Scania Omni och dess släktingar

Startat av Niklas Bygdestam, 11 december 2013, 02:28:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag funderar på hur många varianter det finns på Omni och vilka släktingar den har.

OmniCity är den ena vanliga standardmodellen så klart.

OmniLink är givetvis den andra vanliga standardmodellen.

OmniLine får väl ses som en lite uppdaterad DAB med ny front, nytt bakparti och vissa andra förändringar så den stämmer med övriga Omni. Den ser i alla fall ut som en Omni fast lite ändrad så att säga.

OmniCity som dubbeldäckare är faktiskt min favorit bland alla Omni. Mest för att den ser häftig ut. Vad jag förstår rätt mycket normal OmniCity fast modifierad just som dubbeldäckare.

OmniDekka är vad jag förstår en brittisk föregångare till dubbeldäckaren OmniCity. En helt brittisk kaross med Omnifront och bakparti och annat. Ser ut som en Omni. Men ändå ingen äkta Omni?

OmniExpress är väl egentligen bara en Omni till sitt namn? Den är väl ingen Omni annars? Visserligen byggd på Scaniachassi, men ändå. Den har ju ingen likhet med en Omni till sitt utseende i alla fall. Rent tekniskt är det väl inget mer gemensamt med riktiga Omni än vad andra bussar med Scaniachassin har som t ex Irizar eller Van Hool med Scaniachassin?

Baltscan med Omnifront finns också. Fronten på bussarna har i alla fall stora likheter med Omni, så visst får den nog betraktas som en släkting till Omni i alla fall.

Så har vi då Citywide som i alla fall efterträder OmniCity och OmniLink. Får se om en dubbeldäckare är på gång.

Har jag missat något? :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Kronobergarn

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 december 2013, 02:28:38 AM

Baltscan med Omnifront finns också. Fronten på bussarna har i alla fall stora likheter med Omni, så visst får den nog betraktas som en släkting till Omni i alla fall.

Bussen får mig att tänka på maxci med omnifront... fronten upptill maxci nertill omni  ;)