Dragspel möter Mustang

Startat av Gunnar D, 08 december 2013, 13:44:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

GS B31 på linje 58 mot Centralstationen/Opaltorget möter en M23 på förmodad övningskörning. Redbergsplatsen maj 1974.

Mvh Gunnar

Johnny

Citat från: Gunnar D skrivet 08 december 2013, 13:44:09 PM

GS B31 på linje 58 mot Centralstationen/Opaltorget möter en M23 på förmodad övningskörning. Redbergsplatsen maj 1974.

Mvh Gunnar

Hur länge gick 58:an i ettans och treans spår mot centrum? När jag började åka linje 58 år 1977 rundade den Pressbyrån.

Gunnar D

Citat från: Johnny skrivet 09 december 2013, 10:40:04 AM

Hur länge gick 58:an i ettans och treans spår mot centrum? När jag började åka linje 58 år 1977 rundade den Pressbyrån.

Tror det var något år efter bilden togs som ändringen gjordes. Orsaken var väl kollisionsrisken med spårvagn när bussen skulle in i spåret.

/Gunnar

Anders Eriksson

Har något svagt barndomsminne av att det faktiskt hände en sammanstötning mellan just 58:an och en spårvagn här. Någon med vuxnare minne från tiden kanske kommer ihåg bättre...

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 08 december 2013, 13:44:09 PM

Mvh Gunnar

Bussen verkar väldigt lik SL:s Arlandabussar. Är den identisk?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 december 2013, 14:12:01 PM

Bussen verkar väldigt lik SL:s Arlandabussar. Är den identisk?

Det är B58 och Hägglund i båda fallen så det är klart att det finns likheter.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=17905

Dock är de inte identiska. GS Hägglundare ledbussar hade dörr 2-2-2-0 och stadsbussinredning t ex.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 december 2013, 14:27:23 PM
Det är B58 och Hägglund i båda fallen så det är klart att det finns likheter.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=17905

Dock är de inte identiska. GS Hägglundare ledbussar hade dörr 2-2-2-0 och stadsbussinredning t ex.

Man hade inte några flygbussar av den här modellen till Landvetter som liknade Arlandabussarna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 december 2013, 02:33:33 AM

Man hade inte några flygbussar av den här modellen till Landvetter som liknade Arlandabussarna?

Vad jag minns använde Göteborgs Spårvägar van Hool för flygbussarna till Landvetter. Men de var väl frånsett stolklädsel och liknande rätt identiska med vissa av de van Hool som SL använde som flygbussar i generationen efter Hägglundarna.

Gelgamesh

Apropå Hägglundaren på linje 58.

Jag var bara ett år när bilden togs men jag har minnen från dessa bussar från några år senare. Jag bodde som barn på Hagforsgatan och åkte väl ganska ofta med dessa bussar kan jag tänka mig. på den tiden vände ju ettans spårvagn vid Kaggeledstorget. Och jag vill minnas att 58:an vände alldeles utanför Hagforsgatan, på ett ungefär där bron idag går över spårvägen. Alltså bron som bussarna använder för att komma in till Östra Sjukhuset. Kanske var det bara en vanlig hållplats (?)

Nu undrar jag förstås om någon kan tänkas ha en bild på hållplatsen närmast Hagforsgatan?

-Verkligen skitkul att se dessa bussar. De gjorde starkt intryck på mig som barn. Var ju så spännande att sitta så nära leden som möjligt.

Niklas Bygdestam

Det fanns inga GS Hägglundare med höga ryggstöd?

admin

De inlägg som inte hade med bussar mm. att göra har brutits ut och fått en egen tråd på bättre plats.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,60885.0.html

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 december 2013, 15:41:29 PM

Nej, inte av denna typ i alla fall. GS köpte Volvo B58 ledbuss med Hägglunds-kaross för linjer som gick i stadstrafiken. Om GS historiskt haft någon Hägglundare med höga ryggstöd ("halvturist") vet jag inte, men GS körde ju en del beställningstrafik så det är väl inte helt otänkbart.

I Borås, som jämförelse, hade Stadsbussar i Borås på 1950- och 1960-talen flera Hägglunds-bussar som inte hade höga ryggstöd men som ändå gick i beställningstrafik under sommaren långt ner på kontinenten. Bussarna kompletterades då med nackstöd. Stadsbussar hade också någon Hägglund helturistbuss, som normalt inte användes i linjetrafik (kunde förekomma som förstärkning på morgonen vid skolstart).

Mats Karlsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 december 2013, 15:41:29 PM
Hurudana säten de turistbussar typ Scania-Vabis B31/Hägglund hade som köptes i slutet av 1940-talet vet jag inte, men Du menar nog inte så gamla Hägglundare. Så svaret är nog nej.