund

Tråkigt att se då den bussen borde haft en del år kvar i trafik vid den tiden. När slopades de sista B635/ SKV från SJ?
Man kan väl förmoda att den avbildade vagnen har skadats, kanske i en garagebrand, därefter plockats på användbara delar och sedan vandaliserats genom stenkastning.

Mats Karlsson

Väldigt många B635:or slopades/såldes under senare delen av 1970-talet. Några enstaka gick nog kvar till åren omkring 1980.

Uffe E

3531 slopad 9/5-72.                            Mvh, UE.

Mr H

Citat från: Uffe E skrivet 15 december 2013, 00:28:28 AM
3531 slopad 9/5-72.                            Mvh, UE.

Tack för det! Stämmer nog bra med då att bilden är tagen i juli 1972 (som jag anade).

Mr H

Bjonne

På Gotland gick väl någon eller kanske några över till TPC P18. Har för mig att man åkte en sån ibland ut till Tofta Skjutfält men en gammal klasskompis som chaffis. En buss hamnade väl i Sproge..., finns kanske kvar där!

Björn Forslund

Citat från: Bjonne skrivet 23 december 2013, 22:20:27 PM
På Gotland gick väl någon eller kanske några över till TPC P18. Har för mig att man åkte en sån ibland ut till Tofta Skjutfält men en gammal klasskompis som chaffis. En buss hamnade väl i Sproge..., finns kanske kvar där!

Skulle tro att många av de B635 som överlevt har gått via försvaret. Ett lager påblaskad grågrön färg över det orange och bussen var inmönstrad.