Snart historia i Borås - och lite till [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 13 december 2013, 00:31:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Här kommer en serie bilder på främst sådant som snart är historia i Borås, d v s att linje 200 går via Södra torget m m samt den omtalade linje 700. Några "vanliga" bilder blev det också. Alla utom de båda sista är tagna den 25 november.

Nettbuss 70767 på Södra torget.

Samma buss på Åsbogatan och den möter här BL 082.

Nettbuss 70762 på Åsbogatan.

Veolia 2264 svänger från Bryggaregatan in på Fabriksgatan.

BL 164 på en insatstur på linje 6 från Kunskapsskolan/Regementet på Sven Eriksonsgatan. Även följande bilder är tagna där.

Veolia 2264

Nettbuss 70764 och Veolia 0217.

Nettbuss 70385

Nettbuss 70759 på Södra torget.

Nettbuss 70758 på samma torg.

Nettbuss 70762 på Bryggaregatan.

Så två bilder tagna vid andra tillfällen, båda vid resecentrum.

Nettbuss 70865 den 22 november.

BL 0228 den 3 december.

Walter

Mycket trevligt, bra stämning i de sista bilderna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Har hört att Västtrafik backat från att 200 inte ska passera Södra Troget -Bäckäng  men om det stämmer vet jag inte 

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 16 december 2013, 19:44:30 PM
Har hört att Västtrafik backat från att 200 inte ska passera Södra Troget -Bäckäng  men om det stämmer vet jag inte

I går såg jag i alla fall en buss på linje 200 som gick via Åsbogatan, alltså "gamla vägen". Men jag vet inte om det var föraren som körde denna av gammal vana eller de ändrat tillbaka. Jag har också hört ryktet att Västtrafik skulle ha backat. Har dock inte hittat någon information till allmänheten att de skulle ha gjort det och realtid visas inte heller för hållplatserna "gamla vägen".

yngrot

enligt Västtrafiks hemsida går den inte via Södra torget-Bäckäng     vi lär väl få se med tiden hur det blir..

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2013, 20:44:01 PM
I går såg jag i alla fall en buss på linje 200 som gick via Åsbogatan, alltså "gamla vägen". Men jag vet inte om det var föraren som körde denna av gammal vana eller de ändrat tillbaka. Jag har också hört ryktet att Västtrafik skulle ha backat. Har dock inte hittat någon information till allmänheten att de skulle ha gjort det och realtid visas inte heller för hållplatserna "gamla vägen".

Jag såg det också, men jag tyckte det verkade som att åtminstone den jag såg inte körde via Södra Torget utan svängde Åsbogatan-Arlagatan. Jag befann mig dock en bit bort och kan ha sett fel. Men såg jag rätt gissar jag att den körde vidare ut på motorvägen vid Annelundsmotet eller möjligen via Frabriksgatan-Sven Eriksonsgatan. Oavsett kan nog Åsbogatan vara ganska smart vid tider när det inte är så mycket trafik där eftersom den vägen borde vara något kortare körsträcka än att köra tillbaka från sjukhuset ner till motorvägen vid Hultamotet.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

jasve

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2013, 20:44:01 PM
Det stämmer inte, VT har inte backat i den frågan, utan det är
i så fall en förare som kanske av gammal vana kört som tidigare.
Men beslutet står fast att linje 200 inte ska passera södra torget.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Svendsen skrivet 17 december 2013, 20:30:47 PM
Det stämmer inte, VT har inte backat i den frågan, utan det är
i så fall en förare som kanske av gammal vana kört som tidigare.
Men beslutet står fast att linje 200 inte ska passera södra torget.

Tack för besked.

Som Olof skrev är det möjligt att han körde via Kungsgatan och alltså inte via Södra torget. Jag såg den så långt upp på Åsbogatan att jag inte kunde avgöra var den svängde upp på denna. Eftersom det var söndag var det lite trafik och det gick säkert fortare att köra den vägen till Sjukhuset än via motorvägen. Bussen var dessutom ett par minuter sen när jag mötte den så föraren kanske ville tjäna lite tid.

Men visst var det en buss på linje 200 jag såg. Jag tänkte just att den inte hade något där att göra.

Rickard_

Hejsan :) Jag har en fråga om linjebuss i borås. dom boggiebussarna som går på linje 1. har BL fått nya boggie? Tyckte jag såg en sån för några veckor sedan? :)

yngrot

De har 4 nya som mest rullar på linje 20 Viared    162-165  om jag minns rätt invnr .. kan ibland ses  även som förstärkning på ex linje 6 mot Regementet

Rickard_

Någon som har bild på dom så är jag tacksam om de kan läggas ut här :)

Bernt Talbrant

Citat från: Rickard_ skrivet 18 december 2013, 20:35:48 PM
Någon som har bild på dom så är jag tacksam om de kan läggas ut här :)

En av dem finns ju på bild i denna tråd som du väl sett antar jag. Här kan du se några av dem när de var helt nya för ett år sedan - då rullade de på linje 20 tillsammans med Scalorna som försvann i samma veva.