Thor Sexett

Startat av Ola Almquist, 12 december 2013, 01:39:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Ur Norrköpings Tidningar 1964-05-27.

M.v.h.
Ola

Mr U

Lokaltrafiken i Norrköping hade några Thor-bussar på bland annat ScV B5663-chassi, som jag antar att bussen på bild är byggd på.

Mats Karlsson

Det är nog en B66, tror jag.

Mr U

Vilken är skillnaden mellan B56 och B66? D8-motorn på 140 hk sitter väl i B56, men är det D10-motorn på 165 hk i B66??

Mats Karlsson

Jo, D8:an satt i B56, men D11:an i B66. De flesta valde B66:an åren 1963-64. Sedan kom ju B76. B56:an var lite väl svag för att agera som turistbuss, så den användes mest för kortare bussar och för linjetrafik.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 15 december 2013, 10:13:13 AM
Jo, D8:an satt i B56, men D11:an i B66. De flesta valde B66:an åren 1963-64. Sedan kom ju B76. B56:an var lite väl svag för att agera som turistbuss, så den användes mest för kortare bussar och för linjetrafik.

Skillnader i övrigt? Bakaxeln var ju R55 på de flesta bussar så det var väl lättare ram?
Minns lastbilsmotsvarigheten som i princip var en L56 med D11 maskin. De som körde 56 och 66 i entreprenadsvängen i Stockholm trackades av 76-åkarna, lite kamratligt. En kille som körde 66:a vände på  emblemet längst fram så det istället stod "99". 

Esbjörn

Kikade lite på Svensk Busshistoria.
Den enda buss jag hittar som passar in är denna.
Den är inregistrerad bara dagar efter att artikeln skrevs.
Hittar inte heller några Scania-Vabis B56 eller B66 utan karossangivelse som verkar passa in.
Uppgifterna i tidningsartikeln är ju lite luddiga. Levererad till Norrland kan ju lika gärna innebära Gävle... Bara två tredjedelar av Sverige alltså. :-)
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=2988

Mr U

När slutade Scania med B-chassierna? Var det när bakmotorbussarna kom under andra halvan av 60-talet?

Kjell T

Hej, Den avbildade bussen tillhörde Bertil Bergeros i Smedsbyn. Färgerna var röd och gul och hade en hästlogo. Senare övergick han till neoplan bussar.