Huvudmeny

Buss vs Bil

Startat av niham, 05 december 2013, 21:22:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

niham

Om en buss med 33 sittande passagerare drar 3l/milen, kan man då jämföra med 6bilar a 5pass i varje som dra 0,6l/milen.
eller om man har 6 passagerare i bussen som drar 3l/milen motsvara 6 bilar med en i varje?
Hur många passagerare i bussen måste man ha för att rent bränsle mässigt gå runt?
En bil kan kosta 35kr/milen. Vad kostar bussen?
Kan man köra runt med med mindre bussar på landet eller är det bra komfort mässigt med för stora bussar med plats för barnvagnar.
Vissa linjer är det aldrig mer än 5 passagerare.
Man vill inte ha för många buss storlekar och en för stor buss kan användas mångsidigt. En mindre buss kan köras på mindre vägar och glesa ut linje nätet.

Staffan Sävenfjord

Det är en mycket teoretisk fråga eftersom beläggningen i bilar är i snitt mindre än 1,5 personer. En bensinbil som rymmer 5 personer drar säkert också mer än 0,6 liter milen. 

Det känns väldigt fel någonstans när man jämför med en buss som är fylld till hälften med en bil som är proppfull.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

pegee

Till bussens kostnad skall även chaffisen läggas. Och han kostar lika mycket
oavsett stor eller liten buss!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2013, 22:44:48 PM
Det känns väldigt fel någonstans när man jämför med en buss som är fylld till hälften med en bil som är proppfull.

Regel nummer 1 när man jämför kollektivtrafik med annan trafik är att man ska välja kollektivtrafikens dyraste biljettalternativ och sedan jämföra den med en teoretisk, lågt räknad och icke-realistisk marginalkostnad för det andra färdsättet.  :P

(Obs! Ironi.)

Jo

Citat från: Anders Noren skrivet 06 december 2013, 10:56:45 AM
Regel nummer 1 när man jämför kollektivtrafik med annan trafik är att man ska välja kollektivtrafikens dyraste biljettalternativ och sedan jämföra den med en teoretisk, lågt räknad och icke-realistisk marginalkostnad för det andra färdsättet.  :P

(Obs! Ironi.)

Den klassiska med den obeskattade golfdieseln som man tankar från farmartanken och dessutom gör alla reparationer själv på och dessutom är så gammal så att värdeminskningen är minimal.

Sen är det väl så att om man som ensam resenär har både startpunkt och slutpunkt i städer av någorlunda storlek så är ofta kollektivtrafik både den billigaste och smidigaste färdmedlet. Det motsatta gäller givetvis om situationen är den omvända att man åker till/från orter med begränsad kollektivtrafik och dessutom är ett så stort resesällskap att man lyckas fylla en hel bil. I sådana situationer kan ju ibland tom hyrbil bli billigare än att försöka sy ihop en kollektivtrafikresa. 

Ersa

Den obeskattade bilen med noll slitage- och reparationskostnader som jämförs med bussen (eller det "dyra" SL-kortet) brukar också sakna parkeringskostnader både hemmavid samt vid resmålen. ;)

Mikey

Själv sitter jag i en situation där det går en länsgräns mellan hemmet och studieorten. Detta innebär att jag måste hosta upp pengar för kollektivtrafiken i flera län. Så trots att det finns bra kollektivtrafik både här, där och häremellan, så blev det bara 15% skillnad i månadskostnad när jag slängde busskortet och i stället började pendla med bil 8 mil om dagen tidigare i höstas. (Räknat inklusive alla skatter och försäkring och service mm.). Restiden sjönk till hälften i och med det. Och då är det inte ens en gammal oskattad Golfdiesel jag kör, utan en redig 5m lång tegelsten... ::)

Olof Lagerkvist

Citat från: Mikey skrivet 06 december 2013, 16:21:35 PM
Själv sitter jag i en situation där det går en länsgräns mellan hemmet och studieorten. Detta innebär att jag måste hosta upp pengar för kollektivtrafiken i flera län. Så trots att det finns bra kollektivtrafik både här, där och häremellan, så blev det bara 15% skillnad i månadskostnad när jag slängde busskortet och i stället började pendla med bil 8 mil om dagen tidigare i höstas. (Räknat inklusive alla skatter och försäkring och service mm.). Restiden sjönk till hälften i och med det. Och då är det inte ens en gammal oskattad Golfdiesel jag kör, utan en redig 5m lång tegelsten... ::)

Just den där effekten brukar jag nämna när debattörer ropar på enhetstaxa i vart och vartannat län överallt. Du har ju här ett utmärkt exempel på att avgifterna i kollektivtrafiken bör vara någorlunda reslängdberoende, oavsett hur många administrativa gränser man råkar passera.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 06 december 2013, 16:21:35 PM

Det känner jag igen. för mig finns det ingen större anledning att sällanåka buss Rimbo-Gottröra-Uppsala då och då. Det blir bara marginellt dyrare att ta fram bensinslukaren från garaget inkl ev parkeringsavgifter inne i Uppsala. Kortet med reskassan går ju t.ex inte ens att använda.

Just länsgränslandet omkring Märsta, Arlanda, Knivsta, Gottröra, Rimbo och Knutby tillhör nog bland de dyraste och krångligaste att arbetspendla med kollektivtrafik inom. I varje fall om man jämför med de låga taxor som finns på andra linjesträckor inom samma område. Man borde allvarligt se över "straffavgifterna" för att passera länsgränsen samt angöra Arlanda. Låter man dessa sträckor få ett mer kundvänligt pris, så kanske både fritidsresandet och arbetspendlandet ökar. Man behöver ju inte flytta på länsgränserna, utan egentligen räcker det med att landstingspolitikerna på båda sidor kommer överens om att ta bort tilläggen, och därmed få en mer rättvis prisbild.