Magnus Vesslas bilder - SL-bussar del 4 - SL H41 4555 DCY305

Startat av CW66, 11 december 2013, 08:33:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Björn Forslund

Sista gången jag såg den stod den som urrivet vrak i Frihamnen. Ytterligare ett misslyckat husbilsprojekt som slutade på skroten kan man förmoda.

Niklas Bygdestam

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 11 december 2013, 08:33:44 AM

Mer info om bussen hittar du här: www.svenskbusshistoria.se/go?id=34300

Inte bara bussen i sig själv som jag tycker är vacker. Jag fäster mig faktiskt vid den så stilrena reklamen som sitter på bussen för Tempo. Det var väl på 1970-talet som Tempo hade den där loggan med raka bokstäver? :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Snyggare utan reklamen och med den gamla bolagsmärkningen i det svarta bandet.
Men denna reklam var åtminstone matchande färgmässigt.

Staffan Sävenfjord

Tio Scania-Vabis BF76 SKV (4555-4564) levererades 1968 i två olika utföranden: H41 "helturist" (4555-4558) och H42 "halvturist" (4559-4564).  De var lackerade i BSBV (Busstrafiken Stockholm-Björknäs-Värmdö) och BSS (Busstrafiken Stockholm-Södertörns) färger. En lackerades sedan om i Lidingös färger och några i SL:s oxblodsröda färg.

När Wallenbergs-ägda BSBV och BSS gick över till SL var dessa bussar inte med i affären utan hamnade hos ett nybildat Wallenbergs-företag: Stockholms Turistbussar. Bussarna köptes dock snart tillbaka av SL.

Bussarna beteckas alltså BF76/SKV men eftersom Scania då köpt SKV skulle man också kunnat beteckna dem CF110.

Trevligt att se bilden även om bussen har hunnit bli något skamfilad när bilden togs.

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 december 2013, 14:54:19 PM
Sista gången jag såg den stod den som urrivet vrak i Frihamnen. Ytterligare ett misslyckat husbilsprojekt som slutade på skroten kan man förmoda.

Talar vi om denna tro?

Beklagar den usla bildkvaliten

Björn Forslund

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 december 2013, 19:01:28 PM
Talar vi om denna tro?

Beklagar den usla bildkvaliten

Exakt. Trist syn med bortrivna podestrar och stora hål i golvet. Överambitiös husbussbyggare. Får väl trösta mig med att 4558 finns kvar i livet.