Büssing i grönt

Startat av Gunnar D, 08 december 2013, 18:38:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

I grön lack inväntar f.d. H27 5577 vid Fridhemsplan i april 1977. Vet någon vem ägaren var vid detta tillfälle?

Mvh Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: roggek skrivet 08 december 2013, 20:40:05 PM
De facto SL.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=48477

Man provade nog bara en annan lackering på bussarna...
Bernadottegrönt?

SBH är inte alltid komplett när det gäller försäljning av bussar, i synnerhet inte på 1970-talet. Så bussen tillhör säkert ett privat bussbolag. Jag tycker mig känna igen färgsättningen men kan inte komma på vem som hade denna. SL hade väl för övrigt utrangerat samtliga Büssing av denna modell 1977.

robergh

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 december 2013, 20:42:53 PM
SBH är inte alltid komplett när det gäller försäljning av bussar, i synnerhet inte på 1970-talet. Så bussen tillhör säkert ett privat bussbolag. Jag tycker mig känna igen färgsättningen men kan inte komma på vem som hade denna. SL hade väl för övrigt utrangerat samtliga Büssing av denna modell 1977.

Kanske en ledtråd? Jag har för mig att det fanns en grön H25 också i SL-trafiken.
Hittade en gammal anteckning: "Vagn 5522 1/4 76 såld till Forsbergs Omnibustrafik i Österbymo. Fr.om 5/76 i SL-trafik på linjerna 41E och 60E". Kanske hr Forsberg även var sugen på en H27? F.ö så tror jag aldrig 5522 var i Österbymo, säkert spekulationsköpt för SL-trafik.

Mr H

Björn Forslund

Tidstypisk snubbe i bakgrunden kollar bussen. Afghanpäls o långt hår ;)

BengaB40

Hej! Denna grönmålade buss väckte ett minne till liv! Samma nyans som den första bussen jag minns, en ScV tillhörande Levins i Arvika 1949, i trafik mellan Sanatoriet och Centrum där! Gröna bussar har väl inte varit så vanliga annars (?), Malmös i stadstrafiken och Södra Hjälmarstrandens var ju några! Under barndomen tyckte jag annars att en buss skulle vara gul, en lastbil grön (som Conradmodellen av långnosen Volvo LV290) och en personbil svart!  Hälsn. BengaB40

Hasse L

Citat från: Mr H skrivet 08 december 2013, 20:57:30 PM
Kanske en ledtråd? Jag har för mig att det fanns en grön H25 också i SL-trafiken.
Hittade en gammal anteckning: "Vagn 5522 1/4 76 såld till Forsbergs Omnibustrafik i Österbymo. Fr.om 5/76 i SL-trafik på linjerna 41E och 60E". Kanske hr Forsberg även var sugen på en H27? F.ö så tror jag aldrig 5522 var i Österbymo, säkert spekulationsköpt för SL-trafik.

Mr H
F.d. 5522 var ljusblå när jag fotograferade den på 41E i april 1976. Tror jag har visat den bilden här.

Mvh /Hasse

robergh

Citat från: Hobgoblin skrivet 10 december 2013, 13:52:45 PM
F.d. 5522 var ljusblå när jag fotograferade den på 41E i april 1976. Tror jag har visat den bilden här.

Mvh /Hasse

Javisst ja nu kommer jag ihåg det! Det var nog ett irrspår då!

Mr H