Swebus testar ökad komfort

Startat av Ersa, 12 december 2013, 18:08:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Expressbussföretaget Swebus testar inför jultrafiken efterfrågan på bekvämare, men också dyrare bussresor. Det sker genom att erbjuda en lite lyxigare variant av Swebus expressturer med extra benutrymme och snabba nonstopresor."
www.bussmagasinet.se/2013/12/swebus-testar-okad-komfort
www.nobina.com/sv/Swebus/Nyheter/Swebus-testar-rymliga-premiumturer-fAr-julresenArerna/

Intressant. Ett försök att så smått efterlikna Bus4you?
Är det sina egna, eller underentreprenörernas bussar som man nu plockar ut några stolsrader ur?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2013, 18:08:14 PM

Intressant. Ett försök att så smått efterlikna Bus4you?
Är det sina egna, eller underentreprenörernas bussar som man nu plockar ut några stolsrader ur?

Eftersom det bara gäller tre resdagar under julhelgen är det antagligen inhyrda bussar det rör sig om. Men det är ju ett rejält benutrymme om det är 50 procent större än i de vanliga bussarna. Det kan inte vara många bussbolag som har sådana bussar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Carl Eric

Efter en snabb titt i tidtabellerna verkar det som att bussarna ska komma från Stockholm eller Göteborg. Omloppen tycks i alla fall vara upplagda så att bussen börjar och slutar dagen i dessa städer...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

MrBrave

Swebus har 2 egna bussar med ökat benutrymme, 6801 och 6802. Dessa bussar kommer dock inte användas för denna trafik. Istället blir det 14 meters bussar med 49 platser. Det finns ett antal bolag som har sådana. T.ex spelarbussar som inte används nu i jultid.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Mats Karlsson

Men 50% större benutrymme får man väl inte av att gå från 15 till 12 sätesrader och dessutom korta av bussen nästan en meter. Känns som 15% större benutrymme snarare än 50%!!

JDS

Citat från: Mats Karlsson skrivet 14 december 2013, 15:55:20 PM
Men 50% större benutrymme får man väl inte av att gå från 15 till 12 sätesrader och dessutom korta av bussen nästan en meter. Känns som 15% större benutrymme snarare än 50%!!

Det beror väl på hur lång bussen är från början. Om 15 sätesrader tar upp 12 m av bussens längd så är det 80 cm per sätesrad. Låt oss säga att själva sätet tar upp 55 cm av detta, benutrymmet är då 25 cm. För att utöka benutrymmet till 37 cm behöver vi öka till 92 cm per sätesrad, på 12 rader blir det 11,04 m och då kan vi mycket riktigt korta av bussen med 1 m. Så jag tycker att det verkar rimligt.

Mats Karlsson

OK, jag tänkte på avståndet mellan sätena, eftersom detta i allmänhet är det mått som används för att visa hur stort benutrymmet är. Att mäta utrymmet från framkant av sittdynan till framförvarande ryggstöds bakkant vet jag inte om jag har stött på någon gång, men det är kanske så Swebus tänker. I så fall kan det nog stämma med 50%.

Carl Eric

Citat från: MrBrave skrivet 14 december 2013, 15:44:52 PM
Swebus har 2 egna bussar med ökat benutrymme, 6801 och 6802. Dessa bussar kommer dock inte användas för denna trafik. Istället blir det 14 meters bussar med 49 platser. Det finns ett antal bolag som har sådana. T.ex spelarbussar som inte används nu i jultid.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jasså det blir bussar med helt vanlig turistbuss-standard! Då var det inte lika intressant längre...  ::)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!