Citywide som dubbeldäckare?

Startat av Niklas Bygdestam, 10 december 2013, 15:04:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Som flera här känner till finns ju OmniCity som dubbeldäckare i Storbritannien. Men finns det Citywide som dubbeldäckare? Eller är det på gång att bygga sådana?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Då CityWide i grunden är en uppsnofsad OmniCity/Link II borde det väl inte vara några större bekymmer att tillverka en sådan dubbeldäckare.
Förslag på namn: CityHigh. ;D

Om det blir av, så blir nästa stora fråga: Kommer den att gå att få i vänsterstyrt utförande?

Mikey

Är inte en OmniCity dubbeldäckare en helt separat brittisk produkt av någon lokal tillverkare som bara har lånat fronten och namnet? Jag kunde inte se enda detalj utom front och bakljus som liknade en vanlig omnicity, men hela inredningen i bussarna såg likadan ut som i vissa andra brittiska modeller. Det bör väl inte vara så svårt att sätta en citywidefront på den produkten i så fall...

Cero

Citat från: Mikey skrivet 10 december 2013, 16:08:41 PM
Är inte en OmniCity dubbeldäckare en helt separat brittisk produkt av någon lokal tillverkare som bara har lånat fronten och namnet? Jag kunde inte se enda detalj utom front och bakljus som liknade en vanlig omnicity, men hela inredningen i bussarna såg likadan ut som i vissa andra brittiska modeller. Det bör väl inte vara så svårt att sätta en citywidefront på den produkten i så fall...

Du tänker på den tidigare "Omnicity" dubbeldäckare som tillverkades av en brittisk tillverkare. Kan det ha varit Alexander? Den modell som är vanligast förekommande nu i bl.a. London är Scanias eget helbygge, tillverkad i Polen.

Citat från: Ersa skrivet 10 december 2013, 15:24:01 PM
Om det blir av, så blir nästa stora fråga: Kommer den att gå att få i vänsterstyrt utförande?

Förmodligen skulle det gå, men vem skulle köpa den? Berlin? I Stockholm är ju dubbeldäckare bannlyst.

CW66

Nja..såhär är det med lite fakta:

För det första är INTE Citywide en uppsnofsad Omni - utan en buss med helt nya lösningar.
Att tro att man "bara för det" kan ta fram en massa modeller huxflux är inte så lätt som ni tror.

OmniCity-dubbeldäckaren finns dessutom inte alls längre att köpa eller att tillverka utan har utgått.
Varför? Jo, i London framförallt har man plötsligt satt en viktbegränsning på ett axeltryck som Scania inte klarar.
Det känns lite som att man anpassat axeltrycket för engelska karossbyggare tyvärr...
Scania säljer ju chassimässigt bra fortfarande till dubbeldäckare byggda på East Lancs Enviro 400 till Stagecoach bland annat.

Scanias buss har ju sålt ganska bra i England, omkring 1000 dubbeldäckare finns i trafik som en ren OmniCity byggd i Polen.
Dessutom finns ju OmniDekka-bussen som ju är en äldre modell uppbyggd av en engelsk tillverkare.

Vad gäller Citywide har man i nuläget som jag förstått det inga planer på att lansera en modell för den engelska marknaden varesig dubbeldäckare eller normalbuss.
Scania planerar att ta fram en rad varianter av bussen...låggolv, låggolvsled, lågentre i normal- led- och boggieversion, hybridbuss i dom olika modellerna, gasdriven buss i dom olika modellerna.
Tror man satsar på den "vanliga" Europeiska marknaden innan man kanske i ett senare steg ger sig på GB.

Scania har ju tillsammans med Cummins tagit fram en ny 7-litersmotor och därmed får man ner vikten (och axeltrycket) på bussen, och KANSKE kan man då börja tänka på engelska marknaden igen för en dubbeldäckare.

Vad gäller Berlin, så har man ju precis köpt 156 Citywide LF led, och man håller på att göra en upphandling av 210 tvåaxliga bussar just nu som inte är klart vad jag hört.
Vad gäller bestställningar av dubbeldäckare så funderar man som bäst på tvåaxliga sådana istället för boggie, och kanske Scania satsar på en Citywide där med sin 7-litersmotor för att återigen klara axeltrycket.

Men detta vad man kanske tar fram är bara något jag spånar löst om, inget som har hörts något om.
Dock är det ju så att det "bara" är Berlin och Storbritannien som köper dubbeldäckare, och frågan är om det är värt utvecklingskostnaden för en sådan "liten" marknad i sammanhanget - och har man i GB ett bra samarbete med East Lancs etc som fungerar bra kanske man väljer att satsa på det istället..